1
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
(- príjmy,+ výdavky)
3
vplyv na územnú samosprávu
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona priamo súvisí s povinnosťou transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len „rámcová smernica“) do slovenského právneho poriadku. Vzhľadom na transpozíciu rámcovej smernice sa do slovenského právneho poriadku zavádzajú nové inštitúty – stav konca odpadu a vedľajší produkt, ktoré majú prispieť k zníženiu množstva odpadu, nové pojmy, program predchádzania vzniku odpadu a mení sa hierarchia odpadového hospodárstva a obsah programov odpadového hospodárstva.
Návrhom zákona sa zároveň odstraňuje nevyhovujúca transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov. V tomto bode sa nepredpokladá žiaden vplyv.
Návrhom zákona sa nezvyšujú poplatky, nedochádza k zvýšeniu sankcií ani k spoplatneniu napr. registračnej povinnosti. Nenavrhuje sa ani zvýšenie počtu zamestnancov.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 4
x iné 2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
5
Tabuľka č. 4 Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1
Administratívne poplatky (221)
Poplatky a platby z nepriemyselného a náhodného predaja a služieb (223)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Bežné výdavky (600)
z toho:
Územná samospráva
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) spolu
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
z toho:
Územná samospráva
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
6
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
7
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
z toho:
MŽP SR 07601
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
12
Vplyvy na životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Materiál má prispieť k zvýšeniu množstva zhodnocovaného biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu. Zavedenie programu predchádzania vzniku odpadu môže prispieť k zníženiu množstva odpadu, a to ustanovením napr. opatrení ako vzniku odpadu predchádzať, zároveň inštitút vedľajšieho produktu a stavu konca odpadu môžu znížiť množstvo odpadu resp. umožniť preklasifikovanie odpadu na výrobok a nahradiť tak primárne suroviny vo výrobnom procese. Zavedením prípravy na opätovné použitie sa zároveň predĺži životný cyklus výrobku.
Ako prínos pre životné prostredie je možné chápať aj určenie najdlhšej doby na akú je možné súhlas udeliť, t. j. na päť rokov resp. na tri pri nebezpečnom odpade na rozdiel od udeľovania súhlasov na neprimerane dlhú dobu ako napr. na 10 či 15 rokov, a tak pri predlžovaní ich platnosti možnosť častejšie zhodnotiť jednak doterajší výkon činnosti subjektu ako aj zohľadniť zmenu v technologickom vývoji napr. šetrnejšie metódy a činnosti spracovania vo vzťahu k životnému prostrediu.
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
Vplyv na chránené územia sa nepredpokladá.
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?