DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláš Huba, Eva Horváthová a Miroslav Kadúc.
Cieľom návrhu zákona je spresniť, čo sa považuje za porušenie nočného kľudu, resp. kľudu podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o priestupkoch“).
Doterajšie znenie zákona o priestupkoch upravuje sankciu za rušenie nočného kľudu bez spresnenie tohto pojmu, pričom podrobnú úpravu ponecháva na osobitné právne predpisy, ktorými sú predovšetkým všeobecne záväzné nariadenia obcí vydané podľa § 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Tieto samosprávne akty charakterizujú rušenie nočného kľudu ako porušenie pravidiel na ochranu verejného poriadku a nie ako porušenie pracovnoprávnych predpisov (napr. Zákonník práce) alebo porušenie pravidiel na ochranu verejného zdravia (napr. zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), dokonca niektoré z nich právnu úpravu týkajúcu sa ochrany zdravia výslovne vylučujú.
Návrh zákona ponecháva doterajší systém a ustanovuje, že osobitná právna úprava v podobe všeobecne záväzných nariadení obcí má prednosť pred ustanovením zákona o priestupkoch týkajúcim sa rušenia kľudu [§ 47 ods. 1 písm. b)]. Návrh zákona však možno vnímať ako všeobecný zákonný rámec, ktorý stanovuje časový interval, kedy je povinnosť kľud dodržiavať, pričom takýto interval oproti doterajšej úpravy všeobecne záväzných nariadení obcí výrazne rozširuje a platí v prípade, ak obec v tomto smere neprijme odlišnú, resp. žiadnu osobitnú právnu úpravu.
Nový režim by sa mal totiž týkať nielen časového intervalu, ktorý pripadá na noc (čas medzi 22.00 hod a 6.00 hod.), ale aj časového intervalu, ktorý pripadá na deň (od polnoci predchádzajúceho dňa do polnoci daného dňa), a to počas štátnych sviatkov a dní pracovného pokoja v zmysle § 1 a § 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov. Treba však zdôrazniť, že kľud neznamená vylúčenie alebo obmedzenie pracovnej alebo voľnočasovej aktivity počas týchto dní, pokiaľ nie sú zakázané osobitnými predpismi, znamená však vylúčenie alebo obmedzenie takých aktivít, ktoré by druhé osoby odlišné od rušiteľa kľudu mohli dôvodne považovať za neúnosné pre svoj pokojný odpočinok alebo kľudový režim počas zákonom vymedzených dní, resp. časových intervalov týchto dní.
Rozsah takýchto aktivít by mal byť predmetom úpravy všeobecne záväzného právneho nariadenia obce. Správnym orgánom na prejednanie tohto druhu priestupku je v zmysle zákona o priestupkoch obvodný úrad.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet ani na rozpočet verejnej správy. Nemá negatívny dopad na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.