Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom návrhu novely zákona o priestupkoch je zmierniť súčasný stav akejsi osobitnej priestupkovej imunity určitej neprispôsobivej časti obyvateľstva, ktorá vďaka súčasnej právnej úpravy širokú možnosť vyhnúť sa sankciám za spáchané priestupky. V prvom rade novela navrhuje, aby sa súčasná hranica, kedy vzniká páchateľovi priestupková zodpovednosť znížila z veku pätnásť rokov na vek štrnásť roko, rovnako ako je tomu v prípade trestnoprávnej zodpovednosti. V praxi totiž nie zriedkavé prípady, práe naopak, keď sa protiprávneho konania dopustí osoba, voči ktorej z dôvodu nedostatku veku nie je možné vyvodiť priestupkovú zodpovednosť (osoba do 15 rokov). Znížením tejto vekovej hranice priestupkovej zodpovednosti sa výrazne zúži skupina nepostihnuteľných maloletých priestupcov.
Návrh zákona tiež rieši situáciu, ktorá v súčasnosti pri spôsobení škody na majetku pri ukladaní sankcie náhrady tejto škody v prípade, ak priestupca nemá prostriedky na jej uhradenie, necháva tohto páchateľa nepostihnutého. Preto sa navrhuje, aby náhradnou sankciou po nesplnení povinnosťi nahradiť škodu bola povinnosť vykonať verejnoprospešné práce v rámci malých obecných prác.
Pri sankcii, ktorá ukladá povinnosť vykonať verejnoprospešné práce, sa upúšťa od podmienky návrhu tohto druhu sankcie zo strany páchateľa, keďže je logické, že v prípade ak páchateľ nie je schopný plniť peňažnú sankciu za priestupok, sám sebe si predsa nenavrhne náhradnú sankciu, ktorou je výkon verejnoprospešných prác. Súčasné ustanovenie tak spôsobuje značnú gumovosť tohto druhu sankcie, ktorou je povinnosť vykonať verejnoprospešné práce ako často jediný možný postih za priestupok u určitej skupiny obyateľstva. Dopĺňa sa ďalší dôvod možnosti vykonať rozhodnutie výkonom verejnoprospešných prác v rámci malých obecných prác, ktorým nedostatočné majetkové pomery páchateľa, nevyhnutné na úhradu peňažnej sankcie či škody. Rovnako sa právne upravuje aj situácia, ktorá môže nastať vtedy, ak si priestupca nesplní povinnosť vykonať verejnoprospešné práce a to tak, že sa stanovuje povinnosť správneho orgánu uložiť náhradnú lehotu na ich vykonanie, ktorá však musí začať plynúť najneskôr do 60 dní od uplynutí pôvodnej lehoty, pričom výška sankcie sa dvojnásobne zvýši. Ak priestupca opätovne ignoruje uloženú náhradnú lehotu pre výkon verejnoprospešných prác, správny orgán je povinný uložiť druhú náhradnú lehotu, ktorá začína plynúť najneskôr do 60 dní od uplynutia prvej náhradnej lehoty, pričom výška pôvodnej sankcie sa trojnásobne zvýši. V prípade, ak páchateľ ani po uložení druhej náhradnej lehoty nesplní povinnosť vykonať verejnoprospešné práce, dopúšťa sa tým trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia, za ktorý môže byť podľa trestného zákona potrestaní odňatím slobody na jeden päť rokov. Táto navrhovaná právna úprava motivovať páchateľov priestupkov k tomu, aby sa namiesto vyhýbania plnenia povinností, ktoré im vyplávajú zo sankcií, im podrobila, keďže v opačnom prípade im hrozí trest odňatia slobody, keďže toto pritiprávne konanie je klasifikované ako trestný čin a nie priestupok.
Osobitná časť
K bodu 1
Navrhuje sa znížiť veková hranica vzniku priestupkovej zodpovednosti z pätnástich rokov na štrnásť.
K bodu 2
Ustanovenie, ktorého obsah sa odvodzuje od zmeny v bode 1. Navrhuje sa znížiť veková hranica vzniku priestupkovej zodpovednosti z pätnástich rokov na štrnásť.
K bodu 3
Ustanovenie, ktorého obsah sa odvodzuje od zmeny v bode 1. Navrhuje sa znížiť veková hranica vzniku priestupkovej zodpovednosti z pätnástich rokov na štrnásť.
K bodu 4
Navrhuje sa ako náhradná sankcia za nesplnenie povinnosti nahradiť škodu a to vo forme vykonania verejnoprospešných prác.
K bodu 5
Ustanovenie, ktorého obsah sa odvodzuje od zmeny v bode 1. Navrhuje sa znížiť veková hranica vzniku priestupkovej zodpovednosti z pätnástich rokov na štrnásť.
K bodu 6
Navrhuje sa vypustiť časť ustanovenia, ktorá podmieňuje nástup povinnosti výkonu verejnoprospešných prác návrhom zo strany samotného páchateľa priestupku. Dopĺňa sa ďalší dôvod možnosti vykonať rozhodnutie výkonom verejnoprospešných prác v rámci malých obecných prác, ktorým nedostatočné majetkové pomery páchateľa, nevyhnutné na úhradu peňažnej sankcie či škody.
K bodu 7
Navrhuje sa upraviť postup v prípade, ak si priestupca nesplní povinnosť vykonať verejnoprospešné práce a to tak, že sa stanovuje povinnosť správneho orgánu uložiť náhradnú lehotu na ich vykonanie, ktorá však musí začať plynúť najneskôr do 60 dní od uplynutí pôvodnej lehoty, pričom výška sankcie sa dvojnásobne zvýši. Ak priestupca opätovne ignoruje uloženú náhradnú lehotu pre výkon verejnoprospešných prác, správny orgán je povinný uložiť druhú náhradnú lehotu, ktorá začína plynúť najneskôr do 60 dní od uplynutia prvej náhradnej lehoty, pričom výška pôvodnej sankcie sa trojnásobne zvýši. V prípade, ak páchateľ ani po uložení
druhej náhradnej lehoty nesplní povinnosť vykonať verejnoprospešné práce, dopúšťa sa tým trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia