Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Navrhuje sa zrušiť Kompetenčné centrum finančných operácií, ktoré ako preddavková organizácia napojená na rozpočet Finančného riaditeľstva SR, zabezpečovalo administratívnu a informatickú podporu orgánom finančnej správy a jeho kompetencie sa presúvajú na Finančné riaditeľstvo SR. V súvislosti s touto zmenou je potrebné upraviť aj vybrané súvisiace právne predpisy. Navrhuje sa presunúť správu informačných systémov finančnej správy na Ministerstvo financií SR.
Ďalej sa navrhuje presunúť sídlo Finančného riaditeľstva SR do Banskej Bystrice.
Rovnako sa navrhuje zrušiť zákon o finančnej správe z dôvodu posúdenia opodstatnenosti zlúčenia daňových úradov a colných úradov.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, na zamestnanosť, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 31. decembra 2012, okrem čl. I III a čl. IV bodov 1 až 7, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2013.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK:
bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
- dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vytvorenie sídla Finančného riaditeľstva SR v Banskej Bystrici nevyžaduje dodatočné náklady na zabezpečenie priestorov, nakoľko v súčasných priestoroch Finančného riaditeľstva SR existujú kapacitné možnosti na vytvorenie sídla tejto organizácie v Banskej Bystrici.
Jednorazové náklady spojené so zmenou sídla Finančného riaditeľstva SR z Bratislavy do Banskej Bystrice potrebné na zabezpečenie súvisiacich administratívnych a prevádzkových úkonov sú v zanedbateľnej výške.
Súvisiace výdavky budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstva financií Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
- v čl. 3 ods. 1 písm. a), čl. 28 37, čl. 110 a 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
-nariadenie Rady (EÚ) č. 389/2012 z 2. mája 2012 o administratívnej spolupráci v
oblasti spotrebných daní a zrušení nariadenia (ES) č. 2073/2004 (Ú.v. L 121,8. 5. 2012),
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný
kódex Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv. 4) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (EHS) č. 2454/93 z 2. júla 1993, ktorým sa vykonáva nariadenie
Rady (EHS) č. 2913/92, ktorým sa ustanovuje Colný kódex spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv. 6) v platnom znení,
-nariadenie Rady (ES) č. 515/97 z 13. marca 1997 o vzájomnej pomoci medzi
správnymi orgánmi členských štátov a o spolupráci medzi správnymi orgánmi členských štátov a Komisiou pri zabezpečovaní riadneho uplatňovania predpisov o colných a poľnohospodárskych záležitostiach (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv. 8) v platnom znení,
-nariadenie Rady (ES) č. 1383/2003 z 22. júla 2003, ktoré sa týka colného konania pri
tovare podozrivom z porušovania niektorých práv duševného vlastníctva a opatrení,
4
ktoré sa majú prijať pri tovare, u ktorého sa zistilo, že sa takéto práva porušili (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv. 13),
-nariadenie Komisie (ES) č. 1891/2004 z 21. októbra 2004, ktorým sa vykonáva
nariadenie Rady (ES) č. 1383/2003 o prijatí opatrení colnými orgánmi pri tovare, pri ktorom je podozrenie z porušovania niektorých práv duševného vlastníctva a opatrení, ktoré sa majú prijať pri tovare, pri ktorom sa zistilo, že sa práva duševného vlastníctva porušili (Ú. v. EÚ L 328, 30.10.2004) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 638/2004 Európskeho parlamentu
a Rady z 31. marca 2004 o štatistike spoločenstva o obchodovaní s tovarom medzi členskými štátmi a o zrušení nariadenia Rady (EHS) č. 3330/91 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv. 16) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 1277/2005 z 27. júla 2005, ktorým sa ustanovujú
vykonávacie pravidlá pre nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 273/2004 o prekurzoroch drog a pre nariadenie Rady (ES) č. 111/2005, ktorým sa stanovujú pravidlá sledovania obchodu s drogovými prekurzormi medzi Spoločenstvom a tretími krajinami (Ú. v. EÚ L 202, 3.8.2005) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 1276/2008 zo 17. decembra 2008 o monitorovaní vývozu
poľnohospodárskych výrobkov, na ktoré sa poskytujú náhrady alebo iné sumy, prostredníctvom fyzických kontrol (Ú. v. EÚ L 339, 18.12.2008) v platnom znení,
-nariadenie Rady (ES) č. 1186/2009 zo 16. novembra 2009 ustanovujúce systém
Spoločenstva pre oslobodenie od cla (Ú. v. EÚ L 324, 10.12.2009),
-rozhodnutie Rady 2009/917/SVV z 30. novembra 2009 o využívaní informačných
technológií na colné účely (Ú. v. EÚ, L 323, 10. 12. 2009).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 272/03, Hauptzollamt Neubrandenburg v. Jens Christian Siig, rok 2004,
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 400/03, Waterman SAS, predtým Waterman SA v. Directeur général des douanes et droits indirects, rok 2004,
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 194/94 CIA Security International SA proti Signalson SA a Securitel SPRI, rok 1996,
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 443/98 Unilever Italia, SpA proti Central Food SpA, rok 2000.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií SR, Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Úrad na ochranu osobných údajov SR a Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
6
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 3, 6 a 10 až 15
Navrhuje sa zrušiť Kompetenčné centrum finančnej správy s cieľom racionalizácie organizačnej štruktúry finančnej správy. V súvislosti s týmto zrušením sa časť kompetencií presúva na Finančné riaditeľstvo SR. Rovnako je potrebné vykonať legislatívno-technické úpravy vybraných ustanovení.
K bodom 4, 7 a 16
Navrhuje sa presunúť správu informačných systémov finančnej správy späť na Ministerstvo financií SR, keďže sa neosvedčil presun tak zložitej a komplexnej agendy, akou je správa informačných systémov na nižší stupeň (finančné riaditeľstvo). V záujme zachovania právnej istoty sa navrhuje prechodné ustanovenie k úprave presunu správy informačných systémov na ministerstvo financií.
K bodu 5
Navrhuje sa presunúť sídlo Finančného riaditeľstva SR do Banskej Bystrice. Sídlo finančného riaditeľstva sa presúva z dôvodu optimalizácie priestorového rozmiestnenia finančnej správy.
K bodom 8 a 9
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou.
K čl. II
K bodom 1 a 3
V súvislosti so zrušením Kompetenčného centra finančných operácií je potrebné upraviť nasledovné ustanovenia tohto predpisu.
K bodu 2
Navrhovaná zmena je zosúladením právnej úpravy § 100 ods. 4 zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov s právnou úpravou § 130 ods. 5 Zákonníka práce. Predmetný návrh umožňuje vytvoriť jednotný postup pri vydávaní dokladu o mzde, resp. funkčnom plate, pri jeho vyúčtovaní elektronickými prostriedkami, v prostredí jedného zamestnávateľa a služobného úradu, ktorý zamestnáva štátnych zamestnancov, zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a napr. colníkov.
K čl. III
K bodu 1
Ide o odstránenie nezrovnalosti v súvislosti s ustanovením postavenia, organizácie, právomoci a pôsobnosti Finančného riaditeľstva SR v zákone č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva.
K bodom 2 a 3
Zákonom č. 331/2011 Z. z., ktorý v čl. VI novelizoval zákon č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, s účinnosťou
7
od 1. 1. 2012 došlo k zmene v kompetencii pri vykonávaní operatívno-pátracej činnosti, a to z určených organizačných útvarov colnej správy na určených colníkov Kriminálneho úradu finančnej správy. V súvislosti s bodom 32 Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 2016 (Program boja proti korupcii vo finančnej správe) sa navrhuje, aby operatívno-pátraciu činnosť vykonávali aj určení pracovníci Finančného riaditeľstva SR, ktorí ju v súlade s navrhovaným § 4 ods. 3 písm. ac) zákona č. 333/2011 Z. z. a § 31 ods. 2 zákona č. 652/2004 Z. z. budú využívať na odhaľovanie, zisťovanie, dokumentovanie a preverovanie porušovania povinností pracovníkov finančnej správy pri výkone štátnej služby alebo práce vo verejnom záujme.
K bodu 4
Táto úprava sa navrhuje v súvislosti so zrušením Kompetenčného centra finančných operácií a presunom kompetencie prevádzkovateľa informačných systémov na Finančné riaditeľstvo SR.
K čl. IV
K bodom 1 až 3
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou.
K bodu 4
Navrhuje sa zosúladiť znenie právnej úpravy postavenia štatutárov jednotlivých orgánov finančnej správy 5 ods. 4 zákona č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva, § 9 ods. 6 zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti colníctva).
K bodu 5
Zmena pôsobnosti Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty je navrhovaná z dôvodu zabezpečenia jednotnej správy daní všetkých špecifických a veľkých daňových subjektov na celom území Slovenskej republiky.
K bodu 6
Upravujú sa písmená obsahujúce kompetencie, ktoré vykonáva Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty.
K bodu 7
V súvislosti s bodom 5 sa navrhuje prechodné ustanovenie.
K bodu 8
Navrhuje sa zrušiť zákon č. 354/2011 Z. z. o finančnej správe vzhľadom na to, že v súvislosti s prijatým harmonogramom implementácie informačných systémov finančnej správy sa navrhuje odložiť realizáciu zlúčenia daňových úradov a colných úradov, a to po posúdení opodstatnenosti ich zlúčenia.
K čl. VI
Navrhuje sa, aby bol zákon účinný od 31. decembra 2012, okrem čl. I III a čl. IV bodov 1 až 7, ktorých účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2013.
8
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 28. septembra 2012.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky