DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh novely zákona nepredpokladá vplyv na verejné financie. Navrhuje sa vypustenie odlišnej úpravy hradenia nákladov na nezameniteľné označovanie vybraných druhov exemplárov profilom DNA, ktoré v súčasnosti hradí ministerstvo. Podľa návrhu novely zákona bude náklady na akékoľvek nezameniteľné označenie exemplára (aj DNA test) znášať držiteľ exemplára. Výšku ušetrených nákladov nie je možné objektívne určiť. Navrhované zjednotenie výšky správnych poplatkov pre fyzické osoby, právnické osoby a fyzické osoby- podnikateľov za cieľ zjednodušiť podávanie žiadostí na dovoz/vývoz exemplárov a na výnimky z komerčných činností. Zníženie poplatkov pre podnikateľov bude kompenzované miernym zvýšením poplatkov uhrádzaných fyzickými osobami. Upravuje sa konanie o udelenie licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov a stanovuje sa správny poplatok za jej vydanie, pričom sa nepredpokladá vyšší počet žiadateľov.
Predpokladá sa pozitívny vplyv návrhu zákona na informatizáciu spoločnosti, keďže sa vytvárajú registre vyrobených alebo distribuovaných krúžkov, ktorých súčasťou aj identifikačné údaje osoby, ktorej bol krúžok pridelený, pričom údaje sa sprístupňujú orgánom štátnej správy podľa § 14 zákona.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
V súčasnej fáze prípravy materiálu nie je možné zadefinovať, ktoré podnikateľské subjekty budú žiadať o udelenie licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov. Predpokladá sa nízky počet takýchto žiadateľov. Návrhom budú dotknutí podnikatelia, na ktorých sa vzťahuje povinnosť vykonať DNA testy pre vybrané druhy živých exemplárov, nakoľko podľa navrhovanej úpravy budú znášať náklady aj na DNA testy (podľa doterajšej úpravy znášalo náklady na DNA testy ministerstvo životného prostredia SR).
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady na udelenie licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov budú vo výške správneho poplatku za podanie žiadosti o udelenie licencie (100 EUR). Ďalšie povinné náklady pre žiadateľov o udelenie licencie sa nepredpokladajú.
Za podanie žiadosti o udelenie výnimky zo zákazu komerčných činností podľa osobitných predpisov alebo na vydanie súhlasu na premiestnenie živých exemplárov podľa osobitných predpisov sa zavádza poplatok 6 EUR na každý exemplár.
Zavádza sa povinnosť subjektov uhrádzať náklady na stanovenie DNA profilu exemplára podľa § 13 ods. 2 zákona. Výška nákladov testov na stanovenie DNA profilu sa pohybuje v závislosti od toho, či ide o identifikačný DNA profil alebo stanovenie rodičovstva. Pri stanovovaní rodičovstva DNA testom je cena približne 36 EUR za každého rodiča exemplára.
Za prínos pre podnikateľské prostredie možno považovať zjednotenie výšky správneho poplatku
pre podnikateľov a nepodnikateľov, čím sa pre podnikateľov výška správneho poplatku výrazne zníži , ako aj zrušenie spodnej hranice pokuty ukladanej podnikateľom za menej závažnejšie porušenia zákona (napr. pri drobných chybách a omyloch pri vedení evidencie).
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Administratívne náklady spočívajú v zaplatení správneho poplatku za žiadosť o udelenie licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov. Nepredpokladá sa vyšší počet žiadateľov o licenciu na výrobu alebo distribúciu krúžkov.
V súvislosti so zjednotením poplatkov za podávanie žiadostí na vydanie povolenia alebo potvrdenia sa predpokladá pozitívny vplyv časti materiálu na podnikateľské prostredie. Náklady za podávanie uvedených žiadostí sa zjednotia a výrazne znížia.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladá sa zmena fungovania podnikateľských subjektov alebo operácií na slovenskom trhu v súvislosti s pripravovaným návrhom.
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovanej regulácie spočívajú v tom, že verejnosti bude prístupný zoznam licencovaných zariadení.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, sprístupňovaním údajov orgánom štátnej správy podľa § 14 zákona, a to z registrov vyrobených alebo distribuovaných krúžkov, sa zavádza elektronická služba s úrovňou I. (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
Nie
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Áno, vytvárajú sa registre vyrobených alebo distribuovaných krúžkov, ktorých súčasťou sú aj identifikačné údaje osoby, ktorej bol krúžok pridelený, pričom údaje sa sprístupňujú orgánom štátnej správy podľa § 14 zákona.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné
Nie
investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú navrhované.
A.5. Stanovisko gestorov