DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: nevyžaduje sa v zmysle čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky1
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Predkladateľ považuje za potrebné uviesť, že neutrálne hodnotenie vplyvu navrhovanej právnej úpravy vychádza zo základnej premisy, a to, že vplyv nevzniká pokiaľ si povinnostné subjekty (v zmysle vymedzenia vecnej a osobnej pôsobnosti tretej časti Obchodného zákonníka) budú plniť svoje povinnosti riadne a včas. Opačný prístup pri spracovaní doložky vplyvov by vyžadoval, aby rezort spravodlivosti disponoval štatistickými údajmi o počte a hodnote záväzkových vzťahov, ktoré sa (počas sledovaného obdobia – pravdepodobne na ročnej báze) uzatvoria v Slovenskej republike a zároveň sa spravujú režimom Obchodného zákonníka a o počte takých prípadov obchodných záväzkových vzťahov, v ktorých dôjde k omeškaniu. Naviac nevyhnutný by bol aj údaj o tom, v koľkých takýchto prípadoch ide o záväzkový vzťah, ktorý uzatvára s podnikateľom štát, samosprávna územná jednotka alebo právnická osoba zriadená zákonom ako verejnoprávna inštitúcia, ak sa záväzok týka zabezpečovania verejných potrieb alebo ich vlastnej prevádzky, ako aj o vzťah, ktorý s podnikateľom uzatvára štátna organizácia, ktorá nie je podnikateľom, pri uzavieraní zmlúv, z ktorých obsahu vyplýva, že ich obsahom je uspokojovanie verejných potrieb. Nakoľko sa takéto štatistiky v Slovenskej republike nevedú (a aj keby sa
1 Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky z 25. mája 2010 č. 352 v znení uznesenia vlády Slovenskej republiky z 13. októbra 2010 č. 693.
viedli, prípadné údaje by boli vždy len hrubým odhadom, nakoľko pre exaktné určenie by musel rezort spravodlivosti vedieť či v konkrétnych vzťahoch bol dlžník v omeškaní s celým peňažným plnením alebo len jeho časťou), ale najmä vzhľadom na základnú premisu, že „dodatočné“ náklady vzniknú len tým subjektom, ktoré si riadne a včas neplnia svoje zmluvné a zákonné povinnosti, vyhodnotil rezort spravodlivosti dopad novej právnej úpravy ako neutrálny.A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov