poistenia, pričom sa vynímajú zo súčasného režimu tak, aby iné príjmy neznižovali základ pre výpočet odvodov z dividend. Na zdravotné odvody z dividend sa bude vzťahovať vyšší maximálny vymeriavací základ ako pre ostatné príjmy. Zdravotné odvody budú vyberané formou zrážky pri výplate.Osobitné zúčtovanie príjmov z dividend je v súlade s návrhmi opatrení vlády SR, predstavených 18. 6. 2012. Je tak koncipované, aby výška príjmov z dividend neovplyvňovala výšku vymeriavacieho základu z ostatných zárobkových činností.
Forma zrážky pri výplate je v súlade s vyššie uvedeným rozhodnutím vlády SR. Táto administratíva na strane vyplácajúceho subjektu jednak znižuje administratívu pre občana, ktorému boli dividendy vyplatené, jednak nepríde k situácii, kedy by občan musel v ročnom zúčtovaní uhradiť jednorazovo vysokú sumu, z titulu príjmov z dividend. V neposlednom rade je tu predpoklad oveľa vyššej finančnej disciplíny.
Samotné zúčtovanie týchto preddavkov vykoná zdravotná poisťovňa, takže pre občana pri ročnom zúčtovaní nevzniknú žiadne ďalšie administratívne povinnosti.
Mení sa sadzba poistného na verejné zdravotné poistenie pri príjmoch z dividend z 10% na 14%. Sadzba 14% je všeobecná sadzba, ktorej podliehajú všetky nepravidelné príjmy vstupujúce do vymeriavacieho základu, ako aj sadzba, ktorú majú určenú samostatne zárobkovo činné osoby a samoplatitelia. Nie je dôvod na zachovanie osobitnej (nižšej) sadzby na príjmy z dividend na úrovni 10%, nakoľko niet dôvodu na takéto zvýhodnenie jedného druhu príjmu fyzickej osoby oproti iným príjmom.
V súvislosti s novou definíciou príjmov z dividend, zahrňovaných do vymeriavacieho základu a zmenou spôsobu zrazenia preddavku (zavedenie povinnosti pre vyplácajúci subjekt) sa predpokladá pozitívny dopad na verejné financie.
V súčasnosti sa určenie výšky poistného z dividend určuje na základe oznámenia poistenca o výške jemu vyplatených dividend.
Vzhľadom k skutočnosti, že príjem z dividend nie je predmetom dane z príjmov, v prípade nesplnenia si oznamovacej povinnosti poistenca nemala zdravotná poisťovňa možnosť dostať sa efektívnym spôsobom k informácii o vyplatení takéhoto príjmu.
Pri príjmoch z dividend vyplácaných subjektom, sídliacim na území SR už nebude mať poistenec žiadnu ďalšiu administratívnu povinnosť voči príslušnej zdravotnej poisťovni.
Kvantifikácia pozitívneho vplyvu je obtiažna, nakoľko vzhľadom k skutočnosti, že tieto príjmy nie sú predmetom dane z príjmov, neexistuje ucelená štatistika o sumách, vyplácaných z dividend fyzickým osobám.
Z makroekonomického pohľadu je možné skonštatovať, že na základe údajov Štatistického úradu SR predstavovali príjmové dôchodky z majetku pre domácnosti v r. 2010 sumu 1 824,21 mil. EUR (zahrnuté všetky dôchodky z majetku vyplývajúce z vlastníctva finančných aktív, t. j. vkladov, obligácií, alebo hmotných neprodukovaných aktív, ktoré vlastník získa za odmenu, že ich poskytol, alebo dal k dispozícii inej inštitucionálnej jednotke. Dôchodky z vlastníctva zahrnujú úroky, rozdelené dôchodky korporácií, dôchodky z majetku patriace držiteľom poistiek a nájomné z pôdy.)
Je zrejmé, že zmena subjektu, vykonávajúceho oznamovaciu povinnosť bude mať za následok zvýšenie úspešnosti výberu; jeho kvantifikácia však bez určenia podielu dividend a zistenia podielu osôb, ktoré si v r. 2013 nesplnia oznamovaciu povinnosť o príjme z dividend za rok 2012 nie je možná.