Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy celkový vplyv na rozpočet verejnej správy bude
pozitívny; kvantifikácia pozitívneho vplyvu je obtiažna, nakoľko vzhľadom k skutočnosti, že tieto príjmy nie predmetom dane z príjmov, neexistuje ucelená štatistika o sumách, vyplácaných z dividend fyzickým osobám.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie celkový vplyv na podnikateľské prostredie bude
negatívny:
-na platiteľov dividend z dôvodu zavedenia nových administratívnych povinností v súvislosti s povinnosťou platiť poistné na verejné zdravotné poistenie z vyplatených dividend
3.Sociálne vplyvy dochádza k poklesu objemu disponibilných zdrojov domácností,
ktoré vlastnia majetkové účasti v obchodných spoločnostiach, oproti tomu, ak by sa sadzba nemenila. Zvýšením maximálneho vymeriavacieho základu na poistné na verejné zdravotné poistenie z vyplatených dividend sa predpokladá negatívny vplyv na vyššie príjmové skupiny poistencov.
4.Vplyvy na životné prostredie – návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti návrh zákona zavádza novú elektronickú
službu s úrovňou I. (informatívna úroveň), ktorá nie je povinná, preto jej vplyv možno hodnotiť ako pozitívny.
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
- použitie uvoľnených zdrojov zdravotných poisťovní na nákup zdravotnej starostlivosti z príjmu z dividend
0
0
0
- kompetencia ÚDZS v oblasti oznámenia poistného vzťahu platiteľovi dividend, ktorý vyplatil dividendy poistencovi
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh nepredpokladá zvýšenie výdavkov v rámci verejnej správy, akékoľvek zmeny budú vykryté vlastnými zdrojmi dotknutých subjektov v rámci verejnej správy.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
V zmysle 9. bodu opatrení vlády SR na ozdravenie verejných financií v rokoch 2012 2013 sa stanoviť samostatný spôsob platenia zdravotných odvodov z dividend a zrušenie súčasného zdravotného odvodu. V súčasnosti sa z dividend neplatí daň ani sociálne odvody, pričom od roku 2011 sa z nich platia zdravotné odvody vo výške 10%. Podľa navrhovanej úpravy sa na dividendy bude vzťahovať osobitný režim ročného zúčtovania zdravotného
3
poistenia, pričom sa vynímajú zo súčasného režimu tak, aby iné príjmy neznižovali základ pre výpočet odvodov z dividend. Na zdravotné odvody z dividend sa bude vzťahovať vyšší maximálny vymeriavací základ ako pre ostatné príjmy. Zdravotné odvody budú vyberané formou zrážky pri výplate.
Osobitné zúčtovanie príjmov z dividend je v súlade s návrhmi opatrení vlády SR, predstavených 18. 6. 2012. Je tak koncipované, aby výška príjmov z dividend neovplyvňovala výšku vymeriavacieho základu z ostatných zárobkových činností.
Forma zrážky pri výplate je v súlade s vyššie uvedeným rozhodnutím vlády SR. Táto administratíva na strane vyplácajúceho subjektu jednak znižuje administratívu pre občana, ktorému boli dividendy vyplatené, jednak nepríde k situácii, kedy by občan musel v ročnom zúčtovaní uhradiť jednorazovo vysokú sumu, z titulu príjmov z dividend. V neposlednom rade je tu predpoklad oveľa vyššej finančnej disciplíny.
Samotné zúčtovanie týchto preddavkov vykoná zdravotná poisťovňa, takže pre občana pri ročnom zúčtovaní nevzniknú žiadne ďalšie administratívne povinnosti.
Mení sa sadzba poistného na verejné zdravotné poistenie pri príjmoch z dividend z 10% na 14%. Sadzba 14% je všeobecná sadzba, ktorej podliehajú všetky nepravidelné príjmy vstupujúce do vymeriavacieho základu, ako aj sadzba, ktorú majú určenú samostatne zárobkovo činné osoby a samoplatitelia. Nie je dôvod na zachovanie osobitnej (nižšej) sadzby na príjmy z dividend na úrovni 10%, nakoľko niet dôvodu na takéto zvýhodnenie jedného druhu príjmu fyzickej osoby oproti iným príjmom.
V súvislosti s novou definíciou príjmov z dividend, zahrňovaných do vymeriavacieho základu a zmenou spôsobu zrazenia preddavku (zavedenie povinnosti pre vyplácajúci subjekt) sa predpokladá pozitívny dopad na verejné financie.
V súčasnosti sa určenie výšky poistného z dividend určuje na základe oznámenia poistenca o výške jemu vyplatených dividend.
Vzhľadom k skutočnosti, že príjem z dividend nie je predmetom dane z príjmov, v prípade nesplnenia si oznamovacej povinnosti poistenca nemala zdravotná poisťovňa možnosť dostať sa efektívnym spôsobom k informácii o vyplatení takéhoto príjmu.
Pri príjmoch z dividend vyplácaných subjektom, sídliacim na území SR nebude mať poistenec žiadnu ďalšiu administratívnu povinnosť voči príslušnej zdravotnej poisťovni.
Kvantifikácia pozitívneho vplyvu je obtiažna, nakoľko vzhľadom k skutočnosti, že tieto príjmy nie predmetom dane z príjmov, neexistuje ucelená štatistika o sumách, vyplácaných z dividend fyzickým osobám.
Z makroekonomického pohľadu je možné skonštatovať, že na základe údajov Štatistického úradu SR predstavovali príjmové dôchodky z majetku pre domácnosti v r. 2010 sumu 1 824,21 mil. EUR (zahrnuté všetky dôchodky z majetku vyplývajúce z vlastníctva finančných aktív, t. j. vkladov, obligácií, alebo hmotných neprodukovaných aktív, ktoré vlastník získa za odmenu, že ich poskytol, alebo dal k dispozícii inej inštitucionálnej jednotke. Dôchodky z vlastníctva zahrnujú úroky, rozdelené dôchodky korporácií, dôchodky z majetku patriace držiteľom poistiek a nájomné z pôdy.)
Je zrejmé, že zmena subjektu, vykonávajúceho oznamovaciu povinnosť bude mať za následok zvýšenie úspešnosti výberu; jeho kvantifikácia však bez určenia podielu dividend a zistenia podielu osôb, ktoré si v r. 2013 nesplnia oznamovaciu povinnosť o príjme z dividend za rok 2012 nie je možná.
4
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Dopĺňa sa nová kompetencia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou oznamovať platiteľom dividend poistný vzťah poistenca, ktorému platiteľ dividend vyplatil dividendy. Uvedenú kompetenciu ÚDZS vykoná v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek.
Doplnenie činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, podľa ktorej vedie register úmrtí fyzických osôb alebo vyhlásení za mŕtveho oznamovaných podľa osobitného predpisu, nadväzuje na § 23 ods. 7 zákona č. 580/2004 Z. z., v ktorom táto povinnosť ustanovená bola. Ide iba o zosúladenie zákonov. Nejde o novú činnosť.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Zdravotné poisťovne (3)
Platitelia dividend právnické osoby, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky a vyplácajú dividendy (145 110 obchodných spoločností podľa údajov Štatistického úradu SR za rok 2011)
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Platiteľ dividend právnická osoba so sídlom na území SR vypočíta a odvedie preddavky vo výške 14% z vyplatených dividend. Maximálny vymeriavací základ pre vyplatené dividendy bol stanovený na sumu 120-násobok priemernej mesačnej mzdy spred dvoch rokov.
V dôsledku zmien možno očakávať mierny rast alternatívnych spôsobov vyplácania zisku alebo rast nerozdeleného zisku.
Zdravotné poisťovne si upravia informačný systém.
Zdravotné poisťovne získajú ďalšie disponibilné zdroje. Ich kvantifikácia je obtiažna, nakoľko vzhľadom k skutočnosti, že tieto príjmy nie predmetom dane z príjmov, neexistuje ucelená štatistika o sumách, vyplácaných z dividend fyzickým osobám.
Zúženie okruhu poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného spôsobí, že zdravotná poisťovňa bude povinná vykonať ročné zúčtovanie
1.za zamestnancov, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu,
5
2.za samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré uhrádzajú vyššie preddavky na poistné a pritom majú nižší vymeriavací základ, teda za všetky samostatne zárobkovo činné osoby,
3.za osoby, ktoré boli časť roka v zahraničí a časť roka na Slovensku ako zamestnanci, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu.
4.za osoby, ktorým boli vyplatené dividendy.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Administratívne náklady zdravotné poisťovne a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vykryjú z vlastných zdrojov.
Vplyvom navrhovaných legislatívnych zmien sa očakávajú jednorazové výdavky platiteľov dividend z dôvodu úpravy ich informačného systému v dôsledku nutnosti komunikácie s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, s evidenciou zdravotnej poisťovne akcionára a vykazovaním údajov do zdravotnej poisťovne, ktoré budú individuálne v závislosti od počtu akcionárov danej spoločnosti.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Dividendy vyplácané fyzickým osobám budú zaťažené odvodom poistného na verejné zdravotné poistenie vo výške 14%.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Zrušenie osobitnej (nižšej) sadzby na príjmy fyzických osôb z dividend na úrovni 10% odstráni zvýhodnenie jedného druhu príjmu fyzickej osoby oproti iným príjmom.
Stanovuje sa pre príjmy z dividend sadzba 14% ako všeobecná sadzba, ktorej podliehajú všetky nepravidelné príjmy vstupujúce do vymeriavacieho základu, ako aj sadzba, ktorú majú určenú samostatne zárobkovo činné osoby a samoplatitelia.
Prostriedky získané z tohto odvodu bude zdravotná poisťovňa môcť použiť na zdravotnú starostlivosť.
6
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na osoby, ktoré poberajú dividendy a to tým, že sa im príjem z týchto dividend zníži oproti doterajšiemu stavu o 4%.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
-Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
-Celkový počet obyvateľstva/
domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Vplyvom zmien vyplývajúcich z návrhu zákona sa predpokladá, že dôjde k poklesu objemu disponibilných zdrojov domácností, ktoré vlastnia majetkové účasti v obchodných spoločnostiach. Kvantifikácia tohto poklesu je obtiažna, nakoľko vzhľadom k skutočnosti, že tieto príjmy nie predmetom dane z príjmov, neexistuje ucelená štatistika o sumách, vyplácaných z dividend fyzickým osobám.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Predmetným návrhom zákona sa zvyšuje solidarita medzi vyššie a nižšie príjmovými skupinami poistencov pri platbe poistného na verejné zdravotné poistenie.
Zrušenie osobitnej (nižšej) sadzby na príjmy z dividend na úrovni 10% odstráni zvýhodnenie jedného druhu príjmu fyzickej osoby oproti iným príjmom.
Zúženie okruhu poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného spôsobí, že zdravotná poisťovňa bude povinná vykonať ročné zúčtovanie
1.za zamestnancov, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu,
2.za samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré uhrádzajú vyššie preddavky na poistné a pritom majú nižší vymeriavací základ, teda za všetky samostatne zárobkovo činné osoby,
3.za osoby, ktoré boli časť roka v zahraničí a časť roka na Slovensku ako zamestnanci, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu,
7
4. za osoby, ktorým boli vyplatené dividendy.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Návrh zákona nemá vplyv na rovnosť príležitostí ani na rodovú rovnosť.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie?
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť.
8
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, umožnením elektronickej komunikácie medzi poistencom a zdravotnou poisťovňou v prípade plnenia si oznamovacích povinností a umožnením elektronickej komunikácie medzi platiteľom poistného a zdravotnou poisťovňou v prípade plnenia oznamovacích povinností, sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I. (informatívna úroveň).
Povinnosť zdravotnej poisťovne uverejňovať zoznam dlžníkov vyplýva zo súčasnej úpravy 25 ods. 1 písm. e) druhý bod zákona). Navrhovanou úpravou v § 25a ods. 3 sa ustanovuje právo (nie povinnosť) dlžníka namietať zaradenie do zoznamu dlžníkov. Zverejňovaním zoznamu dlžníkov sa nemení doterajšia úprava, len sa zosúlaďuje s § 9 zákona a legislatívno-technicky upravuje, nezavádza sa nová elektronická služba.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
Nie
9
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie