Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
V nadväznosti na viaceré nejasnosti ohľadne organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby v súvislosti s platením verejného zdravotného poistenia spresňuje sa osobný rozsah verejného zdravotného poistenia aj o túto organizačnú zložku.
K bodu 2
Spresnenie ustanovenia v nadväznosti na úpravu v bode 1.
K bodu 3
V prípade troch dní pracovného pokoja v nepretržitom slede by zdravotná poisťovňa a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nemohli informáciu podať načas, preto sa lehota na plnenie oznamovacej povinnosti ustanovuje v pracovných dňoch.
K bodu 4
Spresnenie ustanovenia. Na účely posúdenia, ktorá prihláška bola podaná v zdravotnej poisťovni ako prvá sú potrebné oba dátumy a časy.
K bodu 5
Spresnenie ustanovenia. Na účely posúdenia, ktorá prihláška bola podaná v zdravotnej poisťovni ako prvá sú potrebné oba dátumy a časy.
K bodu 6
Zavádza sa nový platiteľ poistného platiteľ dividend vzhľadom, na jeho povinnosť vypočítať, platiť a odvádzať preddavky na poistné zo sumy vyplatených dividend.
K bodu 7
Spresnenie ustanovenia vzhľadom na to, že sa vyžaduje súčasné splnenie oboch podmienok uvedených v § 3 ods. 3 druhej vete.
K bodu 8
Jednoznačne sa v zákone určuje, že študent sa za poistenca štátu považuje aj v období prázdnin medzi prvým a druhým stupňom vysokoškolského štúdia, ako aj medzi druhým a tretím stupňom vysokoškolského štúdia.
K bodu 9
Definuje sa platiteľ dividend vzhľadom na jeho zaradenie medzi platiteľov poistného.
K bodu 10
Zvyšuje sa sadzba poistného pre zamestnanca, samostatne zárobkovo činnú osobu, samoplatiteľa a poistenca štátu, ktorým boli vyplatené dividendy na 14 %. Sadzba 14% je všeobecná sadzba, ktorej podliehajú všetky nepravidelné príjmy vstupujúce do vymeriavacieho základu, ako aj sadzba, ktorú majú určenú samostatne zárobkovo činné osoby a samoplatitelia. Nie je dôvod na zachovanie osobitnej (nižšej) sadzby na príjmy z dividend na úrovni 10%, nakoľko niet dôvodu na takéto zvýhodnenie jedného druhu príjmu fyzickej osoby oproti iným príjmom.
2
K bodu 11
Ustanovuje sa vymeriavací základ pre zamestnanca, samostatne zárobkovo činnú osobu, samoplatiteľa a poistenca štátu, ktorým boli vyplatené dividendy.
K bodu 12
Úprava súvisiaca s navrhovaným doplnením maximálneho vymeriavacieho základu pre poistenca, ktorému boli vyplatené dividendy.
K bodu 13
Ustanovuje sa maximálny vymeriavací základ pre poistenca, ktorému boli vyplatené dividendy.
K bodu 14
Úprava postupu platenia poistného na verejné zdravotné poistenie v prípade, ak súd rozhodol o náhrade mzdy z dôvodu neplatne skončeného pracovného pomeru a v prípade mimosúdneho vyrovnania.
K bodu 15
Ustanovuje sa spôsob výpočtu, platenia a odvádzania preddavkov na poistné pre poistenca, ktorému boli vyplatené dividendy.
K bodu 16
Ustanovuje sa maximálna výška preddavku na poistné pre poistenca, ktorému boli vyplatené dividendy.
K bodu 17
Preddavky na poistné zo sumy vyplatených dividend platiteľom dividend vypočítava, platí a uhrádza platiteľ dividend. Povinnosť platiteľa poistného overiť poistný vzťah poistenca súvisí s jeho povinnosťou vypočítať, platiť a odvádzať preddavok na poistné.
K bodu 18
Ustanovuje sa splatnosť preddavku na poistné pre platiteľa dividend za poistenca, ktorému vyplatil dividendy.
K bodu 19
Spresňujú sa náležitosti výkazu nedoplatkov.
K bodu 20
V zmysle navrhovanej úpravy bude zdravotná poisťovňa povinná vykonať ročné zúčtovanie aj za svojho poistenca, ktorý mal vyplatené dividendy.
K bodu 21
Zužuje sa okruh poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného v dôsledku čoho bude zdravotná poisťovňa povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného aj za zamestnancov, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu.
K bodu 22
Zužuje sa okruh poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného v dôsledku čoho bude zdravotná poisťovňa povinná vykonať ročné
3
zúčtovanie poistného aj za samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré uhrádzajú vyššie preddavky na poistné a pritom majú nižší vymeriavací základ.
K bodu 23
Zužuje sa okruh poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného v dôsledku čoho bude zdravotná poisťovňa povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného aj za osoby, ktoré boli časť roka v zahraničí a časť roka na Slovensku ako zamestnanci, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu.
K bodu 24
Zužuje sa okruh poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného.
K bodu 25
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vylúčením rozpisu pohľadávok na jednotlivé mesiace pre nedoplatok z ročného zúčtovania poistného.
K bodu 26
Vzhľadom na splnomocňovacie ustanovenie v § 20 ods. 7 sa navrhuje vypustiť určovanie spôsobu a formy výkazu úradom.
K bodu 27
Ustanovuje sa povinnosť pre platiteľa dividend vykázať elektronicky preddavky na poistné príslušnej zdravotnej poisťovni. Vypustenie povinnosti samostatne zárobkovo činnej osoby podľa § 20 ods. 6 zákona súvisí s navrhovanou úpravou v bode 22, podľa ktorej zdravotná poisťovňa bude povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného za všetky samostatne zárobkovo činné osoby.
K bodu 28
Povinnosť poistenca poskytnúť súčinnosť zdravotnej poisťovni súvisí s navrhovaným zúžením oznamovacej povinnosti poistenca.
K bodu 29
Navrhuje sa zúženie oznamovacej povinnosti poistenca v prípadoch, v ktorých sa zdravotná poisťovňa dozvie rozhodujúce skutočnosti z dávok príslušných subjektov (napr. Sociálna poisťovňa), aby nešlo o duplicitné oznamovanie údajov.
K bodu 30
Dopĺňa sa oznamovacia povinnosť v nadväznosti na § 11 ods. 7 písm. r), pretože ide o údaj, ktorý zdravotná poisťovňa nemá možnosť získať od subjektov, ktoré majú voči nej oznamovaciu povinnosť.
K bodu 31
Ustanovuje sa oznamovacia povinnosť pre poistenca, ktorému boli vyplatené dividendy a pre poistenca, ktorý príjem z výkonu činnosti osobného asistenta voči zdravotnej poisťovni, ktorá je príslušná na vykonanie ročného zúčtovania poistného. Súčasne sa ustanovuje forma plnenia oznamovacej povinnosti. Plnenie oznamovacej povinnosti elektronicky uľahčí prístup k zdravotnej poisťovni a zníži sa aj administratívne zaťaženie zdravotných poisťovní.
4
K bodu 32
Elektronická forma plnenia oznamovacej povinnosti výrazne skráti čas potrebný na komunikáciu so zdravotnou poisťovňou.
K bodu 33
Dopĺňa sa povinnosť oznámiť zdravotnej poisťovni aj zmenu platiteľa poistného.
K bodu 34
Úprava súvisiaca s navrhovaným bodom 36, v ktorom sa upravuje zoznam dlžníkov.
K bodu 35
Úprava súvisiaca s navrhovaným bodom 36, v ktorom sa upravuje zoznam dlžníkov.
K bodu 36
Komplexne v samostatnom paragrafe sa upravuje zoznam dlžníkov vrátane jeho náležitostí, oprávnenie dlžníka a postup zdravotnej poisťovne pri podaní námietky voči zaradeniu poistenca, resp. platiteľa poistného do zoznamu dlžníkov.
K bodu 37
Úprava pokút v nadväznosti na doplnenie povinnosti poistenca v bode 28.
K bodu 38
Na účely mesačného prerozdeľovania poistného sa v záujme jednoznačnosti spresňuje oznamovacia povinnosť zdravotnej poisťovne voči Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
K bodu 39
Z oznamovacej povinnosti zdravotnej poisťovne sa vypúšťa povinnosť, ktorej plnenie je z hľadiska mesačného prerozdeľovania poistného irelevantné.
K bodu 40
Úprava súvisiaca s navrhovaným bodom 39.
K bodu 41
Úprava súvisiaca s navrhovaným bodom 39.
K bodu 42
V záujme jednoznačného nahlasovania údajov na účely mesačného prerozdeľovania poistného nemožno prihliadať na žiadne ďalšie údaje.
K bodu 43
Na účely ročného prerozdeľovania poistného sa v záujme jednoznačnosti spresňuje oznamovacia povinnosť zdravotnej poisťovne voči Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
K bodu 44
V záujme jednoznačného nahlasovania údajov na účely mesačného prerozdeľovania poistného nemožno prihliadať na žiadne ďalšie údaje.
5
K bodu 45
Účelom navrhovanej úpravy je zvyšovať kvalitu odovzdávaných dát a následne celého procesu prerozdeľovania poistného.
K bodu 46
Navrhuje sa kontrolný mechanizmus zaraďovania poistencov do farmaceuticko-nákladových skupín.
K bodu 47
Úprava vyplynula zo zmeny názvu Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky.
K bodu 48
Úprava vyplynula zo zmeny názvu Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky.
K bodu 49
V súvislosti s úpravou výpočtu vymeriavacieho základu novelou zákona zákonom č. 252/2012 Z. z. sa dopĺňa rozsah údajov poskytovaných Finančnou správou Slovenskej republiky.
K bodu 50
Prechodné ustanovenia v záujme plynulého prechodu na novú právnu úpravu. V odsekoch 2 a 3 ide o prechodné ustanovenia, ktoré majú zabezpečiť, aby zdravotná poisťovňa vedela vypočítať preddavok na zdravotné poistenie pre samostatne zárobkovo činnú osobu, keďže sa zákonom č. 252/2012 Z. z. zaviedlo, že zdravotné poistenie a sociálne poistenie neznižujú základ dane samostatne zárobkovo činnej osoby a zdravotné poisťovne nemajú informáciu o výške sociálneho poistenia.
K čl. II
K bodu 1
Navrhuje sa vypustiť povinnosť zdravotnej poisťovne, ktorá naposledy vykonávala verejné zdravotné poistenie poistenca, predložiť príslušnej zdravotnej poisťovni poistenca na základe jej vyžiadania údaje o predpísanom poistnom v členení na uhradené a neuhradené podľa platiteľa poistného za každý kalendárny mesiac, údaje o úrokoch z omeškania v členení na uhradené a neuhradené, údaje o výsledku ročného zúčtovania v členení na uhradené a neuhradené a údaj o zaradení poistenca do farmaceuticko-nákladovej skupiny, pretože tieto údaje sú pre príslušnú zdravotnú poisťovňu nadbytočné.
K bodu 2
Úprava súvisiaca s požiadavkami praxe.
K bodu 3
Doplnenie činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v nadväznosti na § 23 ods. 7 zákona č. 580/2004 Z. z.
K bodu 4
Ustanovenie sa zosúlaďuje s § 6 ods. 11 zákona č. 580/2004 Z. z.
K bodu 5
Doplnenie činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v nadväznosti na zabezpečenie realizácie odvodov z dividend, ktoré sa navrhuje zaviesť v čl. I.
6
K čl. III
Účinnosť zákona sa navrhuje vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a s prihliadnutím na jedno z opatrení vychádzajúcich z Programového vyhlásenia vlády SR, ktorých cieľom je konsolidácia verejných financií a celkové zníženie deficitu verejných financií pod 3 % HDP v roku 2013 v súlade s požiadavkami EÚ.
V Bratislave 28. septembra 2012
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Zuzana Zvolenská, v. r.
ministerka zdravotníctva
Slovenskej republiky