Príloha č. 13.a
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2012
2013
2014
2015
Príjmy verejnej správy celkom
cca 0 mil.
cca 0 mil.
cca 0 mil.
cca 0 mil.
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
cca 0 mil.
cca 0 mil.
cca 0 mil.
cca 0 mil.
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
- úspora za lieky
cca 0 mil.
cca -2 mil.
cca -1,5 mil.
cca -1 mil.
- využitie úspory na lieky na úhradu inej zdravotnej starostlivosti
cca 0 mil.
cca 2 mil.
cca 1,5 mil.
cca 1 mil.
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
zabezpečené v rámci rozpočtu MZ SR
0
0
0
0
Príloha č. 13.a
2
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2012
2013
2014
2015
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR (úprava sadzieb správnych poplatkov)
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
MZ SR
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona za cieľ bližšie upraviť podmienky úradného určenia cien liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín, sprísnenie vstupu prvých generických liekov na trh, cena týchto liekov musí byť nižšia o 35 %, oproti momentálne platným 30 %, ako je cena originálneho lieku v referenčnej skupine alebo podskupine. Zavádza sa podmienka pre vstup tzv. biologicky podobných liekov, cena týchto liekov musí byť nižšia o 20 %, ako je cena originálneho lieku v referenčnej skupine alebo podskupine.
Návrh bude implementovaný Ministerstvom zdravotníctva SR.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít
V období po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona možno prechodne očakávať zvýšenú administratívnu záťaž spojenú so spracovaním žiadostí o úradné určenie cien liekov, nakoľko návrh zákona predpokladá, že úradne určená cena bude jednou zo základných podmienok pre prípadnú úhradu na základe verejného zdravotného poistenia pri poskytnutí v rámci ústavnej zdravotnej starostlivosti. Zvýšenie administratívnej záťaže možno predpokladať aj v súvislosti so zavedením kategorizácie špeciálnych zdravotníckych materiálov. Možno predpokladať, že zvýšený objem aktivít bude kompenzovaný zavedením elektronizácie príslušných procesov.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Príloha č. 13.a
3
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí.
Návrh zákona pozitívny vplyv na verejné zdroje, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, ktoré možno kvantifikovať zhruba nasledovne:
-cca 1,2 mil. eur ročne – spravodlivejšia regulácia cien liekov
-cca 0,3 mil. eur ročne prísnejšia regulácia cien zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín
-cca 0,5 mil. eur ročne úprava podmienok pre vstup generických liekov a biologicky podobných liekov
Zníženie výdavkov verejného zdravotného poistenia na základe úpravy podmienok pre vstup generických liekov do systému úhrad bude vyplývať najmä zo sprísnenia podmienky pre zníženie ceny prvého generického lieku (úprava podmienky na -35 % oproti aktuálnej podmienke -30 %) a zavedenia presnej cenovej hladiny pre vstup nových biologicky podobných liekov (podmienka 20 %), čo by malo podporiť prirodzenú väčšiu hospodársku súťaž zúčastnených subjektov.
Uvedené regulačné mechanizmy a ich pozitívne vplyvy možno kvantifikovať na zhruba 2 milióny eur v roku 2013. Vplyv novej cenovej regulácie sa pravdepodobne najvýraznejšie prejaví v prvom roku po zavedení tohto opatrenia, v nasledujúcich rokoch možno predpokladať postupne klesajúci efekt. Takýto trend bol pozorovaný v minulosti - na doposiaľ realizovaných cykloch tzv. referencovania cien liekov.
Vzhľadom na skutočnosť, že navrhované opatrenia a mechanizmy majú viesť k zníženiu výdavkov prostriedkov verejného zdravotného poistenia, t.j. prostriedkov, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, nie je možné jednoznačne určiť, či predpokladané zníženie výdavkov predstavuje príspevok k fiškálnemu konsolidačnému úsiliu, alebo či bude využité na financovanie iných výdavkov. Je však vysoko pravdepodobné, že zdravotné poisťovne úsporu na strane výdavkov za lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny v plnom rozsahu využijú na úhradu inej zdravotnej starostlivosti, prípadne na úhradu nákladných inovatívnych liekov.
Výdavky súvisiace s plnením úloh podľa tohto návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na jednotlivé rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet.