DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Problematika návrhu zákona je upravená v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 48, 151, 153 a 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010).
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
- nie je upravená,
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- nie je upravená,
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
- rozsudku ESD C-34/02 Sante Pasquini versus Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INP), - rozsudku ESD C-92/02 Nina Kristiansen gegen Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, - rozsudku ESD C-160/01 Karin Mau,
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-v danej oblasti nebolo začaté uvedené konanie proti Slovenskej republike,
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
1. Vplyv návrhu na rozpočet verejnej správy celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
bude pozitívny z dôvodu, že sa očakávajú nižšie výdavky na dávky nemocenského poistenia v porovnaní s návrhom rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2013 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2014 a 2015.
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské
prostredie.
3. Sociálne vplyvy predloženým materiálom sa navrhuje posunúť vplyvy opatrenia
týkajúceho sa poskytovania sociálnych služieb, ktoré malo nadobudnúť účinnosť od 1.1.2013.
4.Vplyvy na životné prostredie – návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu
spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh nemá vplyv na hospodárenie domácností
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrhom sa môže predĺžiť doba, od ktorej sa začne poskytovať alebo zabezpečovať sociálna služba pre občanov odkázaných na sociálnu službu.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
bez vplyvu
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie?
bez vplyvu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy Návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa porovnávajú s návrhom rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2013 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2014 a 2015.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2012
2013
2014
2015
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2012
2013
2014
2015
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora*
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
*úspora má znamienko „-“
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrhom sa rieši zmena pri spôsobe určenia pravdepodobného denného vymeriavacieho základu na účely výšky nemocenských dávok:
- ak poistenec menej ako 90 dní nemocenského poistenia, za ktoré sa platí poistné na nemocenské poistenie, u aktuálneho zamestnávateľa a mal obdobie platenia poistného na nemocenské poistenie v predchádzajúcom kalendárnom roku u iného zamestnávateľa aspoň 90 dní, výška nemocenskej dávky sa určí z rozhodujúceho obdobia, ktorým je predchádzajúci kalendárny rok
- ak poistenec menej ako 90 dní nemocenského poistenia, za ktoré sa platí poistné na nemocenské poistenie, u aktuálneho zamestnávateľa a obdobie platenia poistného na nemocenské poistenie v predchádzajúcom kalendárnom roku u iného zamestnávateľa bolo menej ako 90 dní, výška nemocenskej dávky sa určí z minimálneho vymeriavacieho základu, ak jeho aktuálny vymeriavací základ je vyšší ako minimálny vymeriavací základ alebo z aktuálneho vymeriavacieho základu, ak je tento nižší ako minimálny vymeriavací základ.
Spôsob určenia pravdepodobného denného vymeriavacieho základu u poistencov, ktorí nemali vymeriavací základ v rozhodujúcom období z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky a u samostatne zárobkovo činnej osoby z dôvodu poberania rodičovského príspevku zostáva zachovaný; novým návrhom je rozšírenie uvedených dôvodov o poberanie materského, kedy sa síce nemocenské poistenie neprerušuje, ale poistenec v tomto období vymeriavací základ nedosahuje.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona si nevyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne a nezvýši administratívnu záťaž Sociálnej poisťovne pri rozhodovaní o nároku na dávky nemocenského poistenia.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Z pohľadu návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2013 a rozpočtového výhľadu na roky 2014 a 2015 predmetný návrh zákona znamená úsporu vo výdavkoch Sociálnej poisťovne, a to 1 514 886 eur v roku 2013, 1 578 995 eur v roku 2014 a 1 658 577 eur v roku 2015.
2.3.4.1. Kvantifikácia príjmov
Návrh zákona nemá vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, ani na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
2.3.4.2. Kvantifikácia výdavkov
Výdavky Sociálnej poisťovne pozitívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne v porovnaní s návrhom rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2013 a rozpočtovým výhľadom na roky 2014 a 2015.
Na základe štatistických informácii Sociálnej poisťovne sa predpokladá, že zmena pri spôsobe určenia pravdepodobného denného vymeriavacieho základu sa dotkne v roku 2013 pri nemocenskom a ošetrovnom 1 288 prípadov a pri materskom 240 prípadov. Priemerná suma dávky pritom v dotknutých prípadoch poklesne z 219,2 eur na 131,5 eur, resp. z 259,0 eur na 155,4 eur. Na základe uvedených predpokladov bola kvantifikovaná úspora 1 514 886 eur v roku 2013, 1 578 995 eur v roku 2014 a 1 658 577 eur v roku 2015.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash=ESA95)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
výdavky (v eur)
2012
2013
2014
2015
600
Bežné výdavky
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
-1 514 886
-1 578 995
-1 658 577