-zákonom stanovená doba uchovávania vymedzených údajov presahuje dĺžku uchovávania údajov potrebnú na dosiahnutie vymedzeného účelu,
-nie sú presne, jasne a dostatočne definované mechanizmy uchovávania údajov a ich následného poskytovania orgánom oprávneným na ich použitie,
-nie sú zakotvené účinné mechanizmy na monitorovanie a kontrolu poskytovateľov sietí a služieb, ktoré by zabezpečovali dostatočnú záruku dotknutím jednotlivcom, že údaje, ktoré sú o nich zhromažďované nebudú zneužité, prípadne použité na iné účely, ako tie ktoré ustanovuje zákon,
-v zákone o elektronických komunikáciách sa nepredpokladá predvídateľnosť, požiadavka ktorej vyplýva zo všeobecnej požiadavky zakotvenej v čl. 8 ods. 2 Dohovoru a v čl. 52 ods. 1 Charty základných práv EÚ, tzn. že opatrenie musí mať právny základ v zákone a musí byť v súlade s právnym poriadkom.
S ohľadom na vyššie uvedené sa preto navrhuje prijať také opatrenia, ktoré minimalizujú (upravujú) dopad tejto právnej úpravy na súkromný život občanov Slovenskej republiky, sú nevyhnutné na ochranu životne dôležitých záujmov všetkých občanov Slovenskej republiky a zároveň dodržujú požiadavky stanovené v článku 8 Dohovoru a článku 7 Charty základných práv EÚ a tiež v článku 13, článku 16 ods. 1, článku 19 ods. 2 a 3 Ústavy SR a článku 13 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd.
Cieľom predloženého návrhu zákona nie je komplexne upraviť podmienky, za ktorých dochádza na základe zákona o elektronických komunikáciách k zásahom do práv a zákonom chránených záujmov občanov Slovenskej republiky. Cieľom je odstrániť jeho najvýraznejšie nedostatky, tak aby zásahy štátu v súvislosti s uchovávaním vymedzených údajov boli v súlade s Ústavou SR, Listinou základných práv a slobôd, článkom 8 Dohovoru a článkom 7 Charty základných práv EÚ. Navrhuje sa preto:
-skrátenie doby uchovávania údajov z doterajších 12 mesiacov, pokiaľ ide o údaje iné, ako tie ktoré sú získavané prostredníctvom pripojenia k internetu, internetovej elektronickej pošty a telefonovania prostredníctvom internetu,
-jasné a presné vymedzenie účelu uchovávania vymedzených údajov spolu s vymedzením trestných činov, na ktorých vyšetrovanie, odhaľovanie a stíhanie sa tieto majú použiť,
-zákaz akéhokoľvek ďalšieho spracúvania uchovávaných údajov poskytovateľmi siete a služby, čím sa má predísť ich zneužívaniu; rovnaký zákaz sa vzťahuje aj na orgány oprávnené na použitie údajov získaných na základe zákona o elektronických komunikáciách, ktoré okrem zákazu ich ďalšieho spracúvania, sú povinné získané údaje zlikvidovať bezodkladne po tom, ako sa zistí, že poskytnuté údaje nemajú pre konkrétne trestné konanie význam,
-povinnosť uchovávať prevádzkové údaje, lokalizačné údaje a údaje komunikujúcich strán oddelene od údajov uchovávaných na účely prenosu správ v sieti alebo na účely fakturácie,
-formálny postup orgánov činných v trestnom konaní a súdu pri využívaní inštitútu zisťovania a oznamovania prevádzkových údajov, lokalizačných údajov a údajov komunikujúcich strán, ktorý je vzhľadom na mieru zásahu do práva na súkromie upravený analogicky, ako už upravené iné procesné inštitúty na zabezpečovanie informácii pre trestné konanie.