DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon Slovenskej národnej rady č. 45/1989 Zb. o poslancoch Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Kadúc a Jozef Viskupič.
Cieľom návrhu zákona je zrušiť zákon Slovenskej národnej rady č. 45/1989 Zb. o poslancoch Slovenskej národnej rady (ďalej len „zákon o poslancoch“), a tým prispieť k prehľadnosti právneho poriadku Slovenskej republiky - v tomto smere možno návrh zákona označiť za tzv. purifikačný právny akt.
Ústava SR v článku 152 ustanovuje, že: „Ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy zostávajú v Slovenskej republike v platnosti, ak neodporujú tejto ústave.“. V odbornej verejnosti bol v minulosti prezentovaný názor, že zákon o poslancoch bol zrušený prijatím Ústavy SR práve v zmysle uvedeného článku. Takýto názor však nie je správny, keďže aj Ústavný súd SR sa vo svojom rozhodnutí v kauze „Gaulieder“ na zákon o poslancoch viackrát odvolával (I ÚS 8/97). Keďže zákon o poslancoch je stále súčasťou slovenského právneho poriadku, na jeho zrušenie sa vyžaduje prijatie návrhu zákona.
Zákon o poslancoch v platnom a účinnom znení je založený na princípoch, ktoré sú nezlučiteľné so systémom parlamentnej demokracie v podobe, v akej sa uplatňuje v Slovenskej republike – napríklad princíp imperatívneho mandátu, ktorý je v priamom rozpore s princípom voľného mandátu deklarovaným Ústavou SR. Zákon o poslancoch, naprieč celým svojím textom, používa množstvo zastaralých, obsolétnych a nepoužívaných pojmov (napríklad Národný front, poslanci Federálneho zhromaždenia, Slovenská socialistická republika). Vzhľadom na obdobie prijatia zákona o poslancoch (rok 1989), prípadne jeho noviel (rok 1990 a rok 1992), ani zmena či úprava použitej terminológie by nemala potenciál konvalidovať obsolétnosť normatívnych častí tohto zákona. Ustanovenia zákona o poslancoch boli navyše nepriamo zrušené príslušnými ustanoveniami Ústavy SR, zákonmi (v súlade s derogačným pravidlom lex posterior derogat legi priori), prípadne prebratím do iných všeobecne záväzných právnych predpisov, najmä do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok NR SR“). Zákon o poslancoch v platnom znení ako celok (už skôr) stratil svoje normatívne implikácie, a aj preto nie je dôvod ponechávať mu atribúty platnosti a účinnosti – pre občana sa môže (a malo by sa) javiť, že aj záväznosti – ktoré vyplývajú z jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov.
Návrh zákona nemá za cieľ novelizovať neplatné a obsolétne ustanovenia zákona o poslancoch, pretože tento spôsob by nebol efektívny. Obsolétnosť (neefektívnosť) právnej normy nie je právnym dôvodom zániku platnosti, účinnosti a záväznosti normy, ale iba dôvodom podať návrh na jej zrušenie spôsobom, ktorý ustanovuje platné právo, t.j. podať návrh na zrušenie zákona.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet alebo rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.