DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Jozef Viskupič.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je formálne zakotvenie práva poslanca Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) na vykonanie individuálneho prieskumu poslanca a na vyžiadanie si správ od členov vlády, vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy a vyšších štátnych funkcionárov. Obe tieto práva sú v súčasnosti priznané poslancovi takmer obsolétnym zákonom č. 45/1989 Zb. o poslancoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o poslancoch“), na rozdiel od iných práv poslancov však doteraz neboli zakotvené aj v rokovacom poriadku NR SR. Prijatím návrhu zákona by sa tak zároveň vytvorili všetky legislatívno-právne predpoklady na zrušenie zákona o poslancoch.
Kontrolná činnosť NR SR je vymedzená Ústavou SR, rokovacím poriadkom NR SR a osobitnými predpismi. V zmysle rokovacieho poriadku sa pod ňou rozumie právo vyžadovať správy od príslušných subjektov, právo podať interpeláciu, práva realizované v rámci hodiny otázok a právo podávať podnety a pripomienky. K takýmto právam patrí aj právo vykonať poslanecký prieskum, čo je právomoc, ktorú súčasné znenie rokovacieho poriadku NR SR priznáva len orgánom NR SR, a to jej výborom, avšak nie aj jednotlivým poslancom NR SR. Rovnako, právo požadovať správy od členov vlády, vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy a vyšších štátnych funkcionárov je obmedzené len na NR SR a jej výbory hoci právo požadovať informácie, vysvetlenia a podklady od týchto subjektov priznáva jednotlivým poslancom § 12 písm. h) a ch) zákona o poslancoch. Informácie a vysvetlenia možno istotne získať aj prostredníctvom inštitútu interpelácie alebo hodiny otázok, získanie podkladov je však neraz možné len vyžiadaním si správy, ktorá takéto podklady obsahuje alebo zistením určitých skutočností vrátane získania podkladov priamo na mieste v priestoroch subjektu, a to práve formou individuálneho poslaneckého prieskumu.
Navrhovaná právna úprava reaguje na problémy odvodzované z aplikačnej praxe, ktorá preukázala, že práve potreba poverenia, resp. schválenia poslaneckého prieskumu výborom NR SR predstavuje často krát neprekonateľnú prekážku v iniciatíve poslanca pri uskutočňovaní poslaneckého prieskumu. Poslanci, ktorí sa rozhodnú uskutočniť individuálny poslanecký prieskum, ktorý možno považovať za imanentnú súčasť výkonu ich funkcie, sa veľa krát stretávajú s neochotou vyšších štátnych funkcionárov práve z dôvodu chýbajúcej zákonnej legitimácie poslanca na takýto individuálny poslanecký prieskum.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.