Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Hlavným zámerom predloženého návrhu zákona , ktorým sa dopĺňa Zákon o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a Zákon rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, je zvýšenie ochrany osôb, ktoré sa dobrovoľne rozhodnú podstúpiť sterilizáciu a súčasne zaistiť, aby sa výkon sterilizácie pre osoby s minimálne štyrmi deťmi a pre osoby pre staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi plne uhrádzal z verejného zdravotného poistenia.
Podľa súčasne platného stavu je možné vykonať sterilizáciu len na základe písomnej žiadosti s tým, že pacient, ktorému bude sterilizácia vykonaná, musí byť plne informovaný o celom zákroku, alternatívnych metódach antikoncepcie a plánovaného rodičovstva, možnej zmene životných okolností, ako aj o možnom zlyhaní a medicínskych dôsledkoch sterilizácie. Porozumenie a súhlas vyjadrí pacient podpisom pod písomný informovaný súhlas. Od okamihu podpisu informovaného súhlasu do vykonania zákroku musí potom ešte uplynúť minimálne 30 dní, počas ktorej je možné informovaný súhlas odvolať.
Predkladaná právna úprava zachováva súčasné nastavenie podmienok na vykonanie sterilizácie, ktorá bude aj naďalej vykonávaná výlučne na základe písomnej žiadosti. Nemení sa ani lehota, keď od podpisu informovaného súhlasu po zákrok musí uplynúť minimálne 30 dní. Podľa novely bude musieť byť pri podpise informovaného súhlasu prítomný aj iný zdravotnícky pracovník, ako napríklad ošetrujúca zdravotná sestra. Osoba, ktorá sa rozhodne podstúpiť dobrovoľnú sterilizáciu, bude môcť požiadať o prítomnosť ďalšieho svedka na základe vlastného výberu. Poskytovateľ bude povinný tejto osobe umožniť prítomnosť pri podpise informovaného súhlasu.
Do zákona o zdravotnej starostlivosti zavádzame novú povinnosť pre Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, vydať prostredníctvom všeobecne záväzného právneho predpisu vzory informovaného súhlasu v štátnom jazyku a aj v jazykoch národnostných menšín a zverejňovať ich na svojom webovom sídle. Týmto opatrením by sa mala zjednodušiť práca zdravotníckych pracovníkov, ktorým vyplýva v zmysle § 6 ods. 2 zákona o zdravotnej starostlivosti povinnosť poskytnúť poučenie o informovanom súhlase zrozumiteľne, čo v prípade osôb národnostnej menšiny môže byť problematické, ak úplne nerozumejú informovanému súhlasu len v štátnom jazyku.
Najväčšou vecnou zmenou predloženej novely je bezplatná sterilizácia pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti, a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. V súčasnosti je priemerná pôrodnosť v Slovenskej republiky na jednu ženu približne 1,4 dieťaťa. Predkladaný návrh nebude mať vplyv na kontinuálne sa znižujúci trend pôrodnosti, práve z tohto dôvodu, že bezplatná sterilizácia bude prístupná len pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti (resp. pre osoby staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi).
Je potrebné uvedomiť si, že cena jednej sterilizácie sa pohybuje od 300 eur do 500 eur. V súkromných zdravotníckych zariadeniach je cena 500 eur a vyššie. Pre rodiča, ktorý sa stará o štyri deti , môže byť suma, ktorú by musela vynaložiť na sterilizáciu príliš vysoká. Sotva dokáže plne pokryť náklady na základné potreby pre svoje deti a rodinu, nie to ešte hľadať prostriedky na výkon, ktorý by, ak by bol bezplatný, pravdepodobne podstúpila. Osoby s minimálne štyrmi deťmi by väčšinou prijali rôzne možnosti antikoncepcie, avšak je v Slovenskej republike príliš drahá, pretože tiež nie je hradená z verejného zdravotného poistenia. Náš návrh sme nechceli orientovať na bezplatnú hormonálnu antikoncepciu, keďže s jej užívaním bývajú zväčša praktické problémy a vyplývajúce z toho zdravotné riziká.
Pre potreby kompetentného posudzovania predkladanej novely je potrebné vyjasniť prípadné stereotypy a používané pojmy. Sterilizácia sa mnohokrát zamieňa s kastráciou. Je nevyhnutné zdôrazniť, že pri sterilizácií nedochádza k vybratiu pohlavných orgánov, tie ostávajú na svojom pôvodnom mieste. Po zákroku však nedôjde po pohlavnom styku k spojeniu vajíčok a spermií, čiže k otehotneniu. U žien aj naďalej dochádza k menštruácií, a rovnako prechádzajú procesom menopauzy. Jediné, čo je odlišné, je možnosť otehotnenia. Tieto ženy dokonca rovnako ovulujú ako ženy, ktoré nepodstúpili sterilizáciu, takže o „menejcennosti“ sa v prípade podstúpenia sterilizácie, ktorou zvyknú argumentovať oponenti tohto zákroku, určite nedá hovoriť. Rovnako ako u žien, ani u mužov nedochádza k žiadnym vonkajším zmenám. Mužom sa podviažu spermovody. Ide o jednoduchý chirurgický zákrok, ktorý sa vykonáva ambulantne v lokálnej anestéze a trvá zhruba 10 - 15 minút.
Ide síce o nezvratný zákrok, ktorý však aj vďaka medicínskemu pokroku úplne nevylučuje možnosť otehotnenia. Stále je možné splodiť dieťa prostredníctvom umelého oplodnenia. Sterilizácia v prípadoch, keď pár, prípadne aj jednotlivec vlastné deti, a už v budúcnosti neplánuje mať potomstvo, je jedným z najistejších spôsobov trvalej antikoncepcie. Samozrejme, najväčší vplyv na využívanie sterilizácie ako antikoncepčnej metódy na jednej strane liberálna zákonná úprava (ktorú máme momentálne v aj Slovenskej republike), ale aj jej finančná dostupnosť.
Predkladaný návrh nezmierňuje podmienky na podstúpenie sterilizácie. Práve naopak, vo väčšine ustanovení zvyšujeme nielen právnu, odbornú, ale aj etickú ochranu osôb, ktoré sa rozhodnú tento zákrok podstúpiť. Zavádzame aj novú možnosť pre osoby patriace k národnostným menšinám, a to, aby informovaný súhlas bol písaný v jazyku ich národnostnej menšiny, ku ktorej patria. Na základe ich vlastnej žiadosti bude následne poskytovateľ povinný im na podpis predložiť informovaný súhlas v jazyku národnostnej menšiny nimi zvolenej.
Keďže hovoríme o zákroku s celoživotnými dôsledkami, osoby, ktoré tento zákrok podstupujú by mali mať možnosť mať pri sebe aj svedka, ktorého si sami pri podpise informovaného súhlasu zvolia. Ide o nové opatrenie, ktoré by malo okrem zvýšenie právnej ochrany podporiť tieto osoby aj po psychickej stránke.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, nezakladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1:
Navrhovaným ustanovením sa zavádza možnosť pre osoby, ktoré chcú podstúpiť sterilizáciu na základe písomnej žiadosti, aby mohli mať pri podpise informovaného súhlasu osobu podľa vlastného výberu. Vo veľa prípadoch táto osoba nebude slúžiť len ako svedok pri podpisovaní, či boli dodržané všetky zákonné podmienky, ale aj ako psychická podpora, ktorú osoby podstupujúce tak závažný zákrok s celoživotnými dôsledkami mnohokrát potrebujú.
K bodu 2:
Novela zavádza povinnosť pre Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vytvoriť prostredníctvom všeobecne záväzného právneho predpisu vzory písomného informovaného súhlasu v štátnom jazyku a aj v jazykoch národnostných menšín, ktoré by mohli poskytovatelia zdravotnej starostlivosti používať. Vzory by následne ministerstvo zverejňovalo na svojom webovom sídle, odkiaľ by boli dostupné všetkým zdravotníckym zariadeniam a poskytovateľom, ktoré výkony sterilizácie vykonávajú, a prípadne záujmu aj samotným pacientom . Zmena je plne v súlade s povinnosťou vyjadrenou v § 6 ods. 2, kedy ošetrujúci zdravotnícky pracovník je povinný poskytnúť poučenie zrozumiteľne, a teda osoby patriace k národnostným menšinám budú môcť na základe vlastného výberu podpísať informovaný súhlas v jazyku, ktorému plne rozumejú.
K bodu 3:
Novelou sa zavádza možnosť pre osoby patriace k národnostným menšinám v písomnej žiadosti o sterilizáciu súčasne požiadať, aby im bol na podpis predložený informovaný súhlas v jazyku národnostnej menšiny, ku ktorej sa hlásia.
K bodu 4:
V § 40 ods. 3 sa zavádza nová povinnosť pre poskytovateľa, aby pri podpise informovaného súhlasu bol prítomný aj svedok, ktorý je zdravotníckym pracovníkom. Navrhovanou zmenou sa zvýšiť ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu. Osoba, ktorá bude podpisovať informovaný súhlas, tak bude mať možnosť vyžiadať si odborné vysvetlenie zákroku nielen od poskytovateľa, ale aj od inej osoby, ktorá sa v danej problematike vyzná. Týmto sa zvýši nielen ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu, ale aj kontrola medzi zdravotníckym personálom, poskytujúcim vysvetlenie k takémuto zákroku.
K Čl. II
K bodu 1:
Do zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa v § 4 zavádza uhrádzanie sterilizácie z verejného zdravotného poistenia a to pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. Nárok na bezplatnú sterilizáciu budú mať rovnako ženy aj muži, po splnení minimálneho počtu detí, ktorý stanovuje zákon. Ako hranicu si predkladateľ zvolil minimálne štyri deti, čo nie je možné považovať za bránenie plodnosti, prípadne zhoršovanie podmienok pre plodenie detí.
K bodu 2:
Zavádza sa prechodné ustanovenie, ktorým sterilizácia, o ktorú si osoba požiadala na základe písomnej informovanej žiadosti a písomného informovaného súhlasu pred 1. januárom 2013, sa uhradí podľa doterajších predpisov
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť stanoviť od 1. januára 2013. Dostatočne dlhú legisvakačnú dobu stanovujeme aj z dôvodu, aby Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky stihlo pripraviť vzory písomných informovaných súhlasov v štátnom jazyku a v jazykoch národnostných menšín a poskytovatelia mali možnosť čím skôr sa s nimi oboznámiť.