1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko a Ivan Štefanec
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 38 44 (poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) a článkoch 107 až 109 (pravidlá hospodárskej súťaže pomoc poskytovaná štátmi) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v nariadení Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65) osobitne článok 7 tohto nariadenia identifikácia a registrácia platobných nárokov,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) na základe predloženého návrhu zákona nevyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť transponovať sekundárne právo Európskej únie, keďže nariadenie uvedené v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti je priamo aplikovateľné, a preto ani nemožno uviesť lehotu na transpozíciu (nariadenie nadobudlo účinnosť siedmym dňom po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie),
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v.
2
L 316, 2.12.2009, s. 65), konkrétne článok 7 tohto nariadenia požaduje vytvorenie elektronického registra na úrovni každého členského štátu Európskej únie, ktorý by dokázal efektívne vysledovať platobné nároky, a to aj pokiaľ ide o prvky tohto systému ako sú vlastník alebo nájom.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne, keďže integrovaný administratívny a kontrolný systém bol v Slovenskej republike zavedený a spravuje ho Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, pričom evidencia vedená podľa § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov napomáha rovnako ako tento návrh zákona tomu, aby informácie a údaje v tomto systéme, najmä pokiaľ ide o prvky ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé.