Dôvodová správa k zákonu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov
A. Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny návrh za účelom jeho zosúladenia so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, pri zohľadnení osobitostí územnej samosprávy mesta Košice.
Zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o meste Košice“) v súčasnej podobe zaostáva vo vývoji za všeobecným predpisom, ktorým je zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Kým zákon č. 369/1990 Zb. sa neustále vyvíjal a očisťoval od chýb plynúcich z mylného chápania postavenia a kompetencií obcí a ich orgánov v počiatkoch samosprávy, zákon o meste Košice nebol podrobený súbežnej korekcii.
Mnoho problémov spôsobuje aplikácia najmä tých ustanovení zákona o Košiciach, v ktorých sú recipované základné princípy samosprávy obcí zo zákona 369/1990 Zb., do ktorých nebola premietnutá ich postupná úprava v zákone č. 369/1990 Zb. V zákone o Košiciach zostali v pôvodnom stave z roku1990. Pri ich výklade je vyjadrovaný názor, že sú špeciálnou úpravou len pre Košice. Úlohy samosprávy mesta, základné postavenie, kompetencie, rokovanie, rozhodovanie a kreovanie orgánov mesta a ich orgánov (mestská rada, komisie mestského zastupiteľstva), formy, spôsoby a inštitúty, prostredníctvom ktorých sú zabezpečované úlohy a výkon samosprávy (miestne referendum, zhromaždenie obyvateľov, uznesenia mestského zastupiteľstva, všeobecne záväzné nariadenia), postavenie poslancov alebo ukladanie pokút, ktoré sú ustanovené v zákone č. 369/1990 Zb., sú spoločné pre všetky obce a mestá, nemôžu sa odlišovať, preto sú predmetom úpravy všeobecného zákona a nemôžu byť špeciálne upravené len pre mesto Košice.
Z toho možno dedukovať, že zákonom o meste Košice môžu byť špecificky upravené len osobitosti, nie však základná podstata. Takými osobitosťami sú napríklad:
1. vnútorné organizačné usporiadanie samosprávy mesta - ktoré je vyjadrené deľbou samosprávy mesta na mestskú a miestnu samosprávu so základnou charakteristikou postavenia mestských častí v § 2 ods. 2,
2. územné usporiadanie - ktoré je dané určením mestských častí, ich hraníc aj spôsobu vykonania ich zmien,
3. výkon samosprávy – rozčlenením na orgány mesta a orgány mestských častí, rozčlenením miestneho referenda na referendum mesta a referendum mestskej časti a rozčlenením zhromaždenia obyvateľov „obce“ na zhromaždenie obyvateľov mesta a zhromaždenie obyvateľov v mestskej časti.
4. členenie orgánov samosprávy mesta na mestské zastupiteľstvo a primátora a na miestne zastupiteľstvá a starostov a špeciálny orgán mestských častí - radu starostov,
5. štatút mesta, ako nástroj na úpravu špecifických vnútorných vzťahov samosprávy mesta, vyplývajúcich z odlišného územného a organizačného členenia mesta Košice.