Dôvodová správaÚčelom predloženej novely zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) je sprístupnenie vybraných informácii z evidencie vozidiel tretím osobám, čím sa má výraznou mierou prispieť k posilneniu právnej istoty v právnych vzťahoch.
Zákon o cestnej premávke v súčasnosti umožňuje sprístupniť informácie z evidencie vozidiel Železničnej polícii, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu, Slovenskej informačnej službe, Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky, Colnému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Daňovému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Národnému bezpečnostnému úradu, obecnej polícii, Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ministerstvu dopravy, obvodnému úradu dopravy Národnej diaľničnej spoločnosti, osobe poverenej výkonom činností Národnej diaľničnej spoločnosti, súdnym exekútorom, technickým službám vozidiel a Slovenskej kancelárii poisťovateľov v súvislosti s plnením ich úloh ustanovených zákonom; tieto údaje sa poskytujú diaľkovým, nepretržitým a priamym prístupom. Informácie z evidencie vozidiel sa poskytujú aj iným štátnym orgánom a orgánom územnej samosprávy v rozsahu ich pôsobnosti. Zákon o cestnej premávke umožňuje tiež každému v požadovanom rozsahu poskytnúť písomnú informáciu o údajoch, ktoré sa o ňom uchovávajú v evidencii vozidiel. Iným osobám však zákon umožňuje poskytnúť informácie len v rozsahu o mene, priezvisku a pobyte alebo o názve a sídle držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla a to za podmienky, že s tým osoba, ktorej sa informácia týka vysloví súhlas.
V súčasnej dobe s narastajúcim počtom exekučných konaní narastá aj počet prípadov, keď dôjde k uzavretiu kúpnej zmluvy o prevode vlastníckeho práva k „ojazdenému“ motorovému vozidlu, na ktoré bola nariadená blokácia súdnym exekútorom alebo bol nariadený výkon rozhodnutia, čím dochádza k poškodzovaniu práv a právom chránených záujmov kupujúcich takýchto motorových vozidiel.
Kupujúci ako účastník právneho vzťahu nemá reálnu možnosť samostatne si overiť informácie o vlastníkovi vozidla, prípadne o prebiehajúcom exekučnom konaní a výkone rozhodnutia, ktoré zaťažuje vozidlo a v zmysle § 118 ods. 4 zákona o cestnej premávke bráni zápisu o zmene držby vozidla, odhláseniu vozidla do cudziny a zmene údajov o vlastníkovi vozidla. V praxi preto dochádza k prípadom, že na základe uzatvorenej kúpnej zmluvy sa kupujúci síce stane vlastníkom vozidla, nakoľko v prípade hnuteľných vecí má konštitutívny účinok pri nadobúdaní vlastníckeho práva odovzdanie veci, ale reálne nemá možnosť vykonávať oprávnenia plynúce z tohto vlastníckeho práva, pretože orgán Policajného zboru nevykoná zápis o zmene držby vozidla, odhlásenie vozidla do cudziny a zmenu údajov o vlastníkovi.
V súčasnosti sú verejne prístupné napríklad informácie evidované v katastri nehnuteľností a taktiež údaje evidované v Notárskom centrálnom registri záložných práv, ktorých sprístupnenie napomáha k zvyšovaniu právnej istoty v zmluvných vzťahoch a iných právnych vzťahoch. Neexistuje však verejne prístupná evidencia exekučných konaní, kde by si mohol subjekt, hodlajúci vstúpiť do zmluvného vzťahu s vlastníkom vozidla, preveriť zmluvného partnera a právnu bezvadnosť predmetu prevodu- vozidla, preto sa tento subjekt musí spoľahnúť na vierohodnosť informácií, ktoré mu poskytne vlastník vozidla.
Účelom navrhovanej novely zákona o cestnej premávke je sprístupniť verejnosti tie informácie z evidencie vozidiel, ktoré prispejú posilneniu právnej istoty predovšetkým v tých zmluvných vzťahoch, ktorých predmetom je dispozícia s vozidlom. Navrhovaná novela má