1
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Účelom predloženej novely zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) je sprístupnenie vybraných informácii z evidencie vozidiel tretím osobám, čím sa výraznou mierou prispieť k posilneniu právnej istoty v právnych vzťahoch.
Zákon o cestnej premávke v súčasnosti umožňuje sprístupniť informácie z evidencie vozidiel Železničnej polícii, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu, Slovenskej informačnej službe, Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky, Colnému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Daňovému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Národnému bezpečnostnému úradu, obecnej polícii, Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ministerstvu dopravy, obvodnému úradu dopravy Národnej diaľničnej spoločnosti, osobe poverenej výkonom činností Národnej diaľničnej spoločnosti, súdnym exekútorom, technickým službám vozidiel a Slovenskej kancelárii poisťovateľov v súvislosti s plnením ich úloh ustanovených zákonom; tieto údaje sa poskytujú diaľkovým, nepretržitým a priamym prístupom. Informácie z evidencie vozidiel sa poskytujú aj iným štátnym orgánom a orgánom územnej samosprávy v rozsahu ich pôsobnosti. Zákon o cestnej premávke umožňuje tiež každému v požadovanom rozsahu poskytnúť písomnú informáciu o údajoch, ktoré sa o ňom uchovávajú v evidencii vozidiel. Iným osobám však zákon umožňuje poskytnúť informácie len v rozsahu o mene, priezvisku a pobyte alebo o názve a sídle držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla a to za podmienky, že s tým osoba, ktorej sa informácia týka vysloví súhlas.
V súčasnej dobe s narastajúcim počtom exekučných konaní narastá aj počet prípadov, keď dôjde k uzavretiu kúpnej zmluvy o prevode vlastníckeho práva k „ojazdenému“ motorovému vozidlu, na ktoré bola nariadená blokácia súdnym exekútorom alebo bol nariadený výkon rozhodnutia, čím dochádza k poškodzovaniu práv a právom chránených záujmov kupujúcich takýchto motorových vozidiel.
Kupujúci ako účastník právneho vzťahu nemá reálnu možnosť samostatne si overiť informácie o vlastníkovi vozidla, prípadne o prebiehajúcom exekučnom konaní a výkone rozhodnutia, ktoré zaťažuje vozidlo a v zmysle § 118 ods. 4 zákona o cestnej premávke bráni zápisu o zmene držby vozidla, odhláseniu vozidla do cudziny a zmene údajov o vlastníkovi vozidla. V praxi preto dochádza k prípadom, že na základe uzatvorenej kúpnej zmluvy sa kupujúci síce stane vlastníkom vozidla, nakoľko v prípade hnuteľných vecí konštitutívny účinok pri nadobúdaní vlastníckeho práva odovzdanie veci, ale reálne nemá možnosť vykonávať oprávnenia plynúce z tohto vlastníckeho práva, pretože orgán Policajného zboru nevykoná zápis o zmene držby vozidla, odhlásenie vozidla do cudziny a zmenu údajov o vlastníkovi.
V súčasnosti verejne prístupné napríklad informácie evidované v katastri nehnuteľností a taktiež údaje evidované v Notárskom centrálnom registri záložných práv, ktorých sprístupnenie napomáha k zvyšovaniu právnej istoty v zmluvných vzťahoch a iných právnych vzťahoch. Neexistuje však verejne prístupná evidencia exekučných konaní, kde by si mohol subjekt, hodlajúci vstúpiť do zmluvného vzťahu s vlastníkom vozidla, preveriť zmluvného partnera a právnu bezvadnosť predmetu prevodu- vozidla, preto sa tento subjekt musí spoľahnúť na vierohodnosť informácií, ktoré mu poskytne vlastník vozidla.
Účelom navrhovanej novely zákona o cestnej premávke je sprístupniť verejnosti tie informácie z evidencie vozidiel, ktoré prispejú posilneniu právnej istoty predovšetkým v tých zmluvných vzťahoch, ktorých predmetom je dispozícia s vozidlom. Navrhovaná novela
2
za cieľ zabrániť špekulatívnym prevodom vozidiel, pri ktorých sa vlastníci vozidiel snažia poškodiť svojho veriteľa v exekúcii a pri výkone rozhodnutia a v konečnom dôsledku poškodia aj tretiu osobu- kupujúceho. Uvedený cieľ je možné dosiahnuť prostredníctvom prevencie a to práve poskytnutím informácie o tom, či uvedené vozidlo skutočne patrí osobe, ktorá sa vydáva za vlastníka a či na dané vozidlo nie je vedená exekúcia alebo vedený výkon rozhodnutia. Právo na takúto informáciu, by mal mať každý a to aj bez súhlasu osoby, ktorej sa informácia týka. Predkladaná novela navrhuje sprístupniť iba tie údaje z evidencie vozidiel, ktoré výraznou mierou prispejú k zvýšeniu právnej istoty v právnych vzťahoch a ktorých zverejnenie nie je spôsobilé privodiť ujmu vlastníkovi, či držiteľovi vozidla.
Realizácia navrhovanej novely zákona nebude mať negatívny dopad na verejné rozpočty, nakoľko je možné využiť existujúce programové vybavenie. Realizácia navrhovanej novely zákona môže mať mierny pozitívny dopad na verejné rozpočty, nakoľko v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch, podľa sadzobníka správnych poplatkov, I . časť, položka 2 je určený správny poplatok za vyhotovenie písomnej informácie z evidencií za každú aj začatú stranu v slovenskom jazyku vo výške 1,50 €.
Návrh neprináša nároky na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie a tvorbu pracovných miest, nakoľko navrhovaná úprava neznamená pre zamestnancov pracujúcich s evidenciou vozidiel takú novú pracovnú záťaž, ktorá by odôvodňovala potrebu tvorby nových pracovných miest. Návrh nemá vplyv ani na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi i medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
3
Osobitná časť:
K Článku I
Navrhovanou novelou zákona sa zabezpečiť sprístupnenie vybraných informácií z evidencie vozidiel tretím osobám, čím sa výraznou mierou prispieť k posilneniu právnej istoty v právnych vzťahoch.
.
K Článku II
Navrhuje sa dátum účinnosti odo dňa 01.januára 2013.