1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia MPK: 9.7.2012 - 27.7.2012
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Navrhnutou novelou Zákonníka práce sa spresňujú viaceré ustanovenia, ktoré sa týkajú regulácie pracovnoprávnych vzťahov ako aj v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR na roky 2012-2016 sa menia a dopĺňajú niektoré pracovnoprávne inštitúty. Ide napr. o zmenu v reťazení pracovných pomerov na určitú dobu, zavedenie účasti zástupcov zamestnancov pri skončení pracovného pomeru, upravenie súbehu výpovednej doby a odstupného (zavedenie povinného súbehu výpovednej doby a odstupného v zákonom stanovených prípadoch), zrušenie možnosti odchylného dojednania cez kolektívnu zmluvu podľa § 230 ods. 2 v neprospech zamestnanca, t.j. umožňuje sa len pre zamestnanca výhodnejšie odchýlenie sa.
Predpokladá sa, že navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na podnikateľské prostredie z hľadiska zvýšenie regulačného zaťaženia, ktorého cieľom je viac vybalansovať postavenie zamestnanca a zamestnávateľa v pracovnoprávnych vzťahov v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou. Vyvážený vzťah zamestnanca a zamestnávateľa vytvára predpoklady na tvorbu trvalo udržateľného rastu kvality života občanov. Zároveň návrh bude mať aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a to spresnením viacerých ustanovení, ktoré vyvolávali dodatočné náklady z hľadiska nejednoznačnosti ich aplikácie v praxi. Zároveň sa navrhuje sa stanoviť tzv. zúčtovacie obdobie pre konto pracovného času na 30 mesiacov (pri zachovaní povinnosti, aby pracovný čas vrátane práce nadčas nepresiahol najviac v 12 mesiacoch najviac 48 hodín v priemere), čím sa zvyšuje flexibilita využívania tohto nástroja a umožňuje sa lepšie prispôsobenie sa výkyvom v potrebe práce.
2
Finančný vplyv je možné očakávať v súvislosti so súbehom odstupného a výpovednej doby. V prípade ostatných ustanovení Zákonníka práce bude finančný vplyv na rozpočet verejnej správy marginálny (vrátane úpravy mzdového zvýhodnenie za nočnú prácu v čase od 22.00 do 6.00 namiesto do 5.00). Náklady spojené so zmenami sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015.
Nepredpokladá sa, že navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Predpokladá sa pozitívny vplyv na práva a postavenie zamestnancov, zvýšenie ich ochrany v pracovnoprávnych vzťahoch a zabezpečenie ich pracovnoprávnych práv.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy:
K čl. I
Negatívny vplyv návrhu zákona možno predpokladať u zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú zamestnancov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme, z dôvodu zavedenia súbehu výpovednej doby a odstupného. Kvantifikácia dopadu zavedenie súbehu výpovednej doby a odstupného je uvedená v prílohe k doložke vybraných vplyvov.
K čl. II - VII
Návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
Príloha
k doložke vybraných vplyvov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2012
2013
2014
2015
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
1 668 935
1 735 506
1 816 467
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2012
2013
2014
2015
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015.
4
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V prípade ostatných ustanovení Zákonníka práce bude finančný vplyv na rozpočet verejnej správy žiadny alebo marginálny (pracovný pomer na dobu určitú, úprava mzdového zvýhodnenie za nočnú prácu v čase od 22.00 do 6.00 namiesto do 5.00, normy spotreby práce, účasť zástupcov zamestnancov na skončení pracovného pomeru, odchodné, pracovný čas, aplikovanie ustanovení o pracovnom čase a minimálnej mzde na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, zrušenie § 231 ods. 2 a 3). Náklady spojené s týmito zmenami sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2012
2013
2014
2015
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
5
Body návrhu s finančným vplyvom
Bod 43
Legislatívna úprava zavádzajúca súbeh odstupného a výpovednej lehoty bude mať očakávaný negatívny vplyv na verejné financie. V roku 2011 vystúpilo z organizácie spolu 13 185 zamestnancov vo výkone prác vo verejnom záujme so zmluvou na dobu neurčitú, s priemernou hrubou mesačnou mzdou 609,51 €. Priemerné mzdy a počty zamestnancov v jednotlivých intervaloch odpracovaných rokov za rok 2011 uvádza nasledovná tabuľka:
Počet odpracovaných rokov
Počet zamestnancov
Priemerná hrubá mesačná mzda
spolu
13 185
609,51
do 2
3 299
508,60
2 – 4
2 998
654,49
5 – 9
2 861
573,35
10 - 19
2 109
675,45
20 +
1 684
692,33
Pri kvantifikácii vplyvu na rozpočet verejnej správy v rokoch 2013 2015 bol použitý odhad rastu priemernej hrubej mesačnej mzdy podľa makroprognózy IFP (jún 2012). Návrhom ovplyvnení iba zamestnanci, ktorí nie pokrytí kolektívnymi zmluvami. Ide o skupinu 14 % z počtu zamestnancov vo výkone práce vo verejnom záujme uvedených v tabuľke.
Kvantifikované navýšenie finančných prostriedkov je vyjadrené ako čistý vplyv (vynaložené výdavky na odstupné daňové a odvodové príjmy). Výška finančného vplyvu variuje (môže byť nižšia), keďže je signifikantne ovplyvnená dôvodmi skončenia pracovného pomeru, ktoré nezahŕňajú legislatívnu úpravu súbehu.
6
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky(600)
7
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
8
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Pozitívne zvýšenie stability v pracovnoprávnych vzťahoch:
1. znížením počtu opakovaní (z troch na dve) a skrátením maximálnej dĺžky trvania pracovného pomeru na určitú dobu alebo maximálnej doby pre reťazenie pracovných pomerov na určitú dobu (z troch rokov na dva roky),
2. zabezpečením ďalších pracovnoprávnych nárokov (pracovný čas a minimálna mzda) zamestnancov vykonávajúcich prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Zvýšenie ochrany zamestnancov pred skončením pracovného pomeru v rozpore so Zákonníkom práce obnovením účasti zástupcov zamestnancov pri skončení pracovného pomeru.
Zavedením súbehu medzi výpovednou dobou a odstupným (ak pracovný pomer trval aspoň dva roky) sa upravuje peňažné plnenie pre zamestnanca (odstupné), ak zamestnávateľ s ním skončil pracovný pomer výpoveďou zo zákonom vymedzených dôvodov (napr. organizačné dôvody).
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Pozitívny prístup k právam. Zabezpečenie vyššej stability pracovných miest. Viď. bod 4.1.
9
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Návrh môže mať čiastočne negatívny vplyv, pokiaľ ide o možné náklady spojené s vytvorením a neskorším zrušením pracovného miesta (napr. súbeh výpovede a odstupného).
10
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Všetky podnikateľské subjekty v súkromnej sfére.
Právna úprava pracovnoprávnych vzťahov a má význam nielen pre pracovné právo, ale aj pre právo sociálneho zabezpečenia, daňové právo a tým aj pre celú hospodársku prax a ovplyvňuje celý hospodársky a podnikateľský systém štátu.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Negatívny
-zmena v reťazení pracovných pomerov na určitú dobu,
-zavedenie účasti zástupcov zamestnancov pri skončení pracovného pomeru, zavedenie
-súbeh výpovednej doby a odstupného (nie je do dvoch rokov trvania pracovného pomeru),
-zrušenie možnosti odchylného dojednania cez kolektívnu zmluvu podľa § 230 ods. 2 v neprospech zamestnanca, t.j. umožňuje sa len pre zamestnanca výhodnejšie odchýlenie sa,
-aplikovanie ustanovení o pracovnom čase a minimálnej mzde na dohody (vzhľadom na nízky rozsah pracovného času, výnimočnosť a príležitostnú povahu prác vykonávaných na základe týchto dohôd sa predpokladá marginálny vplyv).
Pozitívny - spresnenie viacerých ustanovení, ktoré vyvolávali dodatočné náklady z hľadiska nejednoznačnosti ich aplikácie v praxi.
Navrhuje sa stanoviť tzv. zúčtovacie obdobie pre konto pracovného času na 30 mesiacov (pri zachovaní povinnosti, aby pracovný čas vrátane práce nadčas nepresiahol najviac 48 hodín v priebehu 12 mesiacov), čím sa zvyšuje flexibilita využívania tohto nástroja a umožňuje sa lepšie prispôsobenie sa výkyvom v potrebe práce.
Predĺžením lehoty z dvoch na šesť mesiacov v § 63 ods. 1 písm. d) bod 4 sa zvyšuje aj možnosť zamestnávateľa na to, aby predchádzajúce neuspokojivé plnenie pracovných úloh mohol
11
použiť pri opakovanom neuspokojivom plnení pracovných úloh (doteraz mal na to dva mesiace, po zmene právnej úpravy šesť mesiacov).
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Výška administratívnych nákladov nie je kvantifikovateľná (administratívne náklady vyvoláva každá zmena Zákonníka práce).
Nepredpokladajú sa, že návrh bude mať značné administratívne náklady. Napr. zavádza sa povinnosť v písomnom vyúčtovaní mzdy uviesť aj stav konta pracovného času 130). V praxi však zamestnávatelia so zavedeným kontom pracovného času túto skutočnosť zamestnancom pravidelne oznamujú. Navrhuje sa v § 29a povinnosť vydať zamestnancovi písomný doklad o skončení pracovného pomeru fikciou dohody. V praxi zamestnávatelia poskytujú zamestnancom doklad o skončení pracovného pomeru týmto spôsobom. Viaceré ustanovenia vyjasňujú právny text.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladáme zásadný vplyv v tejto oblasti.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladáme zásadný vplyv v tejto oblasti. Sociálny vplyv predpokladáme pozitívny.