1
Doložka vybraných vplyvovA.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia MPK: 9.7.2012 - 27.7.2012
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Navrhnutou novelou Zákonníka práce sa spresňujú viaceré ustanovenia, ktoré sa týkajú regulácie pracovnoprávnych vzťahov ako aj v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR na roky 2012-2016 sa menia a dopĺňajú niektoré pracovnoprávne inštitúty. Ide napr. o zmenu v reťazení pracovných pomerov na určitú dobu, zavedenie účasti zástupcov zamestnancov pri skončení pracovného pomeru, upravenie súbehu výpovednej doby a odstupného (zavedenie povinného súbehu výpovednej doby a odstupného v zákonom stanovených prípadoch), zrušenie možnosti odchylného dojednania cez kolektívnu zmluvu podľa § 230 ods. 2 v neprospech zamestnanca, t.j. umožňuje sa len pre zamestnanca výhodnejšie odchýlenie sa.
Predpokladá sa, že navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na podnikateľské prostredie z hľadiska zvýšenie regulačného zaťaženia, ktorého cieľom je viac vybalansovať postavenie zamestnanca a zamestnávateľa v pracovnoprávnych vzťahov v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou. Vyvážený vzťah zamestnanca a zamestnávateľa vytvára predpoklady na tvorbu trvalo udržateľného rastu kvality života občanov. Zároveň návrh bude mať aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a to spresnením viacerých ustanovení, ktoré vyvolávali dodatočné náklady z hľadiska nejednoznačnosti ich aplikácie v praxi. Zároveň sa navrhuje sa stanoviť tzv. zúčtovacie obdobie pre konto pracovného času až na 30 mesiacov (pri zachovaní povinnosti, aby pracovný čas vrátane práce nadčas nepresiahol najviac v 12 mesiacoch najviac 48 hodín v priemere), čím sa zvyšuje flexibilita využívania tohto nástroja a umožňuje sa lepšie prispôsobenie sa výkyvom v potrebe práce.
2
Finančný vplyv je možné očakávať v súvislosti so súbehom odstupného a výpovednej doby. V prípade ostatných ustanovení Zákonníka práce bude finančný vplyv na rozpočet verejnej správy marginálny (vrátane úpravy mzdového zvýhodnenie za nočnú prácu v čase od 22.00 do 6.00 namiesto do 5.00). Náklady spojené so zmenami sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015. Nepredpokladá sa, že navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Predpokladá sa pozitívny vplyv na práva a postavenie zamestnancov, zvýšenie ich ochrany v pracovnoprávnych vzťahoch a zabezpečenie ich pracovnoprávnych práv.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy:
Negatívny vplyv návrhu zákona možno predpokladať u zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú zamestnancov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme, z dôvodu zavedenia súbehu výpovednej doby a odstupného. Kvantifikácia dopadu zavedenie súbehu výpovednej doby a odstupného je uvedená v prílohe k doložke vybraných vplyvov.
Návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
Príloha
k doložke vybraných vplyvov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015.
4
2.3. Popis a charakteristika návrhu2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V prípade ostatných ustanovení Zákonníka práce bude finančný vplyv na rozpočet verejnej správy žiadny alebo marginálny (pracovný pomer na dobu určitú, úprava mzdového zvýhodnenie za nočnú prácu v čase od 22.00 do 6.00 namiesto do 5.00, normy spotreby práce, účasť zástupcov zamestnancov na skončení pracovného pomeru, odchodné, pracovný čas, aplikovanie ustanovení o pracovnom čase a minimálnej mzde na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, zrušenie § 231 ods. 2 a 3). Náklady spojené s týmito zmenami sa zabezpečia v rámci limitov výdavkov kapitol štátneho rozpočtu zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
5
Body návrhu s finančným vplyvomBod 43
Legislatívna úprava zavádzajúca súbeh odstupného a výpovednej lehoty bude mať očakávaný negatívny vplyv na verejné financie. V roku 2011 vystúpilo z organizácie spolu 13 185 zamestnancov vo výkone prác vo verejnom záujme so zmluvou na dobu neurčitú, s priemernou hrubou mesačnou mzdou 609,51 €. Priemerné mzdy a počty zamestnancov v jednotlivých intervaloch odpracovaných rokov za rok 2011 uvádza nasledovná tabuľka:
Počet odpracovaných rokov
Priemerná hrubá mesačná mzda
Pri kvantifikácii vplyvu na rozpočet verejnej správy v rokoch 2013 – 2015 bol použitý odhad rastu priemernej hrubej mesačnej mzdy podľa makroprognózy IFP (jún 2012). Návrhom sú ovplyvnení iba zamestnanci, ktorí nie sú pokrytí kolektívnymi zmluvami. Ide o skupinu 14 % z počtu zamestnancov vo výkone práce vo verejnom záujme uvedených v tabuľke.
Kvantifikované navýšenie finančných prostriedkov je vyjadrené ako čistý vplyv (vynaložené výdavky na odstupné – daňové a odvodové príjmy). Výška finančného vplyvu variuje (môže byť nižšia), keďže je signifikantne ovplyvnená dôvodmi skončenia pracovného pomeru, ktoré nezahŕňajú legislatívnu úpravu súbehu.
6
Tabuľka č. 4 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
7
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)