DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Dôvodom predloženia tohto návrhu ústavného zákona je zabezpečiť, aby sa dôchodkové dávky nezdaňovali, a tak nedochádzalo prostredníctvom zdanenia dôchodkov k znižovaniu životnej úrovne ich poberateľov.
Súčasná ekonomická situácia nielen na Slovensku, ale aj v celej EÚ, poznačená pretrvávajúcou krízou si vyžaduje mnohé nepopulárne, ale nevyhnutné opatrenia, ku ktorým vlády jednotlivých krajín musia pristupovať.
Konsolidácia verejných financií je základom aj programového vyhlásenia súčasnej ľavicovo orientovanej vlády a nepochybne by bola alfou a omegou programového vyhlásenia každej inej vlády.
Vzhľadom na nevyhnutnosť obmedzovania výdavkov štátu a prijímanie úsporných opatrení, ako aj prijímanie opatrení na zabezpečenie príjmov štátneho rozpočtu nie je možné vylúčiť, že jedným z možných zdrojov získania chýbajúcich prostriedkov v rozpočte sa stanú príjmy zo zdanenia dôchodkov. Takýto krok by však výrazne zhoršil bilanciu domácností ich poberateľov.
Zdaňovanie dôchodkov existuje vo viacerých krajinách ( Švédsko, Dánsko, Fínsko, Rakúsko, Nemecko, Holandsko, Francúzsko, Španielsko, Portugalsko), avšak porovnanie miery náhrady dôchodkových dávok vo vzťahu k predchádzajúcim zárobkom v týchto krajinách nie je pre Slovensko priaznivé. Slovenská republika so 47 % mierou náhrady sa nachádza na 21. mieste (z 27 krajín EÚ).
Dôchodky vyžadujú nadštandardnú ochranu v porovnaní s inými príjmami, nakoľko ich poberatelia z objektívnych dôvodov, ktorými ich vek a s tým súvisiaci zdravotný stav, nemôžu flexibilne reagovať na výpadok, resp. zníženie príjmu, ako je tomu napr. u ekonomicky aktívnych ľudí, ktorí prípadnou zmenou zamestnania, prácou nadčas, vedľajším pracovným úväzkom či podnikaním, môžu zabezpečiť prijem pre udržanie svojej životnej úrovne.
V záujme zabezpečenia istoty nezdaňovania dôchodkov považujeme za potrebné túto istotu dosiahnuť prijatím ústavného zákona.
Predložený návrh ústavného zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. 1
Navrhuje sa aby dôchodkové dávky poskytované zo systému dôchodkového poistenia, ktoré vypláca Sociálna poisťovňa, budúce dôchodky starobného dôchodkového sporenia , dôchodkové dávky doplnkového dôchodkového sporenia, dôchodkové dávky poskytované z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov a plnenia z povinného zahraničného poistenia nepodliehali dani z príjmu, nakoľko zdanenie dôchodkových dávok by znamenalo zníženie sumy dôchodku. Navrhuje sa, aby výsluhový dôchodok, poskytovaný z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, nepodliehal dani z príjmov po dovŕšení veku potrebného pre vznik nároku na starobný dôchodok ustanovený všeobecnými predpismi o sociálnom poistení, ktorý je v zásade 62 rokov.
K čl. 1
Navrhuje sa aby ústavný zákon nadobudol účinnosť dňom jeho vyhlásenia.