DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladajú ako iniciatívny návrh poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Zajac a Ján Hudacký. Cieľom návrhu je prispôsobiť niektoré nástroje aktívnej politiky trhu práce (APTP) požiadavkám a potrebám z aplikačnej praxe.
Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (ZUoZ) pomáha zamestnávateľom refundovať časť mzdy pri zamestnaní ZUoZ. Jeho negatívum je, že príspevok je paušálny a nemotivuje na vytváranie pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou.
Predložený návrh pomáha zatraktívniť uvedený nastroj APTP tak pre zamestnávateľov, ako aj pre zamestnancov a tým podporuje tvorbu nových pracovných miest. Poskytovaný príspevok je totiž percentuálne závislý na výške mzdy zamestnanca, keďže je v plnej výške poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom zo mzdových nákladov zamestnávateľa na zamestnanca, t.j. vo výške 35,2 % celkových odvodov zamestnávateľa na zamestnanca. Návrh zároveň určuje aj maximálnu výšku príspevku na úroveň 100 % mesačnej výšky poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom, ktorá je vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky v predchádzajúcom roku. Pri priemernej mzde zamestnanca v SR za 1. 3. štvrťrok roku 2011 vo výške 765,33 eur (na základe údajov Štatistického úradu SR) by bola maximálna mesačná výška príspevku v roku 2012 na úrovni 269,36 eur. Zároveň návrh zákona zohľadňuje výšku nezamestnanosti v jednotlivých regiónoch, resp. okresoch, odstupňovaním dĺžky poberania príspevku po dobu 1, 2 a 3 roky. Uvedená úprava vytvára stabilitu zamestnania hlavne v regiónoch v nadpriemernou a vysokou mierou nezamestnanosti (cca 20 % a viac). Takýto spôsob podpory tvorby nových pracovných miest môže prispieť k tvorbe pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou a netlačí umelo zamestnávateľov do tvorby pracovných miest s nízkymi mzdami, ktorých vytváranie alebo udržiavanie je mnohokrát zo strany zamestnávateľov zneužívané vďaka momentálnej platnej legislatíve.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov sa uvádza v doložke o posúdení vplyvov.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhovaná úprava § 50 Príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie sleduje zjednodušenie pravidiel a prispieva k tvorbe pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou, keďže umelo netlačí zamestnávateľov k tvorbe pracovných miest s nízkymi mzdami. Poskytovaný príspevok je totiž percentuálne závislý na výške mzdy zamestnanca. Príspevok, bez prihliadnutia na typ zamestnávateľa, je v plnej výške poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom zo mzdových nákladov zamestnávateľa na zamestnanca. Navrhovaná dĺžka poberania príspevku je diferencovaná podľa regionálnej, resp. okresnej miery evidovanej nezamestnanosti na 1, 2 a 3 roky.
Maximálna výška príspevku je stanovená na úrovni 100 % mesačnej výšky poistného na zdravotné a sociálne poistenie plateného zamestnávateľom, ktorá je vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky v predchádzajúcom roku.
Odsekom 5 sa zamedzuje reťazeniu zamestnávania a poberania príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača opakovaným zamestnávaním tých istých UoZ po „absolvovaní“ trojmesačnej evidencie na ÚP. Spôsob a podmienky poskytnutia príspevku upravuje odsek 7.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. januára 2013.