NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
Predkladá: Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej
na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
Jana Žitňanská
Bratislava august 2012
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
__________________________________________________________
NÁVRH
Z á k o n
z ........................,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení zákona č. 147/2001 Z. z., zákona č. 206/2002 Z. z., zákona č. 289/2005 Z. z., zákona č. 95/2006 Z. z., zákona č. 121/2006 Z. z., zákona č. 13/2007 Z. z., zákona č. 220/2007 Z.z., zákona č. 343/2007 Z. z., zákona č. 654/2007 Z. z., zákona č. 167/2008 Z. z., zákona č. 287/2008 Z. z., zákona č. 516/2008 Z. z., zákona č. 77/2009 Z. z., zákona č. 318/2009 Z. z., zákona č. 498/2009 Z. z., zákona č. 532/2010 Z. z., zákona č. 221/2011 Z. z., zákona č. 397/2011 Z. z. a zákona č. 547/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 20 odsek 3 znie:
"(3) Programy alebo iné zložky programovej služby, klasifikované ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov, sa môžu zaradiť do vysielania medzi 20.00 h a 06.00 h.".
2.V § 20 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
"(4) Programy alebo iné zložky programovej služby, klasifikované ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 18 rokov, sa môžu zaradiť do vysielania medzi 22.00 h a 06.00 h.".
Doterajšie odseky 4 až 9 sa označujú ako odseky 5 až 10.
3.V § 20 ods. 8 sa odkaz "odsekov 5 a 6" nahrádza odkazom "odsekov 6 a 7".
4.V § 20 ods. 9 sa odkaz "odsekov 4 a 6" nahrádza odkazom "odsekov 5 a 7".
5.V § 49 ods. 5 písm. c) sa odkaz "§ 20 ods. 4" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 5".
6.V § 64 ods. 2 sa odkaz "§ 20 ods. 1 a 3" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 1, 3 a 4".
7.V § 65 sa odkaz "§ 20 ods. 1 a 3" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 1, 3 a 4".
8.V § 65a sa odkaz "§ 20 ods. 1 a 3" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 1, 3 a 4".
9.V § 66 sa odkaz "§ 20 ods. 1 a 3" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 1, 3 a 4".
10.V § 66a sa odkaz "§ 20 ods. 1 a 3" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 1, 3 a 4".
11.V § 67 ods. 3 písm. c) sa odkaz 20 ods. 4" nahrádza odkazom 20 ods. 5" a odkaz "§ 20 ods. 5" sa nahrádza odkazom "§ 20 ods. 6".
12.V § 67 ods. 5 písmeno d) znie:
"d) vysiela programy alebo iné zložky programovej služby, klasifikované ako nevhodné pre maloletých, v rozpore s podmienkami podľa § 20 ods. 3 alebo 4,".
13.V § 67 ods. 11 písm. e) sa odkaz 20 ods. 4" nahrádza odkazom 20 ods. 5" a odkaz "§ 20 ods. 5" sa nahrádza odkazom "§ 20 ods. 6".
14.V § 67 ods. 11 písmeno i) znie:
"d) vysiela programy alebo iné zložky programovej služby, klasifikované ako nevhodné pre maloletých, v rozpore s podmienkami podľa § 20 ods. 3 alebo 4,".
15.V § 67 ods. 14 písm. d) sa odkaz "§ 20 ods. 4" nahrádza odkazom "§ 20 ods. 5".
Čl. I
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2013.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu je zakotvenie tzv. druhej časovej opony, ako opatrenia, ktoré je nevyhnutné pre zefektívnenie ochrany maloletých pred nežiaducimi obsahmi v televíznom a rozhlasovom vysielaní.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na rozpočtovú kapitolu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
D O L O Ž K A
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
1.Vplyvy na verejné financie:
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie.
2. Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov a na hospodárenie iných právnických osôb alebo hospodárenie podnikateľskej sféry.
3. Vplyvy na životné prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
4. Vplyvy na zamestnanosť:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na nezamestnanosť a ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
Primárne právo:
- Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení (čl. 47 ods. 2 a čl. 55),
Sekundárne právo:
- Smernica Rady 89/552/EHS z 3. októbra 1989 o koordinácii určitých ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení v členských štátoch týkajúcich sa vykonávania činností televízneho vysielania v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/36/ES z 30. júna 1997 a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/65/ES z 11. decembra 2007
b) nie je obsiahnutá v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Bezpredmetné.
II. Osobitná časť
K čl. I bodom 1 a 2:
Tzv. druhá časová opona pre vysielanie programov klasifikovaných podľa jednotného systému označovania ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov fungovala v minulosti. Potreba druhej časovej opony bola pozitívne vnímaná aj širokou verejnosťou, ako vyplýva z prieskumu názorov verejnosti SR na aplikáciu symbolov označujúcich televízne programy pre rôzne vekové kategórie detí a mládeže, ktorú v novembri 2003 uskutočnil Odbor mediálneho výskumu SRo. Počas svojho skoro trojročného fungovania sa druhá časová opona ukázala ako vysoko efektívny nástroj ochrany maloletých pred nežiaducimi obsahmi v televíznom a rozhlasovom vysielaní. Pri zavedení druhej časovej opony sa vychádza z predpokladu, že pre rodiča maloletého do 15 rokov je väčšinou z pracovných dôvodov problematické regulovať sledovanie televízie a rozhlasu maloletým v čase od 6:00 do 20:00. Je nepopierateľné, že práve v tomto časovom období je vysoká sledovanosť vysielania televíznej a rozhlasovej programovej služby maloletými do 15 rokov. Z tohto dôvodu zavedenie časového obmedzenia vysielania (od 6:00 do 20:00) programov alebo iných zložiek programovej služby klasifikovaných podľa jednotného systému označovania ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov, môže efektívne pomôcť rodičom ochrániť maloletých do 15 rokov pred nežiaducimi obsahmi v televíznom a rozhlasovom vysielaní. Z týchto dôvodov a vzhľadom na zmeny zákona č. 308/2000 Z.z., je potrebné opäť zaviesť tzv. druhú časovú oponu pre vysielanie programov alebo iných zložiek programovej služby klasifikovaných podľa jednotného systému označovania ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov. Taktiež je potrebné zdôrazniť enormný nárast sťažnosti občanov na vysielanie programov nevhodných pre maloletých do 15 rokov počas dňa.
K čl. I bodom 3 až 15:
Ide o legislatívno-technické zmeny, súvisiace s úpravou § 20 a prečísľovaním odsekov.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2013.