dojčiacich pracovníčok, v zmysle ktorej, „ak zamestnávateľ prepustí pracovníčku v zmysle
článku 2 v období uvedenom v bode 1 (tehotná pracovníčka, pracovníčka krátko po pôrode,
dojčiaca pracovníčka), musí písomne uviesť opodstatnené dôvody jej prepustenia. Na základe
uvedeného sa do Zákonníka práce doplnilo, ţe zamestnávateľ môţe skončiť pracovný pomer
v skúšobnej dobe s tehotnou ţenou, matkou do konca deviateho mesiaca po pôrode
a dojčiacou ţenou len písomne, vo výnimočných prípadoch, ktoré nesúvisia s jej
tehotenstvom alebo materstvom a musí ho náleţite písomne odôvodniť, inak je neplatné.
Zákonom č. 257/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa s účinnosťou
od 1. septembra 2011 novelizoval § 13 ods. 4 Zákonníka práce. V súvislosti s dodrţaním
zásady rovnakého zaobchádzania sa doplnilo ustanovenie § 13 ods. 4 o právo zamestnanca
podať zamestnávateľovi sťaţnosť nielen v súvislosti s porušením zásady rovnakého
zaobchádzania, ale aj z dôvodov uvedených v § 13 ods. 3 (napríklad mobbing a bossing na
pracovisku).
Dohovor Rady Európy o predchádzaní násiliu na ţenách a domácemu násiliu a o boji
proti nemu
Dňa 11. mája 2011 podpísala Slovenská republika v Istanbule nový Dohovor Rady Európy o
predchádzaní násiliu na ţenách a domácemu násiliu a o boji proti nemu (ďalej len
„Dohovor“), ktorý je prelomovým medzinárodným právnym dokumentom zaväzujúcim
členské štáty Rady Európy prijať účinné legislatívne a iné opatrenia na boj proti násiliu
páchanému na ţenách a domácemu násiliu. Dohovor je multilaterálnou medzinárodnou
zmluvou prezidentskej povahy, medzinárodnou zmluvou o ľudských právach a základných
slobodách, medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických
osôb alebo právnických osôb a medzinárodnou zmluvou, na ktorej vykonanie je potrebný
zákon. Podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky sa pred jej ratifikáciou vyţaduje súhlas
Národnej rady Slovenskej republiky. Podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky má
prednosť pred zákonmi.
Vláda SR sa Dohovorom zaoberala na svojom zasadnutí 4. mája 2011, kedy schválila
uznesenie č. 297 o jeho podpísaní s výhradou ratifikácie. Rovnakým uznesením vlády SR
uloţila „ministerke spravodlivosti v spolupráci s ministrom zahraničných vecí, ministrom
vnútra, podpredsedom vlády a ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny, ministrom školstva,
vedy, výskumu a športu, ministrom kultúry, ministrom zdravotníctva, podpredsedom vlády a
ministrom financií, ministrom hospodárstva, 1. podpredsedom vlády a ministrom dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja, generálnym prokurátorom SR, predsedníčkou Štatistického
úradu SR a zástupcami vybraných mimovládnych organizácií pôsobiacich v oblasti
predchádzania násiliu na ţenách a domácemu násiliu a boja proti nemu, vykonať právnu
analýzu dohovoru a v prípade potreby predloţiť na rokovanie vlády návrh potrebných
legislatívnych úprav na zabezpečenie vykonávania dohovoru“ v termíne do 30. júna 2013
a v termíne do 31. decembra 2013 „predloţiť na rokovanie vlády návrh na ratifikáciu
dohovoru po vykonaní právnej analýzy a po prijatí potrebných legislatívnych opatrení
zabezpečujúcich vykonávanie dohovoru.“
Ministerka spravodlivosti SR oslovila listom z 28. júna 2011 vecne príslušné rezorty so
ţiadosťou o poskytnutie súčinnosti a o identifikovanie a prijatie, resp. zabezpečenie
potrebných opatrení v rámci pôsobnosti daného rezortu týkajúcich sa implementácie článkov
dohovoru a o identifikovanie kontaktnej osoby za rezort, ktorá bude spolupracovať pri plnení
úloh súvisiacich s predloţením návrhu na ratifikáciu dohovoru Slovenskou republikou.
K dohovoru sa konala v Bratislave významná medzinárodná konferencia Efektívne spôsoby
predchádzania násiliu na ţenách a domácemu násiliu a boja proti nemu, ktorú zorganizovalo
6