Predkladacia správa  
Vláda Slovenskej republiky predkladá Súhrnnú správu o stave rodovej rovnosti za rok  
2011 (ďalej iba „správa“ ) na základe uznesenia vlády SR č. 862/2007 z 11. októbra 2007.  
Cieľom predkladaného materiálu je poskytnúť ucelený prehľad o stave rodovej  
rovnosti, informovať Národnú radu SR o situácii v tejto oblasti a navrhnúť odporúčania.  
V správe sú prezentované aktuálne hodnoty základných ukazovateľov rodovej rovnosti  
dostupné v čase spracovania správy. Viaceré indikátory však mapujú dlhšie časové obdobie  
s cieľom poukázať na trendy, respektíve stagnáciu viacerých negatívnych javov. Dôraz je  
poloţený na analytické poznatky, ktoré viaceré štatistické ukazovatele vysvetľujú,  
interpretujú a naznačujú príčinné súvislosti.  
Kvalita a úplnosť predkladaných poznatkov je priamo úmerná dostupnosti  
štatistických údajov a komplexných analýz v danej oblasti vo viacerých kľúčových oblastiach.  
Významným pozitívom za uplynulý rok je uţ druhá publikácia Štatistického úradu Slovenskej  
republiky o rodových nerovnostiach.  
Napriek pokroku v oblasti rovnosti ţien a muţov na Slovensku (napríklad v legislatíve  
a inštitucionálnom zabezpečení) pretrvávajú nerovnosti takmer vo všetkých sledovaných  
oblastiach predovšetkým na trhu práce, spôsobené navzájom sa ovplyvňujúcimi viacerými  
faktormi, ako sú tradičné rozdelenie rodových rolí, pretrvávanie rodových predsudkov  
a stereotypov, nízka znalosť antidiskriminačnej legislatívy a agendy rodovej rovnosti a  
v neposlednom rade aj nedostatok sluţieb pre zosúladenie rodinného a pracovného ţivota. U  
niektorých ukazovateľoch došlo k zlepšeniu, ale iba vďaka tomu, ţe sa zhoršilo postavenie  
muţov počas krízy.  
V oblasti zamestnanosti žien je na Slovensku situácia porovnateľná s krajinami EÚ,  
hoci ju ovplyvňujú pre nás špecifické faktory ako väčšie regionálne rozdiely a málo  
pracovných miest na menšie úväzky. Miera ekonomickej aktivity u muţov dosahuje stále  
neporovnateľne vyššiu úroveň ako u ţien, keď rodový rozdiel dosahuje zhruba 17 p. b.  
Rovnako je to v prípade rozdielu v mierach zamestnanosti medzi ţenami a muţmi, ktorý  
dosahuje hodnoty cca. 13 p. b. v neprospech ţien. Nárast dlhodobej nezamestnanosti sa  
premieta aj do zloţenia skupiny nezamestnaných ţien a muţov podľa dĺţky trvania  
nezamestnanosti. Najväčšie rozdiely sa prejavujú v zamestnanosti v preddôchodkovom veku;  
tento trend odráţa predovšetkým problémy ţien nad 45 rokov s uplatnením sa na trhu práce.  
V oblasti pracovného procesu sú ženy konfrontované s horizontálnou i vertikálnou  
segregáciou. V oblastiach ako zdravotníctvo, sociálne sluţby a školstvo tvoria ţeny aţ 80 %  
pracovnej sily, v sektore verejnej správy 70 %. Naopak, v súkromnom sektore s vyššími  
zárobkami predstavujú ţeny iba 42 % zo všetkých zamestnancov. Rodové rozdiely sú  
najmarkantnejšie v podnikateľskej sfére, kde na jednu podnikateľku pripadajú traja muţi -  
podnikatelia.  
Stále pretrvávajú výrazné rozdiely v platovom ohodnotení ţien a muţov; tzv. rodový  
mzdový rozdiel sa stabilne pohybuje nad 20 % a v 1. štvrťroku 2011 dosahoval hodnotu  
20,9%. Pozitívom je, ţe tento rozdiel sa zníţil v ostatných 5 rokoch o pätinu. Napriek veľmi  
dobrej vzdelanostnej úrovni ţien (na Slovensku dokonca vyššej ako u muţov) ţeny  
nedosahujú porovnateľné zárobky s muţmi, nakoľko vzdelanie v „typicky ţenských  
oblastiach“ je oceňované niţšie. Stereotypné predstavy a predsudky o „práci vhodnej pre  
ţeny“ sa odráţajú aj pri výbere študijných odborov. Rozdiely v platovom ohodnotení ţien sa  
prenášajú aj do rozdielov v zabezpečení mužov a žien v dôchodkovom veku. Ţivotný  
štandard ţien v penzijnom veku sa výrazne zniţuje a posilňuje sa feminizácia chudoby v tejto  
vekovej kategórii.  
1
V zamestnávateľskej praxi na Slovensku je veľmi rozšírené aj nerovnaké  
zaobchádzanie odvíjajúce sa od rodičovstva či materstva. Z uvedeného vyplýva (aj keď sú  
tam iné dôvody) aj nízke zastúpenie ţien na pozíciách vyššieho a vrcholového manaţmentu,  
čo znamená obmedzené moţnosti ţien podieľať sa na spolurozhodovaní. Podobne je to  
s participáciou žien vo verejnom ţivote a politike. Nízka účasť ţien vedie k tomu, ţe ţeny  
nemajú moţnosť ovplyvňovať strategické rozhodovanie a plánovanie, ktoré však má  
v konečnom dôsledku dopad aj na ich ţivotné situácie.  
Starostlivosť o deti a o iných členov rodiny zabezpečujú v dôsledku pretrvávajúcich  
rodových stereotypov naďalej prevaţne ţeny. Len veľmi málo otcov zostáva na rodičovskej  
dovolenke (ich podiel nikdy neprekročil 2 %). Nízky podiel muţov na domácich prácach a  
absentujúce verejné aj súkromné sluţby (resp. ich finančná nedostupnosť) mnohým ţenám  
bráni v návrate na trh práce a ţeny sú konfrontované s tzv. dvojitým bremenom. Mnohé ţeny  
poskytujú starostlivosť starším členom rodiny bez zodpovedajúceho vybavenia alebo  
dostupných sluţieb.  
Dôleţité sú z toho pohľadu následky krízy, o ktorých sa domnievame ţe sa budú  
prehlbovať. Hospodárska kríza ešte posilnila niektoré diskriminačné praktiky. Niektorí  
zamestnávatelia vyuţívajú krízu ako alibi pre zneuţitie pracovnej sily najmä ţien, ktoré sú  
skôr ochotné pracovať v neistých a prekérnych podmienkach, za menší plat a bez sociálneho  
zabezpečenia. Tlak na zabezpečenie príjmov v domácnosti spôsobuje, ţe najmä ţeny sa  
rozhodujú prijať prácu aj pod ich úrovňou vzdelania a kvalifikácie.  
Ďalším váţnym problémom je násilie páchané na ženách a domáce násilie, ktoré je  
napriek viacerým priaznivým legislatívnym úpravám stále aktuálnym a váţnym problémom,  
pričom absentuje systematický prístup k otázke riešenia problematiky násilia páchaného na  
ţenách a domáceho násilia, spojený najmä s nedostatkom primeraných sluţieb. Za pozitívum  
moţno povaţovať podpísanie Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ţenách a  
domácemu násiliu a o boji proti nemu. Plnenie medzinárodných záväzkov vyplývajúcich  
z tohto dohovoru po jeho ratifikácii Slovenskou republikou značnou mierou napomôţe  
k prevencii tohto fenoménu a účinnej pomoci ţenám zaţívajúcim násilie v párových  
vzťahoch..  
Celkovo môţeme konštatovať, ţe ţeny v SR sú diskriminácii vystavené v oveľa  
vyššej miere ako muţi (diskriminácia na základe pohlavia bola aţ dvojnásobne častejšie  
smerovaná k ţenám a diskriminačné praktiky súvisiace s rodinnou situáciou sa týkali  
prevaţne ţien): ţeny v SR čelia nie len „rodovo neutrálnym“ formám diskriminácie (z dôvodu  
veku, zdravotného stavu či etnicity) a vyššej diskriminácii na základe pohlavia, ale aj ďalším  
formám – zaloţeným na rodičovských povinnostiach (starostlivosť o deti je stále mnohými  
zamestnávateľmi vnímaná ako záleţitosť ţien).  
Súčasťou záverov jednotlivých časti správy sú odporúčania. Konkrétne opatrenia na  
riešenie rodových nerovností obsahuje programový dokument vlády SR, ktorým je Národný  
akčný plán rodovej rovnosti na roky 2010-2013, schválený v roku 2010.  
Hospodárska a sociálna rada SR prerokovala správu na zasadnutí dňa 25. júna 2012,  
ktorá správu bez pripomienok odporučila na ďalšie konanie.  
Materiál bol predloţený na medzirezortné pripomienkové konanie. Zásadné  
pripomienky boli akceptované a materiál bol na rokovanie vlády SR predloţený bez rozporov.  
Vláda SR materiál schválila dňa 27. júna 2012.  
2