Príloha č. 4
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh zákona bude mať prostredníctvom posilnenia solidarity pri úprave priemerného osobného mzdového bodu (POMB) pozitívny vplyv na nízkopríjmových poistencov a mierne negatívny vplyv na vyššie príjmových poistencov, ktorí budú odchádzať do dôchodku od roku 2013. Pozitívny vplyv na príjem skupiny poberateľov s nízkymi dôchodkovými dávkami, t. j. skupiny poberateľov, ktorí sa môžu nachádzať v riziku chudoby bude mať aj zvyšovanie dôchodkov pevnou sumou, avšak vychádzajúca zo zmeneného pomeru váh medzi rastom priemernej mzdy a rastom spotrebiteľských cien.
Zmeny v oblasti starobného dôchodkového sporenia sa dotknú súčasných aj budúcich sporiteľov. Vplyvom navrhovaných legislatívnych zmien sa predpokladá prostredníctvom zníženia príspevkovej sadzby zníženie vplyvu II. piliera na celkovom dôchodkovom príjme sporiteľa v budúcnosti. Zvýšenie odplaty za správu majetku v negarantovanom dôchodkovom fonde a zvýšenie odplaty za zhodnotenie majetku v dôchodkových fondoch zníži výslednú nasporenú sumu sporiteľov v dôchodkových fondoch (ak dôchodkové správcovské spoločnosti využijú maximálnu výšku odplát z návrhu zákona), čo bude čiastočne zmiernené znížením tvorby správneho fondu Sociálnej poisťovne z príspevku sporiteľa na starobné dôchodkové sporenie a tiež znížením odplaty za vedenie osobného dôchodkového účtu. Zníženie výšky dôchodku z II. piliera bude kompenzované zvýšeným dôchodkom z I. piliera.
Príloha č. 4
Kvantifikujte:
Na základe počtov novopriznaných dôchodkov zapracovaných vo východiskách Sociálnej poisťovne sa v roku 2013 predpokladá priznanie 31 800 starobných dôchodkov, 19 000 predčasných starobných dôchodkov a 28 000 invalidných dôchodkov. Pri zachovaní rozloženia POMB novopriznaných dôchodkov z roku 2011 by sa vyšší koeficient úpravy pre POMB<1 prejavil u 62,7 % novopriznaných starobných dôchodkoch, 56,2 % predčasných starobných dôchodkoch a 82,8 % invalidných dôchodkoch. Pre POMB>1,25 by sa nižší koeficient redukcie prejavil u 18,1 % novopriznaných starobných dôchodkoch, 17,8 % predčasných starobných dôchodkoch a 6,2 % invalidných dôchodkoch. Simulatívne pre POMB v hodnote 0,5 a 40 rokov dôchodkového poistenia by novopriznaný starobný dôchodok v roku 2013 bol mesačne vyšší o 2,0 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom. Pre POMB v hodnote 1,5 a 40 rokov dôchodkového poistenia by bol mesačne nižší o 4,0 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom.
Na základe štatistických údajov Sociálnej poisťovne, makroekonomickej prognózy IFP z júna 2012 (valorizačné percento v roku 2013 = 3,5 % a v roku 2014 = 3,06 %) a predpokladov by pevná suma valorizácie v roku 2013:
pre poberateľov sólo starobného dôchodku predstavovala 12,6 eura,
pre poberateľov sólo predčasného starobného dôchodku bola 13,1 eura,
pre poberateľov sólo invalidného dôchodku s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť do 70 % bola 6,7 eura,
pre poberateľov sólo invalidného dôchodku s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad 70 % bola 11,7 eura,
pre poberateľov sólo vdovského a vdoveckého dôchodku bola 8,3 eura a
pre poberateľov sólo sirotského dôchodku 4,7 eura.
a v roku 2014:
pre poberateľov sólo starobného dôchodku predstavovala 11,98 eura (-0,55 eura v porovnaní s pomerom 50% priemerná mzda a 50% inflácia),
Príloha č. 4
-Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
-Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
-Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
pre poberateľov sólo predčasného starobného dôchodku bola 11,93 eura (-0,55 eura),
pre poberateľov sólo invalidného dôchodku s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť do 70 %
Príloha č. 4
bola 6,01 eura (-0,28 eura),
pre poberateľov sólo invalidného dôchodku s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad 70 % bola 10,53 eura (-0,48 eura),
pre poberateľov sólo vdovského a vdoveckého dôchodku bola 7,11 eura (-0,33 eura) a
pre poberateľov sólo sirotského dôchodku bola 4,09 eura (-0,19 eura).
(Vyššie uvedené údaje predbežného charakteru.)
Rast minimálneho vymeriavacieho základu u SZČO pri predpoklade celej pracovnej kariéry zvýši POMB z hodnoty 0,41 na 0,46 a pri 40 rokoch dôchodkového poistenia by suma novopriznaného starobného dôchodku rýdzo z priebežného piliera bola v roku 2053 vyššia o 14,7 % v porovnaní so súčasným právnym stavom (zohľadnená je aj zmena koeficientu antiredukcie).
Zamestnanec s mesačným príjmom na úrovni 5-násobku priemernej mzdy zaplatí v roku 2013 poistné mesačne na nemocenské poistenie viac o 38,52 eura, na poistenie v nezamestnanosti viac o 7,86 eura, na dôchodkové poistenie viac o 55,02 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom. Čiastočne bude uvedené kompenzované nižším zaplateným preddavkom na daň z príjmu fyzických osôb mesačne o 19,27 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom. Určitú časť zamestnancov však ovplyvnia nové maximálne vymeriavacie základy iba výnimočne (pri priznaní odmien a prémii) a nie v plnom rozsahu (ich mzda bude v rozmedzí 1,5 až 5-nás. priemernej mzdy).
Fyzická osoba dohodár s nepravidelným príjmom a priemerným vymeriavacím základom 147,9 eura (v súlade so štatistickými údajmi Sociálnej poisťovne k 31. decembru 2011) zaplatí mesačne poistné 10,34 eura na dôchodkové poistenie. Fyzická osoba dohodár s pravidelným príjmom a priemerným vymeriavacím základom 147,9 eura zaplatí mesačne poistné 10,34 eura na dôchodkové poistenie, 2,07 eura na nemocenské poistenie a 1,47 eura na poistenie v nezamestnanosti.
Vplyvom zmien vyplývajúcich z návrhu zákona sa predpokladá, že dôjde k poklesu objemu majetku na osobnom dôchodkovom účte sporiteľa v dôchodkových fondoch z dôvodu zníženia príspevkovej sadzby do II. piliera oproti tomu, keby sa sadzba nemenila. Navyše, v dôchodkových fondoch sa predpokladá zníženie hodnoty majetku aj z dôvodu zvýšenia odplaty za správu majetku v negarantovanom dôchodkovom fonde a odplaty za zhodnotenie majetku v dôchodkových fondoch.
Zníženie príspevkovej sadzby je čiastočne kompenzované možnosťou sporiteľa dobrovoľne si prispievať viac, pričom sa predpokladá, že dobrovoľné príspevky budú do určitého limitu daňovo zvýhodnené (2 % z ročného základu dane).
Vplyv na sporiteľov porovnáva stav osobného dôchodkového účtu na konci sledovaného obdobia (40 rokov sporenia s príjmom na úrovni priemernej mzdy v NH SR) v súlade s navrhovanými opatreniami so stavom, ak by zostal zachovaný súčasný právny stav. Výška vplyvu bude závisieť aj od schopnosti dôchodkových správcovských spoločností zhodnotiť finančné prostriedky sporiteľov. Výsledky porovnania sú uvedené v tabuľke č. 1.
Tabuľky č. 3 6 obsahujú počty sporiteľov rozdelené podľa vekovej štruktúry a tiež podľa pásem vymeriavacích základov.
Príloha č. 4
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Predmetným návrhom zákona sa zvyšuje solidarita medzi vyššie a nižšie príjmovými poistencami pri výpočte dôchodku a prostredníctvom valorizácie pevnou sumou medzi poberateľmi podpriemerných a nadpriemerných dôchodkov.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Návrh zákona nemá vplyv na rovnosť príležitostí ani na rodovú rovnosť.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie?
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť.
Tabuľka č. 1 Vplyv navrhovaných zmien na výšku nasporenej sumy sporiteľa na osobnom dôchodkovom účte v porovnaní so zachovaním súčasného právneho stavu
V nominálnom vyjadrení (v eur)
V reálnom vyjadrení (v eur)
Dôch. fond / sadzba
9 %
4 %
4 % + 2 %
9 %
4 %
4 % + 2 %
Dlhopisový d.f.
120 593
53 596
76 907
54 615
24 273
34 830
Zmiešaný d.f.
127 075
56 476
81 039
57 551
25 577
36 702
Akciový d.f.
133 459
59 313
85 110
60 442
26 862
38 546
Indexový d.f.
145 772
64 789
92 971
66 019
29 342
42 106
Garantovaný d.f.
119 378
53 069
76 096
54 058
24 031
34 457
Negarantovaný d.f.
127 831
56 829
81 488
57 901
25 741
36 911
Poznámky:- predpokladané ročné zhodnotenie – ddf 2,5 %; zdf 3 %; adf 3,5 %; idf 4 %; gdf 2,5 %; ndf 3,5 %
-40 rokov sporenia, sporiteľ s priemernou mzdou
-Pri porovnaní čísiel v jednom riadku vidieť, ako sa mení výsledná nasporená suma v konkrétnom dôchodkovom fonde z dôvodu zmeny príspevkovej sadzby, pri porovnaní čísel v jednom stĺpci vidieť ako sa mení výsledná nasporená suma pri sporení v rôznych dôchodkových fondoch pri nezmenenej príspevkovej sadzby.
-Napríklad sporiteľ v akciovom df. by mal nasporené (v nominálnom vyjadrení) pri nezmenených podmienkach 133 459 eur, z dôvodu zníženia sadzby na 4 % by to bolo 59 313 eur a z dôvodu ďalších zmien (zvýšenie odplát) to bude 56 829 eur.
Predpoklady:
zníženie príspevkovej sadzby od 1.10.2012 z 9 % na 4 %,
možnosť dobrovoľne si prispievať od 1.1.2013, pričom dobrovoľný príspevok bude daňovo zvýhodnený do výšky 2 % z ročného čiastkového základu dane,
priemerný rast miezd do roku 2015 vychádza z makroekonomickej prognózy IFP z júna 2012, od roku 2016 sa predpokladá rast nominálnych miezd každoročne na úrovni 4%,
Príloha č. 4
odplata za správu majetku v negarantovanom dôchodkovom fonde sa zvyšuje na 0,6 % z priemernej ročnej čistej hodnoty majetku v negarantovanom dôchodkovom fonde od 1.1.2013,
odplata za správu v garantovanom dôchodkovom fonde zostáva v rovnakej výške a štruktúre ako v súčasnom dlhopisovom dôchodkovom fonde, t. j. 0,3 % priemernej ročnej čistej hodnoty majetku v garantovanom dôchodkovom fonde,
odplata za zhodnotenie sa od 1.1.2013 sa zvyšuje na 10 % zo zhodnotenia a túto odplatu si budú môcť dôchodkové správcovské spoločnosti uplatňovať v garantovanom aj v negarantovanom dôchodkovom fonde,
odplata za vedenie osobného dôchodkového účtu sa znižuje na 0,75 % z príspevku sporiteľa,
pri všetkých odplatách je uvedená ich maximálna výška pričom sa predpokladá, že, dôchodkové správcovské spoločnosti budú uplatňovať sadzby odplát v maximálnych výškach, ktoré zákon pripúšťa,
tvorba správneho fondu Sociálnej poisťovne z príspevkov sporiteľa na starobné dôchodkové sporenie sa znižuje na 0,25 %.
Tabuľka č. 2 Vývoj priemerného ročného zhodnotenia v pôvodných (v súčasnosti existujúcich) dôchodkových fondoch a nových (navrhovaných) dôchodkových fondoch
Dôchodkový fond
Zhodnotenie (v % p. a.)
dlhopisový
2,5
zmiešaný
3,0
akciový
3,5
indexový
4,0
garantovaný
2,5
negarantovaný
3,5
Príloha č. 4
Tabuľka č. 3 Počet sporiteľov podľa vekovej štruktúry a podľa typu v absolútnom vyjadrení
veková hranica
zamestnanec
SZČO
dobrovoľne poistená osoba
osoba starajúca sa o dieťa do 6 rokov
osoba starajúca sa o dieťa do 18 rokov
osoby, ktorým sa poskytuje maters
osobní asistenti
poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie
do 20
794
2
2
221
0
0
0
1
od 21 do 30
139 171
9 534
668
33 745
61
4 747
39
597
od 31 do 40
329 126
39 782
2 571
66 868
766
8 720
74
2 075
od 41 do 50
254 118
35 808
1 864
5 704
329
349
59
2 193
od 51
57 166
9 367
486
42
23
2
18
738
Spolu
780 375
94 493
5 591
106 580
1 179
13 818
190
5 604
Tabuľka č. 4 Počet sporiteľov podľa vekovej štruktúry a podľa typu v percentuálnom vyjadrení
veková hranica
zamestnanec
SZČO
dobrovoľne poistená osoba
osoba starajúca sa o dieťa do 6 rokov
osoba starajúca sa o dieťa do 18 rokov
osoby, ktorým sa poskytuje maters
osobní asistenti
poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie
do 20
0,1%
0,0%
0,0%
0,2%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
od 21 do 30
17,8%
10,1%
11,9%
31,7%
5,2%
34,4%
20,5%
10,7%
od 31 do 40
42,2%
42,1%
46,0%
62,7%
65,0%
63,1%
38,9%
37,0%
od 41 do 50
32,6%
37,9%
33,3%
5,4%
27,9%
2,5%
31,1%
39,1%
od 51
7,3%
9,9%
8,7%
0,0%
2,0%
0,0%
9,5%
13,2%
Spolu
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
Tabuľka č. 5 Počet sporiteľov podľa mzdových pásiem a podľa typu v absolútnom vyjadrení
pásma vymeriavacích základov
zamestnanec
SZČO
dobrovoľne poistená osoba
osoba starajúca sa o dieťa do 6 rokov
osoba starajúca sa o dieťa do 18 rokov
osoby, ktorým sa poskytuje materské
osobasistenti
poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie
do 335
77 084
4 942
862
3 622
18
2 192
9
192
335,01 až 550
195 259
80 480
4 111
102 957
1 161
11 626
181
5 412
550,01 až 768
176 385
6 100
498
0
0
0
0
0
768,01 až 960
103 086
836
32
1
0
0
0
0
960,01 až 1200
80 991
825
54
0
0
0
0
0
1200,01 až
53 700
306
10
0
0
0
0
0
Príloha č. 4
1500
1500,01 až 2000
40 670
265
9
0
0
0
0
0
2000,01 až 2500
14 843
173
4
0
0
0
0
0
2500,01 až 3076
13 189
138
7
0
0
0
0
0
nad 3076,01
25 168
428
4
0
0
0
0
0
Spolu
780 375
94 493
5 591
106 580
1 179
13 818
190
5 604
Príloha č. 4
Tabuľka č. 6 Počet sporiteľov podľa mzdových pásiem a podľa typu v percentuálnom vyjadrení
pásma vymeriavacích základov
zamestnanec
SZČO
dobrovoľne poistená osoba
osoba starajúca sa o dieťa do 6 rokov
osoba starajúca sa o dieťa do 18 rokov
osoby, ktorým sa poskytuje maters
osobní asistenti
poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie
do 335
9,9%
5,2%
15,4%
3,4%
1,5%
15,9%
4,7%
3,4%
335,01 až 550
25,0%
85,2%
73,5%
96,6%
98,5%
84,1%
95,3%
96,6%
550,01 až 768
22,6%
6,5%
8,9%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
768,01 až 960
13,2%
0,9%
0,6%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
960,01 až 1200
10,4%
0,9%
1,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
1200,01 až 1500
6,9%
0,3%
0,2%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
1500,01 až 2000
5,2%
0,3%
0,2%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
2000,01 až 2500
1,9%
0,2%
0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
2500,01 až 3076
1,7%
0,1%
0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
nad 3076,01
3,2%
0,5%
0,1%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
Spolu
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%