Príloha č. 3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Na základe štatistických údajov Sociálnej poisťovne bolo priemerne v prvom štvrťroku 2012 približne 155 tisíc zamestnávateľov a 220 tisíc SZČO, ktoré povinne platia poistné na nemocenské a dôchodkové poistenie.
Dôchodkové správcovské spoločnosti
Počet dotknutých subjektov: 6
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Zamestnávateľ za fyzickú osobu vykonávajúcu prácu na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru s nepravidelným príjmom vo výške 147,9 eura zaplatí mesačné poistné na dôchodkové poistenie v sume 32,15 eura. Za fyzickú osobu vykonávajúcu prácu na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru s pravidelným príjmom vo výške 147,9 eura zaplatí mesačné poistné na dôchodkové poistenie 32,15 eura, na nemocenské poistenie 2,07 eura a na poistenie v nezamestnanosti 1,47 eura.
V dôsledku zmien pre SZČO možno očakávať rast priemerného vymeriavacieho základu SZČO v roku 2013 o 11,7 %, čo by v porovnaní so súčasným právnym stavom znamenalo priemerne mesačne vyššie poistné na nemocenské poistenie o 1,89 eura a na dôchodkové poistenie o 12,78 eura. Treba však dodať, že vzhľadom na možnosť optimalizácie daňového základu sa opatrenie nedotkne v plnej miere všetkých SZČO.
Zamestnávateľ za zamestnanca s mesačným príjmom na úrovni 5-násobku priemernej mzdy zaplatí v roku 2013 poistné mesačne na nemocenské poistenie viac o 38,52 eura, na poistenie v nezamestnanosti viac o 7,86 eura, na dôchodkové poistenie viac o 170,95 eura a na garančné poistenie viac o 6,88 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom. Čiastočne bude uvedené kompenzované nižšou zaplatenou daňou z príjmu právnických osôb v roku 2014 za rok 2013 o 468,59 eura v porovnaní so súčasným právnym stavom (za predpokladu, že podnikateľský subjekt vykáže za rok 2013 v účtovníctve zisk).
Predpokladá sa zmena príjmov dôchodkových správcovských spoločností z nasledujúcich
Príloha č. 3
dôvodov:
- pokles z dôvodu zavedenia dobrovoľného vstupu prvopoistencov do systému starobného dôchodkového sporenia,
- pokles z dôvodu zníženia príspevkovej sadzby na starobné dôchodkové sporenie (čiastočne kompenzovaný možnosťou platenia dobrovoľných príspevkov),
- pokles z dôvodu dočasného otvorenia systému starobného dôchodkového sporenia na výstupe (umožnenie výstupu zo systému starobného dôchodkového sporenia pre všetkých sporiteľov v II. pilieri),
- pokles z dôvodu zníženia odplaty za vedenie osobného dôchodkového účtu
- nárast z dôvodu dočasného otvorenia systému starobného dôchodkového sporenia na vstupe (umožnenie vstupu do systému starobného dôchodkového sporenia pre všetkých poistencov, ktorí nie sú sporiteľmi),
- nárast z dôvodu zvýšenia odplaty za správu v negarantovanom dôchodkovom fonde a zvýšenia odplaty za zhodnotenie majetku v dôchodkových fondoch,
- nárast z dôvodu zníženia tvorby správneho fondu Sociálnej poisťovne z postúpených príspevkov.
Zároveň sa predpokladajú nižšie výdavky na prevádzku dôchodkových fondov z dôvodu ich možného zlúčenia (povinne budú dôchodkové správcovské spoločnosti spravovať minimálne jeden garantovaný dôchodkový fond a minimálne jeden negarantovaný dôchodkový fond), prípadne vyššie výdavky z dôvodu vytvorenia nových dôchodkových fondov.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Zmeny v oblasti sociálneho poistenia by nemali zakladať vznik dodatočných administratívnych nákladov pre dotknuté subjekty.
Vplyvom navrhovaných legislatívnych zmien sa očakávajú jednorazové výdavky dôchodkových správcovských spoločností z dôvodu úpravy ich informačného systému, ktoré budú individuálne v závislosti od dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
V garantovanom dôchodkovom fonde sa predpokladá predĺženie sledovaného obdobia pri garanciách oproti súčasnej situácii v dlhopisovom dôchodkovom fonde, čo umožní nadobúdať do portfólií dlhodobejšie nástroje.
Dôchodkové správcovské spoločnosti budú povinne spravovať minimálne dva dôchodkové fondy (jeden garantovaný a jeden negarantovaný).
Príloha č. 3
Vytváranie ďalších dôchodkových fondov, resp. ponechanie súčasných dôchodkových fondov je na vlastnom uvážení dôchodkových správcovských spoločností.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Prostredníctvom zmien týkajúcich sa SZČO dôjde k odstráneniu ich dlhoročného zvýhodnenia a k priblíženiu ich zaťaženia na úroveň zaťaženia závislej činnosti. Vyšší vymeriavací základ však bude zohľadnený pri výpočte nemocenských a dôchodkových dávok.
Posilní sa postavenie priebežne financovaného dôchodkového systému, zvýši sa odplata za správu v negarantovanom dôchodkovom fonde, zvýši sa odplata za zhodnotenie v dôchodkových fondoch.
Príloha č. 3
Tabuľka č. 1 Sadzba poistného na sociálne a verejné zdravotné poistenie pre dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru s účinnosťou od 1. januára 2013
Pravidelný príjem
Nepravidelný príjem
Študent
Invalidný dôchodca
Starobný dôchodca
Zamestnanec
Zamestnávateľ
Zamestnanec
Zamestnávateľ
Zamestnanec
Zamestnávateľ
Zamestnanec
Zamestnávateľ
Zamestnanec
Zamestnávateľ
verejné zdravotné poistenie
4,00%
10,00%
4,00%
10,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
starobné poistenie
4,00%
14,00%
4,00%
14,00%
4,00%
14,00%
4,00%
14,00%
4,00%
14,00%
invalidné poistenie
3,00%
3,00%
3,00%
3,00%
3,00%
3,00%
3,00%
3,00%
0,00%
0,00%
nemocenské poistenie
1,40%
1,40%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
poistenie v nezamestnanosti
1,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
rezervný fond solidarity
0,00%
4,75%
0,00%
4,75%
0,00%
4,75%
0,00%
4,75%
0,00%
4,75%
garančné poistenie
0,00%
0,25%
0,00%
0,25%
0,00%
0,25%
0,00%
0,25%
0,00%
0,25%
úrazové poistenie
0,00%
0,80%
0,00%
0,80%
0,00%
0,80%
0,00%
0,80%
0,00%
0,80%
SPOLU
13,40%
35,20%
11,00%
32,80%
7,00%
22,80%
7,00%
22,80%
4,00%
19,80%
Celkom (zamestnanec + zamestnávateľ)
48,60%
43,80%
29,80%
29,80%
23,80%