DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, vláda Slovenskej republiky, v súlade so svojim programovým vyhlásením na roky 2012 2016, realizuje jednu zo svojich dôležitých úloh zabezpečenie dlhodobej finančnej udržateľnosti dôchodkového systému.
V článku I sa v nadväznosti na zmenu spôsobu zvyšovania dôchodkových dávok navrhuje zvyšovať dôchodkové dávky pevnou sumou v prechodnom obobí od roku 2014 do roku 2017 s tým, že miera váh medziročného rastu spotrebiteľských cien a medziročného rastu priemernej mzdy sa bude meniť v prospech rastu spotrebiteľských cien. V tomto prechodnom období sa čiastočne zmiernia rozdiely medzi vysokými a nízkymi dôchodkami a i neodôvodnené rozdiely v sumách dôchodkov, priznaných podľa rôznych právnych predpisov, a to pri rešpektovaní potreby dlhodobej udržateľnosti financovania dôchodkového systému. Od roku 2018 sa navrhuje zvyšovanie dôchodkových dávok o percento medziročného rastu dôchodcovskej inflácie, ktorá presnejšie vyjadruje životné náklady dôchodcov. Ak by sa zásadne prehlboval rozdiel medzi rastom spotrebiteľských cien a rastom priemernej mzdy v neprospech rastu spotrebiteľských cien, vláda Slovenskej republiky prehodnotí spôsob zvyšovania dôchodkov.
Podľa rovnakých ukazovateľov sa v období rokov 2014 2017 navrhuje zvyšovať i úrazové dávky. Od roka 2018 sa navrhuje zvyšovať úrazové dávky o precento medziročného rastu spotrebiteľských cien, pretože poberateľmi úrazových dávok najmä poistenci v ekonomicky aktívnom veku.
Súčasne sa v článku I navrhuje nový spôsob stanovenia priemerného osobného mzdového bodu, ktorý je jednou z veličín ovplyvňujúcich určenie sumy dôchodku, postupná, automatická úprava dôchodkového veku podmienená dynamikou vývoja strednej dĺžky života osôb v aktuálnom dôchodkovom veku, zmena spôsobu stanovenia sumy starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku, a to v súvislosti so zmenou sadzieb príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.
V súlade s cieľom zvýšiť úroveň dôchodkového poistenia povinne dôchodkovo poistených samostatne zárobkovo činných osôb sa navrhuje zvýšiť (zreálniť) ich vymeriavací základ na platenie poistného na sociálne poistenie, ktorý podstatnou mierou ovplyvňuje sumu dôchodku.
Navrhuje sa, aby fyzické osoby vykonávajúce zárobkovú činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru boli zaradené do okruhu sociálne poistených osôb s osobitnou úpravou pre študentov, poberateľov starobného dôchodku a invalidného dôchodku.
Zároveň sa navrhuje zjednotenie maximálnych vymeriavacích základov pre platenie poistného na sociálne poistenie na úroveň 5-násobku priemernej mesačnej mzdy a úprava maximálneho vymeriavacieho základu na určenie dávky v nezamestnanosti na dvojnásobok priemernej mzdy.
V čl. II sa navrhuje upraviť Zákonník práce v súvislosti s obmedzením uzatvárania dohôd o brigádnickej práci študenta.
V nadväznosti na zmeny v čl. IV sa v čl. III v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zavádza daňové zvýhodnenie dobrovoľných príspevkov.
Predkladaný vládny návrh zákona v čl. IV mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V nadväznosti na zmeny v čl. I mení príslušné ustanovenia zákona upravujúce sadzby odvodov na starobné dôchodkové sporenie a zavádza aj ďalšie zmeny, medzi ktoré patrí zavedenie zásady úplnej dobrovoľnosti pre vstup do druhého piliera založenej na rešpektovaní slobody rozhodovania sa jednotlivca pre takýto vstup, a to do veku 35 rokov. Navrhovanou úpravou sa tiež zreálňuje výška niektorých odplát a liberalizuje sa právne prostredie pre štruktúru dôchodkových fondov pri zachovaní možnosti rozloženia dôchodkových úspor medzi dva dôchodkové fondy. Vládny návrh zákona takisto vytvára priestor pre možnosť sporiteľa priplácať si dobrovoľný príspevok na svoj osobný dôchodkový účet. Zároveň sa navrhuje otvorenie II. piliera v trojmesačnom období od 1. októbra 2012 do 31. decembra 2012.
V článku V sa v zákone č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov spresňuje definícia zamestnanca na účely platenia poistného na verejné zdravotné poistenie v súvislosti so zavedením platenia poistného na verejné zdravotné poistenie z príjmov plynúcich na základe dohody o vykonaní práce a na základe dohody o pracovnej činnosti s výnimkou poberateľov starobného dôchodku a poberateľov invalidného dôchodku a zjednocujú sa maximálne vymeriavacie základy pre platenie poistného na sociálne poistenie a verejné zdravotné poistenie.
V článku VI sa navrhuje novelizovať zákon o štátnej službe v súvislosti so stanovením zásad zvyšovania príplatku za štátnu službu k dôchodku v období rokov 2014 2017. Od 1. januára 2018 sa navrhuje zvyšovanie príplatku za štátnu službu k dôchodku percentom, rovnako ako dôchodok, ku ktorému patrí, to znamená v závislosti od medziročného rastu dôchodcovskej inflácie, ktorá objektívnejšie vyjadruje nárast životných nákladov poberateľov tohto príplatku, ktorí sú poberateľmi dôchodku.
Vládny návrh zákona Predkladaný materiál finančný a sociálny vplyv, Predkladaný materiál nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Vplyv vládneho návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy uvedené v analýze vybraných vplyvov.
Účinnosť navrhovaného vládneho návrhu zákona sa navrhuje od 1. októbra 2012 okrem niektorých novelizačných bodov, ktorých účinnosť sa navrhuje diferencovane, podľa vecného obsahu jednotlivých ustanovení.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.