DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová a Jozef Mihál.
V zmysle súčasnej právnej úpravy osoba, ktorá je dôchodkovo poistená po splnení podmienok nároku na starobný dôchodok, môže zároveň pracovať a poberať starobný dôchodok alebo jeho časť. Zákon o sociálnom poistení následne stanovuje, že po zániku sociálneho poistenia sa takémuto pracujúcemu dôchodcovi, ktorý bol dôchodkovo poistený, zvýši jeho dôchodok. V praxi sa však vyskytujú prípady, kedy dôchodca pracuje niekoľko rokov a najmä v prípade samostatne zárobkovo činných osôb v slobodnom povolaní, tieto osoby vykonávajú činnosť pomerne veľa rokov po priznaní dôchodku. Takýto dôchodca, ak chce, aby sa mu zvýšil dôchodok musí predčasne skončiť svoj pracovný pomer alebo zrušiť živnosť, prípadne skončiť s výkonom slobodného povolania, aby mu vznikol nárok na zvýšenie dôchodku, čo nie je spravodlivé od nich požadovať. V roku 2010 bolo takýchto dôchodcov približne 80 tisíc.
Táto nespravodlivosť bude o to väčšia v prípade, keď vláda Slovenskej republiky prijme jedno z navrhovaných opatrení na zvýšenie príjmov do Sociálnej poisťovne a zavedie povinnosť platiť dôchodkové poistenie aj z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pre poberateľov starobného dôchodku. Tým sa mnohí dôchodcovia pracujúci v súčasnosti len na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti stanú prispievateľmi do systému dôchodkového poistenia. Zároveň sa tým zvýši pravdepodobnosť, že definitívne skončenie pracovnej činnosti dôchodcu sa výrazne posunie, tým sa posunie aj zánik dôchodkového poistenia, ktoré je v súčasnosti jediným dôvodom na prepočítanie starobného dôchodku, ak ho dôchodca poberá popri platení dôchodkového poistenia. Zvyšuje sa tým riziko, že niektorí dôchodcovia sa zvýšenia svojho dôchodku nedožijú a výrazne sa odďaľuje povinnosť Sociálnej poisťovne vyplácať starobným dôchodcom ich zvýšené dôchodky.
Navrhovaná novela zákona o sociálnom poistení mení túto právnu úpravu tak, že zavádza možnosť pre dôchodcov poberajúcich dôchodok alebo jeho časť, ktorí zároveň sú dôchodkovo poistení po splnení podmienok nároku na starobný dôchodok, aby si raz za rok podali žiadosť o prepočítanie dôchodku, čím sa im poberaný dôchodok priebežne bude zvyšovať. Namiesto toho, aby sa dôchodok zvýšil jednorazovo po zániku dôchodkového poistenia sa suma, o ktorú sa zvýši dôchodok, rozloží v čase.
Návrhom sa tiež upravuje spôsob stanovenia rozhodného obdobia na výpočet nemocenskej dávky tak, aby sa pri posudzovaní trvania nemocenského poistenia vylúčili z rozhodného obdobia tie obdobia, za ktoré poistenec nie je povinný platiť nemocenské poistenie a obdobia prerušenia povinného nemocenského poistenia. Zároveň sa upravuje určenie rozhodujúceho obdobia na určenie denného vymeriavacieho základu na nemocenskú dávku tak, aby sa upravili všetky možnosti pri stanovení rozhodujúceho obdobia a upravujú sa tiež podmienky, za ktorých sa použije pravdepodobný denný vymeriavací základ. Dôvodom pre takúto úpravu je skutočnosť, že niektorí poistenci sa snažili ustanovenia zákona