Dôvodová správa
Všeobecná časť
Navrhovanou právnou úpravou sa majú riešiť prípady, kedy občania vlastnia fyzicky neexistujúce osobné motorové vozidlá a právne vákuum im neumožňuje tieto vozidlá bez príslušných dokladov vyradiť z evidencie, čo ma za následok nesplnenie podmienky na získanie dávky v hmotnej núdzi.
Podľa § 143 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov orgán Policajného zboru mohol vyradiť staré vozidlo z evidencie, ak vlastník vozidla alebo držiteľ vozidla najneskôr do 31.10.2009 predložil čestné vyhlásenie o tom, že takéto vozidlo fyzicky neexistuje. Keďže prax ukázala, že takéto prechodné obdobie bolo nedostačujúce a občania o tejto možnosti a predovšetkým o jej časovom obmedzení nemali vedomosť, bol dňa 30.6.2011 predložený pozmeňujúci návrh poslancov k vládnej novele zákona o cestnej premávke, tlač č. 345, ktorý predlžoval lehotu na vyradenie motorového vozidla z evidencie na základe čestného vyhlásenia a to do 31.decembra 2012. Avšak po pripomienke prezidenta Slovenskej republiky, bol tento pozmeňujúci návrh z vládneho návrhu zákona vypustený. Odôvodnené to bolo rizikom neekologického spracovania starých vozidiel, ako aj možnosťou používania týchto vozidiel bez príslušných technických kontrol.
Prax však ukázala, že pre osoby, ktoré vlastnia fyzicky neexistujúce motorové vozidlo a nemajú ani od neho potrebné doklady, ktoré by im umožňovali vyradenie vozidiel z evidencie, nemajú žiadnu legálnu možnosť, ako tieto vozidlá vyradiť z evidencie.
Zákon o pomoci v hmotnej núdzi stanovuje taxatívne vypočítané podmienky, kedy sa nevyžaduje predaj alebo prenájom osobných motorových vozidiel fyzických osôb alebo osôb, ktoré sa s nimi spoločne posudzujú a teda na účely hmotnej núdze sa na ne neprihliada. Jednou z možností je, že tieto osoby vozidlo využívajú na individuálnu prepravu, čo pri fyzicky neexistujúcich vozidlách nie je možné, alebo podľa znaleckého posudku ich hodnota nie je vyššia ako 35-násobok sumy životného minima. Ak si zoberieme poplatky, ktoré spojené s vypracovaním znaleckého posudku napríklad pri dvoch fyzicky neexistujúcich vozidlách, môže to spôsobiť pre tieto osoby finančnú stratu aj sume v dvoch mesačných príspevkoch v hmotnej núdzi, čo môže byť pre tieto osoby aj finančne likvidačné.
Z vyššie uvedeného sme sa rozhodli aj po pripomienkach prezidenta Slovenskej republiky opätovne nenovelizovať zákon o cestnej premávke, ale doplniť nové ustanovenie do zákona o hmotnej núdzi, na základe ktorého sa nebude prihliadať pri posudzovaní hmotnej núdze na fyzicky neexistujúce vozidlá. Ako formu sme zvolili čestné vyhlásenie, v ktorom okrem spôsobu zániku tohto vozidla bude musieť byť uvedený aj rok výroby konkrétneho vozidla.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, ani vplyvy na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti, má pozitívny dopad na sociálne vplyvy.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K Čl. I
Navrhovanou právnou úpravou sa do zákona vkladá nové ustanovenie, podľa ktorého sa nebude požadovať predaj alebo prenájom osobných motorových vozidiel, ktoré podľa čestného vyhlásenia fyzicky neexistujú. V čestnom vyhlásení bude potrebné uviesť aj spôsob zániku týchto vozidiel a rok ich výroby.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona na 1. novembra 2012.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné