Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Na základe poznatkov z praxe predkladáme návrh zákona, ktorý zjednodušiť podnikanie malým podnikateľom, živnostníkom s nízkymi príjmami a odbremeniť ich od nutnosti viesť účtovníctvo.
Zavedením jednoduchej formy kúpy licencie na rok dopredu a oprávňujúcej živnostníka podnikať bez potreby ďalšej administratívy výrazne uľahčí samostatne zárobkovo činným osobám podnikanie. Okrem podpory hospodárskeho rastu preto očakávame pozitívny dopad aj na zamestnanosť.
Podľa analýz vychádza priemerne zaplatená daň živnostníka do obratu, pri ktorom vzniká povinnosť registrácie na DPH v priemere 503 eur a rozdiely vo výške dane nie nijako výrazné v celej šírke tohto pásma. Preto si dovoľujeme tvrdiť, že dopad na štátny rozpočet bude neutrálny mierne pozitívny, pretože hlavný prínos licencie je jednoznačne v administratívnom zjednodušení podnikania. Okrem jednorazového zaplatenia dane si živnostník jednou platbou na rok dopredu zabezpečí aj platbu zdravotných a sociálnych odvodov, ktoré správca dane za neho odvedie poisťovniam.
Z hľadiska cash flow je to pozitívny dopad nielen na štátny rozpočet ale aj pre poisťovne, pretože budú disponovať celým balíkom peňazí hneď od začiatku roka. Zároveň sa tým zníži riziko neplatenia alebo oneskoreného platenia odvodov a daní.
B. Osobitná časť
K čl. I
Ustanovuje podmienky, za ktorých je možné prevádzkovať živnosť na základe živnostenskej licencie a samotný výpočet výšky licencie.
K čl. II
K bodu 1
Určuje vymeriavací základ na platenie odvodov do zdravotnej poisťovne samostatne zárobkovo činnej osoby, ktorá zaplatila licenciu.
K bodu 2
Ustanovuje povinnosť správcovi dane odviesť za samostatne zárobkovo činnú osobu poistné na zdravotné poistenie do zdravotnej poisťovne.
K čl. III
K bodu 1
2
Nanovo definuje vznik a zánik nemocenského a dôchodkového poistenia.
K bodu 2
Vypúšťajú odseky 2 a 3
K bodu 3
Určuje vymeriavací základ na platenie odvodov do Sociálnej poisťovne samostatne zárobkovo činnej osoby, ktorá zaplatila licenciu.
K bodu 4
Ustanovuje povinnosť správcovi dane odviesť za samostatne zárobkovo činnú osobu poistné do Sociálnej poisťovne na 12 mesiacov vopred.
K bodu 5
Ustanovuje povinnosť správcovi dane odviesť za samostatne zárobkovo činnú osobu poistné do Sociálnej poisťovne do 20 dní od začiatku zdaňovacieho obdobia.
K čl. IV
K bodu 1
Ustanovuje, že daňové priznanie nie je povinný podať daňovník, ktorý zaplatil živnostenskú licenciu.
K bodu 2
Ustanovuje, že preddavky na daň neplatí ani daňovník, ktorý za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa majú preddavky platiť, zaplatil živnostenskú licenciu.
K bodu 3
Ustanovuje podmienky pri porušení podmienok živnostenskej licenie.
K bodu 4
Doplňuje podmienky, že daň za zdaňovacie obdobie sa neplatí, ak daňovník v tomto zdaňovacom období zaplatil živnostenskú licenciu, alebo ak daň na úhradu vypočítaná v daňovom priznaní nepresiahne sumu 3, 32 eur.
K čl. V
Ustanovuje sa účinnosť zákona k 1. decembru 2012.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanci NR SR Ivan Štefanec, Ľudovít Kaník a Pavol Frešo
2. Názov návrhu právneho predpisu: o Živnostenských licenciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 112 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 90/435/EHS z 23. júla 1990 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom v prípade materských spoločností a dcérskych spoločností v rozličných členských štátoch v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/48/ES z 3. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/49/ES z 3. júna 2003 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom na výplaty úrokov a licenčných poplatkov medzi združenými spoločnosťami rôznych členských štátov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2008/7/ES z 12. februára 2008 o nepriamych daniach z navyšovania kapitálu ( Ú. v. EÚ L 46, 21.2. 2008),
-smernica Rady 2009/133/ES z 19. októbra 2009 o spoločnom systéme zdaňovania, uplatniteľnom pri zlučovaní, rozdeľovaní, čiastočnom rozdeľovaní, prevode aktív a výmene akcií spoločností rôznych členských štátov a pri premiestnení sídla SE alebo SCE medzi členskými štátmi (kodifikované znenie) (Ú. v. L 310, 25.11. 2009).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 522/04, Európska komisia v. Belgické kráľovstvo, rok 2007.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)a)Lehota na prebratie smernice: bezpredmetné.
4
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR bolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, a to konanie č. 2009/2215 a č. 2009/2267.
d)Návrhom právneho predpisu sa nepreberá žiadna smernica.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
5
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov