Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona za cieľ odstrániť tzv. „nulovú toleranciu“ alkoholu v cestnej premávke, ak ide o cyklistu vedúceho bicykel bez pomocného motorčeka, a to na základe vedeckých poznatkov o koncentrácii alkoholu v ľudskom organizme, pri ktorej je schopnosť fyzickej osoby byť účastníkom cestnej premávky bez vplyvu na bezpečnosť cestnej premávky a len minimálne sú ovplyvnené jej psychické, senzorické a motorické funkcie.
Všeobecne záväzné právne predpisy platné v Slovenskej republike zakladajú represiu užívania alkoholu v cestnej premávke na tzv. „nulovej tolerancii“, teda predpokladajú, že fyzická osoba, ktorá nepožila alkoholické nápoje vo svojej krvi, resp. v dychu, nulovú koncentráciu etanolu. Uvedený predpoklad je však zo súdnolekárskeho hľadiska nepravdivý a neprípustný, na čo Slovenská súdnolekárska spoločnosť SLS, ako aj jednotliví súdni lekári upozorňovali opakovane od zavedenia uvedenej právnej úpravy. Tzv. „nulová koncentrácia“ etanolu v ľudskom organizme zistená bežnými analýzami neexistuje z viacerých dôvodov. Etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu. Ľudský organizmus si určité malé množstvo etanolu, ktorý je potrebný v chemických procesoch, nepretržite vytvára a následne odbúrava. V krvi a dychu ľudského jedinca sa preto môže nachádzať určitá minimálna koncentrácia etanolu, ktorá sa tam nachádza následkom endogénnych procesov a nie exogénnym požitím alkoholického nápoja. Etanol sa tiež môže v ľudskom organizme v minimálnom množstve vytvoriť v tráviacom trakte po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja z vysokým obsahom cukru, či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia.
Pozitívne vyšetrenie na zistenie požitia alkoholu však môže byť spôsobené napr. aj z dôvodu tzv. „laboratórnej chyby“. Zariadenie slúžiace na stanovenie koncentrácie etanolu v ľudskom organizme (krvi, resp. dychu), ako aj metodika, ktorou sa na danom zariadení predmetná vzorka vyšetruje podlieha určitej laboratórnej chybe. Prakticky to znamená, že aj u fyzickej osoby, ktorá žiadny alkohol nepožila a v jej krvi sa alkohol v merateľnom množstve nenachádza, môže prístroj namerať pozitívnu koncentráciu etanolu. Táto prípustná odchýlka, tzv. „laboratórna chyba“ môže pri súčasných metodikách dosahovať 0,2 g/kg (promile) pri vyšetrení krvnej vzorky plynovou chromatografiou, resp. 0,1 mg/l pri vyšetrení vydychovaného vzduchu dychovým analyzátorom. Táto skutočnosť je odbornej verejnosti dlhodobo známa a jej riešenie bolo aj predmetom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, ktorý bol dňa 20. 8. 2008 schválený vládou Slovenskej republiky. Uvedený návrh zákona určoval koncentráciu alkoholu, zistenie ktorej je dôležité pre určenie pozitívneho vyšetrenia na alkohol tak, že namerané hodnoty etanolu viac ako 0,48 mg/l vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 1,0 g/kg pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou považoval za stav vylučujúci spôsobilosť podľa osobitných predpisov (napr. zákon o cestnej premávke), v dôsledku ktorého fyzická osoba nie je schopná bezpečne vykonávať akúkoľvek činnosť. Uvedený návrh zákona predložený Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky zohľadňoval aj tzv. „laboratórnu chybu“, pre ktorú ustanovoval podobné hodnoty etanolu v ľudskom organizme ako predkladaný návrh zákona.
Na základe vyššie uvedených skutočností zástupcovia medicínsko-vedného odboru súdne lekárstvo v minulosti namietali zavedenie tzv. „nulovej tolerancie“ do praxe, pričom navrhovali tolerovanie minimálnej koncentrácie etanolu, zisteného v krvi, resp. dychu vyšetrovanej osoby (napr. stanovisko Slovenskej súdno-lekárskej spoločnosti k problematike prepočtov koncentrácie etanolu v krvi, Príloha č. 1 - Pokyny pre stanovenie etanolu, Bratislava, 3. schôdza výboru SSLS, 2003. In: Soud. Lék., 49, 2004, č. 2, s. 22 - 24, resp. Stanovisko doc. MUDr. J. Baureovej, CSc. k žiadosti Prezídia PZ z dňa 21. 6. 2002 - č.j. PPZ-18-50/VTR-2002-07-25).
Všeobecne je odbornou verejnosťou prijatý záver, že koncentrácia alkoholu v ľudskom organizme v hodnote 0,5 g/kg (promile), resp. 0,24 mg/l, je koncentrácia etanolu v krvi, ktorú možno považovať za bezpečnú pre cestnú premávku, pri ktorej dochádza k určitému ovplyvneniu psychických, senzorických a motorických funkcií ľudského organizmu, toto ovplyvnenie však možno považovať za minimálne a nemajúce vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Zároveň je potrebné uviesť, že určitá pozitívna hodnota koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme účastníka cestnej premávky je tolerovaná vo väčšine členských štátov Európskej únie. Koncentrácia alkoholu v ľudskom organizme v hodnote 0,5 g/kg (promile), resp. 0,24 mg/l, je koncentrácia etanolu v krvi, ktorú Európska komisia odporúča prijať členským štátom v rámci Stratégie Európskej únie na podporu členských štátov pri znižovaní rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že niektoré štáty Európskej únie pri posudzovaní dovolenej koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme účastníka cestnej premávky rozlišujú medzi vodičmi motorového vozidla a cyklistami, pri ktorých ustanovujú miernejšie limity koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme.
Návrh zákona ustanovuje hodnotu koncentrácie etanolu v ľudskom organizme 0,24 mg/l vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 g/kg hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou. Pri tejto hodnote koncentrácie etanolu v organizme cyklistu, nebude vedenie bicykla bez pomocného motorčeka v cestnej premávke považované za porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Zároveň sa návrhom zákona jazda pod vplyvom alkoholu v takomto prípade nebude považovať za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.
Návrhom zákona sa dopĺňa aj zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, na základe čoho sa vedenie bicykla bez pomocného motorčeka cyklistom, u ktorého množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 mg/l vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 g/kg pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou, nebude považovať za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. K novelizácii uvedeného zákona dochádza z dôvodu, že napriek tomu, že porušenie pravidiel cestnej premávky je upravené zákonom o cestnej premávke, zákon o priestupkoch obsahuje sčasti samostatnú úpravu skutkových vymedzení priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Návrh zákona pri stanovení hodnoty koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme, pri ktorej je schopnosť fyzickej osoby byť účastníkom cestnej premávky len s minimálnym ovplyvnením jej psychických, senzorických a motorických funkcií, vychádza z vedeckých
poznatkov (napr. Znalecká expertíza Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského vo veci nízkej koncentrácie etanolu v krvi pri vedení jednostopových dopravných prostriedkov). Napriek skutočnosti, že navrhovaná hodnota koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme by bola vedecky odôvodniteľná pre všetkých účastníkov cestnej premávky, výnimku z tzv. „nulovej tolerancie“ alkoholu v cestnej premávke návrh zákona ustanovuje len pre cyklistov vedúcich bicykel bez pomocného motorčeka, a to z dôvodu, že akékoľvek prípadné škody spôsobené týmito vodičmi neporovnateľne nižšie, ako je tomu v prípade vodičov motorových vozidiel.
Zakotvením tejto hladiny alkoholu do právneho poriadku sa predíde aj neodôvodnenému sankcionovaniu cyklistov vedúcich bicykel bez pomocného motorčeka za vedenie vozidla (bicykla) v takom čase po požití alkoholu, keď sa alkohol ešte môže nachádzať v ich organizme, pričom však hodnota alkoholu v organizme uvedených účastníkov cestnej premávky nebude mať reálny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky a ich psychické, senzorické a motorické funkcie môžu byť ovplyvnené len v minimálnej miere.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Osobitná časť
K čl. I:
Bod 1:
Navrhuje sa výnimka z povinnosti vodiča, podľa ktorej vodič nesmie viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme, pričom za porušenie tejto povinnosti sa nebude považovať vedenie bicykla bez pomocného motorčeka cyklistom, u ktorého množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou. Takáto hodnota alkoholu v organizme účastníka cestnej premávky nemá podľa vedeckých poznatkov vplyv na schopnosť fyzickej osoby byť účastníkom cestnej premávky a má len minimálny vplyv na jej psychické, senzorické a motorické funkcie. Vzhľadom na skutočnosť, že bicykel bez pomocného motorčeka je často využívaným dopravným prostriedkom, pričom možnosť spôsobenia škody na životoch a zdraví v cestnej premávke je v porovnaní s motorovými vozidlami obmedzená, navrhuje sa zavedenie uvedenej výnimky len pre vodičov vedúcich bicykel bez prídavného motorčeka.
Bod 2:
V súlade s predchádzajúcim bodom sa navrhuje výnimka zo zodpovednosti za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, podľa ktorej porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom nebude jazda pod vplyvom alkoholu, ak ide o cyklistu vedúceho bicykel bez pomocného motorčeka a množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.
K čl. II:
Navrhuje sa výnimka zo skutkového vymedzenia priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorého sa dopustí vodič, ak počas vedenia vozidla požije alkohol alebo vedie vozidlo v takom čase po jeho požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia alkohol ešte nachádza v jeho organizme. Uvedeného priestupku sa nedopustí cyklista vedúci bicykel bez pomocného motorčeka, u ktorého množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.
K čl. III:
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. októbra 2012.