DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ( ďalej len „návrh zákona“) reaguje na situáciu študentov, ktorí pochádzajú zo sociálne slabších rodín a z rozličných dôvodov sa rozhodnú pre vysokoškolské štúdium v zahraničí.
Študenti, ktorí si vyberú študijný program, alebo jeho kombináciu, ktorý nie je možné študovať na slovenských univerzitách alebo vysokých školách sa dostávajú do nevýhodného postavenia voči študentom študujúcim v Slovenskej republike a sú poberateľmi sociálneho štipendia.
Ide o študentov, ktorí by v prípade absolvovania štúdia na univerzite, alebo vysokej škole na území SR spĺňali podmienky pre poberanie sociálneho štipendia a bolo by im priznané.
Návrh zákona fakultatívne upravuje možnosť priznať sociálne štipendium aj týmto študentom, pričom sa navrhuje osobitným predpisom upraviť podrobnosti priznávania a vyplácania sociálneho štipendia.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na rozpočtovú kapitolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1 a 4
Legislatívna úprava súvisiaca s vložením nového odseku 2 do § 96.
K bodu 2
Platný zákon o vysokých školách v § 96, odsek 1 upravuje podmienky pre priznanie sociálneho štipendia študentom, ktorým štát prispieva na úhradu nákladov spojených so štúdiom výlučne študujúcim na vysokých školách na území SR.
V novom bode 2 zákona sa upravuje možnosť, nie povinnosť poskytnúť sociálne štipendium aj študentom Slovenskej republiky, ktorí majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a študujú na zahraničných vysokých školách za rovnakých podmienok ako v odseku 96 zákona o vysokých školách.
K bodom 3
V §102 sa dopĺňa nový bod t), podľa ktorého ministerstvo upravuje osobitným predpisom spôsob priznávania a vyplácania sociálnych štipendií študentom, ktorí občanmi SR, majú trvalý pobyt na území SR a študujú na zahraničných vysokých školách a univerzitách.
K čl. II:
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona k 1. januáru 2013.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného zákona je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy sa v tomto návrhu nedajú presne kvantifikovať,
nakoľko neexistujú štatistické údaje o tom, koľko je študentov občanov SR, s trvalým pobytom na území SR študujúcich na vysokých školách v zahraničí, ktorí by súčasne spĺňali kritéria na prideľovanie sociálneho štipendia, na ktoré by mali zákonný nárok v prípade ak by študovali na vysokej škole na území SR. Predpokladá sa, že by išlo o ten istý počet študentov. Z toho hľadiska návrh zákona nemá dramatický vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské
prostredie.
3.Sociálne vplyvy návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy. Prispieva k možnosti
študentov zo sociálne slabších rodín študovať v zahraničí a vytvára podmienky pre rovnaké postavenie študentov s rovnakým sociálnym statusom ako poberateľov sociálnych štipendií za presne špecifikovaných podmienok.
A.4. Alternatívne riešenia
Neuvažovalo sa s alternatívnymi riešeniami.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné