DÔVODOVÁ SPRÁVA  
A. Všeobecná časť  
Návrh novely Zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/2003 Z.z. o ochrane  
súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) reaguje na nedostatočnú  
kontrolu nasadzovania ITP, ktorá je takto reflektovaná laickou aj odbornou verejnosťou,  
a v skutočnosti nevyužíva efektívne inštitúty kontroly, ktoré sú známe z demokratických  
krajín.  
Podľa súčasnej platnej právnej úpravy (Zákon č. 166/2003 Z.z,) vykonáva kontrolu nad  
používaním ITP štátnymi orgánmi Výbor pre obranu a bezpečnosť NR SR, vrátane povinnosti  
predkladať NR SR správu o používaní ITP štátnymi orgánmi dvakrát ročne. Doterajšia prax  
od prijatia však ukázala, že kontrola nasadzovania ITP má skôr formálny charakter  
a predmetná právna norma nedostatočne či nejednoznačne upravila mechanizmy kontroly.  
Základnou filozofiou novely zákona je posilniť mechanizmy priebežnej a stálej parlamentnej  
kontroly a zároveň posilniť práva občanov, a to s cieľom znižovať pravdepodobnosť  
neoprávneného nasadzovania ITP, prípadne mu predchádzať.  
Nasadenie ITP voči občanovi treba považovať za krajnú možnosť v zákonných možnostiach  
štátnych orgánov a predstavuje vážny zásah do ústavných práv občanov. Mechanizmus  
povinnosti štátnych orgánov oznamovať dodatočne občanovi použitie ITP vytvorí možnosť,  
aby sa sami občania mohli brániť proti neoprávnenému nasadeniu súdnou cestou, čo je síce  
možné aj dnes, prakticky však neuskutočniteľné, nakoľko občania - s výnimkou použitia ITP  
podľa Trestného poriadku - sa o použití ITP voči ich osobe vôbec nedozvedia. Novela zákona  
pritom pamätá aj na také okolnosti, kedy existujú odôvodnené príčiny, ktoré takéto  
informovanie občana zo strany štátneho orgánu neumožnia. Aj v takýchto prípadoch však  
bude musieť výnimku udeliť iba súd, pričom žiadosť štátneho orgánu o výnimku, ako  
aj rozhodnutie súdu bude podliehať kontrolnej činnosti Výboru pre obranu a bezpečnosť.  
Navrhovaná novela zavádza presné kompetencie a mechanizmy kontrolnej činnosti Výboru  
pre obranu a bezpečnosť NR SR a predpokladá stálu a priebežnú kontrolnú činnosť.  
Predovšetkým z dôvodov znížiť počet osôb s prístupom k dokumentom súvisiacim  
s nasadzovaním ITP sa navrhuje ustanovenie pracovných skupín poslancov príslušného  
výboru. Zastúpenie podľa pomeru politických síl v pracovnej skupine sleduje cieľ, aby  
kontrolná činnosť bola politicky dôveryhodná a aby sa predchádzalo podozreniam zo  
zneužívania kontroly na politické ciele.  
Navrhovaná novela vypúšťa doterajšiu možnosť použiť ITP ešte pred súhlasom súdu, pretože  
v súčasnosti neexistujú technické a organizačné prekážky, aby aj v kritických a časovo  
neodkladných prípadoch nemohol štátny orgán získať súhlas súdu s použitím ITP  
bezodkladne.  
Treba opakovane zdôrazniť, že použitie ITP voči občanom by mala byť v demokratickom  
štáte krajná možnosť štátnych orgánov pri výkone ich úloh a v každom prípade predstavuje  
vážny zásah do ústavných práv občana. Preto v demokratických krajinách dochádza  
k ustavičnému zdokonaľovaniu mechanizmov kontroly, ktorá by mala predchádzať  
neoprávnenému nadužívaniu ITP a aby boli zabezpečené ústavné práva občana brániť sa voči  
konaniu štátnych orgánov súdnou cestou. Navrhovaná novela vychádza z analýzy  
a skúseností krajín s dlhšou demokratickou tradíciou, ale aj z inštitútov a mechanizmom  
kontroly, ktoré viaceré európskej krajiny zaviedli v súvislosti s politickými zmenami po roku  
1990.  
B. Osobitná časť  
Čl. I.  
K bodu 1  
Vypúšťa sa možnosť použiť informačno-technický prostriedok na plnenie úloh Policajného zboru bez  
predchádzajúceho súhlasu súdu. Zachovávať takéto výnimky hoci len pre „výnimočné prípady“  
nepovažujeme za odôvodnené, nakoľko súčasné personálne i technické predpoklady umožňujú získať  
súhlas sudcu v odôvodnených prípadoch okamžite a bezodkladne, preto sa nedá argumentovať  
prípadnými problémami, ktoré by mohli nastať pre Policajný zbor pri výkone jeho povinností.  
K bodu 2  
Podľa doterajšej právnej úpravy je povinný informovať občana o nasadení ITP po uplynutí lehoty iba  
Policajný zbor v prípade, ak bolo ITP nasadené podľa Trestného poriadku. Novela zavádza povinnosť  
všetkých orgánu štátu dodatočne informovať občana o nasadení ITP, ako aj možnosť štátneho orgánu  
požiadať o výnimku z tejto povinnosti, o ktorej však musí rozhodnúť súd.  
K bodu 3  
Úprava procesného postupu pri výkone kontroly.  
K bodu 4  
Upravuje sa povinnosť Výboru pre obranu a bezpečnosť NR SR predkladať správu Národnej rade SR  
z doterajšej periodicity dvakrát ročne na jeden raz do roka.  
K bodu 5  
Pôvodné odseky sa vypúšťajú, nakoľko práva a povinnosti kontrolovaného orgánu, ako aj  
kontrolného výboru sú upravené nanovo.  
K bodu 6  
Prechodné ustanovenie upravujúce termín povinnosti štátnych orgánov voči občanom podľa tohto  
zákona.  
Čl. II.  
K bodu 1  
Úprava zaraďuje Výbor pre obranu a bezpečnosť NR SR medzi povinné výbory NR SR.  
K bodu 2  
V nadväznosti na predchádzajúci bod sa definujú úlohy Výboru pre obranu a bezpečnosť NR SR, počet  
členov výboru, ako aj možnosť zriaďovať pracovné skupiny.