DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh novely Zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/2003 Z.z. o ochrane
súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) reaguje na nedostatočnú
kontrolu nasadzovania ITP, ktorá je takto reflektovaná laickou aj odbornou verejnosťou,
a v skutočnosti nevyužíva efektívne inštitúty kontroly, ktoré sú známe z demokratických
krajín.
Podľa súčasnej platnej právnej úpravy (Zákon č. 166/2003 Z.z,) vykonáva kontrolu nad
používaním ITP štátnymi orgánmi Výbor pre obranu a bezpečnosť NR SR, vrátane povinnosti
predkladať NR SR správu o používaní ITP štátnymi orgánmi dvakrát ročne. Doterajšia prax
od prijatia však ukázala, že kontrola nasadzovania ITP má skôr formálny charakter
a predmetná právna norma nedostatočne či nejednoznačne upravila mechanizmy kontroly.
Základnou filozofiou novely zákona je posilniť mechanizmy priebežnej a stálej parlamentnej
kontroly a zároveň posilniť práva občanov, a to s cieľom znižovať pravdepodobnosť
neoprávneného nasadzovania ITP, prípadne mu predchádzať.
Nasadenie ITP voči občanovi treba považovať za krajnú možnosť v zákonných možnostiach
štátnych orgánov a predstavuje vážny zásah do ústavných práv občanov. Mechanizmus
povinnosti štátnych orgánov oznamovať dodatočne občanovi použitie ITP vytvorí možnosť,
aby sa sami občania mohli brániť proti neoprávnenému nasadeniu súdnou cestou, čo je síce
možné aj dnes, prakticky však neuskutočniteľné, nakoľko občania - s výnimkou použitia ITP
podľa Trestného poriadku - sa o použití ITP voči ich osobe vôbec nedozvedia. Novela zákona
pritom pamätá aj na také okolnosti, kedy existujú odôvodnené príčiny, ktoré takéto
informovanie občana zo strany štátneho orgánu neumožnia. Aj v takýchto prípadoch však
bude musieť výnimku udeliť iba súd, pričom žiadosť štátneho orgánu o výnimku, ako
aj rozhodnutie súdu bude podliehať kontrolnej činnosti Výboru pre obranu a bezpečnosť.
Navrhovaná novela zavádza presné kompetencie a mechanizmy kontrolnej činnosti Výboru
pre obranu a bezpečnosť NR SR a predpokladá stálu a priebežnú kontrolnú činnosť.
Predovšetkým z dôvodov znížiť počet osôb s prístupom k dokumentom súvisiacim
s nasadzovaním ITP sa navrhuje ustanovenie pracovných skupín poslancov príslušného
výboru. Zastúpenie podľa pomeru politických síl v pracovnej skupine sleduje cieľ, aby
kontrolná činnosť bola politicky dôveryhodná a aby sa predchádzalo podozreniam zo
zneužívania kontroly na politické ciele.
Navrhovaná novela vypúšťa doterajšiu možnosť použiť ITP ešte pred súhlasom súdu, pretože
v súčasnosti neexistujú technické a organizačné prekážky, aby aj v kritických a časovo
neodkladných prípadoch nemohol štátny orgán získať súhlas súdu s použitím ITP
bezodkladne.