Návrh zákona ustanovuje nový mechanizmus určovania počtu tried prvých ročníkov stredných škôl financovaných normatívnym financovaním z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku. Tento počet bude určovať samosprávny kraj vo všeobecne záväznom nariadení, ktoré bude vychádzať z regionálnej stratégie výchovy a vzdelávania v stredných školách a analýz a prognóz o vývoji na trhu práce. Zároveň sa ustanovuje kompetencia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v odôvodnených prípadoch, ak si to vyžaduje verejný záujem, rozhodnúť o navýšení počtu tried určeného samosprávnym krajom vo všeobecne záväznom nariadení, a to na návrh zriaďovateľa súkromnej alebo cirkevnej školy.
V oblasti ukončovania štúdia sa vytvára jednotný prístup v účasti zástupcov stavovských a profesijných organizácií na záverečných skúškach, odborných zložkách maturitných skúšok a absolventských skúškach takým spôsobom, že členom príslušnej skúšobnej komisie bude zástupca stavovskej alebo profesijnej organizácie, ak ho na túto skúšku príslušná stavovská alebo profesijná organizácie deleguje.
Návrh zákona opätovne zavádza možnosť získania nižšieho stredného vzdelania aj na strednej odbornej škole pre žiakov, ktorí ukončili základnú školu v nižšom ako deviatom ročníku.
Keďže zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov napriek jeho názvu neupravuje samotný proces odborného vzdelávania a prípravy ako súčasť výchovnovzdelávacieho procesu v stredných odborných školách, ale v skutočnosti je zákonom o podporných mechanizmoch odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách, strediskách praktického vyučovania, školských zariadeniach a na pracoviskách iných fyzických a právnických osôb, návrh novely zákona obsahuje jedenásť novelizačných článkov iných zákonov, ktoré upravujú problematiku odborného vzdelávania a prípravy v stredných školách.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na ďalšie verejné financie. Predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti a nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie.
Navrhované úpravy zákona si vyžadujú aj zmenu vyhlášky č. 282/2009 Z. z. vydanej na jeho vykonanie, ktorej pracovná verzia je prílohou predkladaného materiálu.