DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona posilňuje nástroje koordinácie odborného vzdelávania a prípravy s cieľom prispôsobiť odborné vzdelávanie a prípravu požiadavkám trhu práce, zvýšiť počet absolventov stredných odborných škôl, zvýšiť záujem žiakov základných škôl o štúdium na stredných odborných školách a podporiť štúdium v študijných odboroch a učebných odboroch, ktoré požadované trhom práce, avšak v súčasnosti majú nízky počet absolventov. Zároveň je zámerom návrhu zákona reagovať aj na riešenie situácie v prípade nadbytočných študijných odborov, o ktorých absolventov trh práce nemá záujem.
Na dosiahnutie uvedených cieľov návrh zákona ustanovuje povinnosť pravidelne zverejňovať informácie o uplatniteľnosti absolventov stredných škôl podľa jednotlivých krajov, stredných škôl a odborov vzdelávania. Zrušuje sa kompetencia stavovských a profesijných organizácií vytvárať plány potrieb trhu práce, pričom táto pôsobnosť sa presúva na rezort práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý požiadavku trhu práce bude vytvárať v rámci tvorby analýz a prognóz potrieb trhu práce. Stavovské a profesijné organizácie budú na tvorbe týchto analýz a prognóz spolupracovať. Na základe požiadaviek trhu práce bude Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR vytvárať v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a so stavovskými a profesijnými organizáciami zoznam odborov vzdelávania, ktoré nad rozsah potrieb trhu práce a zároveň i zoznam nedostatkových odborov vzdelávania s cieľom uplatniť tieto zoznamy pri rozpise finančných prostriedkov.
Návrhom zákona sa zavádzajú nové predpoklady pre prijatie žiaka do prvého ročníka štvorročného vzdelávacieho programu gymnázia a do prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu bilingválneho štúdia, ktorými priemerný prospech do 2,0 a do prvého ročníka vzdelávacieho programu úplného stredného odborného vzdelávania, ktorými priemerný prospech do 2,75 z povinných vyučovacích predmetov na konci druhého polroku štúdia predposledného ročníka štúdia na základnej škole a na konci prvého polroku posledného ročníka štúdia na základnej škole. Do tohto priemeru sa nezapočítava priemer z vyučovacích predmetov s výchovným zameraním. Zároveň sa zavádza požiadavka na splnenie tejto podmienky priemerného prospechu i na konci druhého polroku posledného ročníka štúdia.
Mení sa možnosť prijať žiaka na štúdium študijného odboru bez prijímacej skúšky. Na štúdium študijného odboru strednej školy bude možné prijať bez prijímacej skúšky len žiaka, ktorý v celoslovenskom testovaní žiakov deviateho ročníka základnej školy dosiahol v každom predmete samostatne úspešnosť najmenej 90%.
Návrh zákona ustanovuje nový mechanizmus určovania počtu tried prvých ročníkov stredných škôl financovaných normatívnym financovaním z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku. Tento počet bude určovať samosprávny kraj vo všeobecne záväznom nariadení, ktoré bude vychádzať z regionálnej stratégie výchovy a vzdelávania v stredných školách a analýz a prognóz o vývoji na trhu práce. Zároveň sa ustanovuje kompetencia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v odôvodnených prípadoch, ak si to vyžaduje verejný záujem, rozhodnúť o navýšení počtu tried určeného samosprávnym krajom vo všeobecne záväznom nariadení, a to na návrh zriaďovateľa súkromnej alebo cirkevnej školy.
V oblasti ukončovania štúdia sa vytvára jednotný prístup v účasti zástupcov stavovských a profesijných organizácií na záverečných skúškach, odborných zložkách maturitných skúšok a absolventských skúškach takým spôsobom, že členom príslušnej skúšobnej komisie bude zástupca stavovskej alebo profesijnej organizácie, ak ho na túto skúšku príslušná stavovská alebo profesijná organizácie deleguje.
Návrh zákona opätovne zavádza možnosť získania nižšieho stredného vzdelania aj na strednej odbornej škole pre žiakov, ktorí ukončili základnú školu v nižšom ako deviatom ročníku.
Keďže zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov napriek jeho názvu neupravuje samotný proces odborného vzdelávania a prípravy ako súčasť výchovnovzdelávacieho procesu v stredných odborných školách, ale v skutočnosti je zákonom o podporných mechanizmoch odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách, strediskách praktického vyučovania, školských zariadeniach a na pracoviskách iných fyzických a právnických osôb, návrh novely zákona obsahuje jedenásť novelizačných článkov iných zákonov, ktoré upravujú problematiku odborného vzdelávania a prípravy v stredných školách.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na ďalšie verejné financie. Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti a nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie.
Navrhované úpravy zákona si vyžadujú aj zmenu vyhlášky č. 282/2009 Z. z. vydanej na jeho vykonanie, ktorej pracovná verzia je prílohou predkladaného materiálu.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
žiadne.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
žiadne.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
žiadne.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
žiadny.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Návrh pozitívny vplyv na zamestnanosť. Materiál obsahuje opatrenia na zabezpečenie toku informácií o potrebách trhu práce a následne mechanizmy na podporu odborného vzdelávania a prípravy v odboroch vzdelávania požadovaných trhom práce.
žiadne
nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
5.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
Návrh zákona právne upravuje podmienky registra v oblasti regionálneho školstva. Register bude poskytovať elektronické služby na rôznych úrovniach pre jednotlivé cieľové skupiny. V prípade verejnosti ide o úroveň 1- sú to informácie z registra študijných odborov, registra štátnych a školských vzdelávacích programov, registra škôl a školských zariadení, registra zriaďovateľov a podobne. Otvárajú sa podmienky pre službu výmeny dát medzi IS regionálneho školstva a IS ÚPSVR. Súčasná právna úprava vytvára v prípade centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov prepojenie na register obyvateľstva, čím pôjde o novú službu na úrovni 3 a rovnako sa vytvára možnosť na prepojenie IS rezortu školstva s IS verejnej správy na základe individuálnych dohôd.
5.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
Áno, vytvárajú sa podmienky na prepájanie IS regionálneho školstva s inými IS verejnej správy pri rešpektovaní požiadaviek na IS verejnej správy.
Ľudia
5.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
k službám informačnej spoločnosti?
Infraštruktúra
5.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
Áno, vytvára sa centrálny register detí, žiakov, poslucháčov.
Funkcia: centralizácia údajov o deťoch, žiakoch, poslucháčoch na jednom mieste, zabezpečenie komplexnej štatistiky pre účely financovania, medzinárodného vykazovania, zabezpečenie služieb v rámci prepojiteľnosti s inými IS verejnej správy.
5.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
Áno. Register sprístupní verejnosti informácie na centrálnom portáli, ktoré v súčasnosti nie sú dostupné, alebo sú v rôznej forme sprístupňované na rôznych webových sídlach. IS bude vyhovovať požiadavkám kladeným na IS verejnej správy.
5.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
5.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
Táto problematika nie je predmetom návrhu, ale predpokladá sa využitie existujúcej kapacity.
Riadenie procesu informatizácie
5.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
Táto problematika nie je predmetom návrhu.
Financovanie procesu informatizácie
5.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
Financovanie bude zabezpečené na rezortnej úrovni.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
5.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
Nie.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava z dôvodu zavedenia nových názvov ministerstiev a zrušenia Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
K bodu 4 a 5
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na spresnenie predmetného ustanovenia.
K bodu 6
Vzhľadom na zmeny týkajúce sa prispôsobovania výchovy a vzdelávania v stredných školách potrebám trhu práce a ich prepojenia je potrebné, aby sa medzi subjekty koordinácie odborného vzdelávania a prípravy na úrovni samosprávneho kraja začlenili aj zriaďovatelia súkromných a cirkevných stredných škôl.
K bodu 7
V nadväznosti na zrušenie kompetencie stavovských a profesijných organizácií vypracúvať plány potrieb trhu práce sa mení pojem zoznam študijných odborov a učebných odborov, ktoré nad rozsah plánu potrieb trhu práce na pojem zoznam študijných odborov a učebných odborov, ktoré nad rozsah potrieb trhu práce. Tento zoznam bude vytváraný v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a stavovskými a profesijnými organizáciami na základe analýz a prognóz potrieb trhu práce vytváraných Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny. Zároveň sa zavádza nový zoznam nedostatkových študijných odborov a nedostatkových učebných odborov s cieľom identifikovať odbory vzdelávania, o ktorých štúdium nemajú záujem žiaci základných škôl a ani ich zákonní zástupcovia, ale sú požadované trhom práce.
K bodu 8
Zavádza sa nová kompetencia Ministerstva školstva, vedy, výskumu športu SR schvaľovať metodiku účasti zástupcu vecne príslušného zamestnávateľského zväzu alebo združenia prípadne komory na ukončovaní štúdia strednej odbornej školy príslušnou skúškou. Metodiku budú v nadväznosti na novelizačný bod 20 vypracúvať stavovské a profesijné organizácie.
Ďalšou novou kompetenciou ministerstva je rozhodnutie o zvýšení počtu tried prvého ročníka stredných škôl pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku v prípade, že na základe verejného záujmu je dôvod na otvorenie tried v požadovaných študijných alebo učebných odboroch aj nad rozsah počtu tried určeného všeobecne záväzným nariadením samosprávneho kraja. Cieľom uvedenej kompetencie je neobmedzovať možnosti otvorenia tried prvých ročníkov len na rozhodnutie samosprávneho kraja, ale v prípade, ak samosprávny kraj nedostatočne posúdi potreby trhu práce a na základe zistenia ministerstva je vo verejnom záujme otvorenie ďalšej triedy, môže rozhodnúť o jej otvorení.
K bodu 9
Ustanovuje sa povinnosť pre Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu športu SR vypracúvať informáciu o úspešnosti absolventov stredných škôl na trhu práce.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na body 2 a 3.
K bodu 11
Vzhľadom na zmeny týkajúce sa prispôsobovania výchovy a vzdelávania v stredných školách potrebám trhu práce sa mení pôsobnosť samosprávneho kraja vytvárať regionálnu stratégiu odborného vzdelávania a prípravy na pôsobnosť vytvárať regionálnu stratégiu výchovy a vzdelávania v stredných školách. Zároveň sa rozširuje okruh subjektov, s ktorými túto stratégiu vytvára.
K bodu 12 a 13
Predmetným ustanovením sa mení kompetencia samosprávneho kraja vo vzťahu k určovaniu počtu tried prvých ročníkov stredných škôl prijímaných v nasledujúcom školskom roku takým spôsobom, že súhlas, resp. vyjadrenie samosprávneho kraja sa mení na určenie počtu tried prvých ročníkov stredných škôl všeobecne záväzným nariadením po prerokovaní v krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu, v ktorej majú účasť i zriaďovatelia súkromných a aj cirkevných stredných škôl. Toto určenie sa vzťahuje na triedy, ktoré budú financované z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva, to znamená, že zriaďovatelia súkromných škôl a cirkevných škôl môžu otvárať aj triedy nad rámec všeobecne záväzného nariadenia, avšak výchova a vzdelávanie v týchto triedach sa bude financovať z iných zdrojov. Určovanie počtu tried prvých ročníkov bude vychádzať z regionálnej stratégie výchovy a vzdelávania v stredných školách, na ktorej participujú všetky subjekty koordinácie odborného vzdelávania a prípravy t.j. zástupcovia štátnej správy, územnej samosprávy, zamestnávateľov, zamestnancov, územnej školskej rady ako aj zriaďovateľov, súkromných a cirkevných škôl. Významným predpokladom pre určenie predmetných počtov tried taktiež analýzy a prognózy o vývoji trhu práce, schvaľované výbormi pre otázky zamestnanosti, ktoré zriaďované úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny.
Určovanie počtov tried prvých ročníkov sa nevťahuje na triedy osemročných gymnázií a triedy škôl, ktoré zriaďované krajskými školskými úradmi t.j. tried špeciálnych škôl ako aj tried stredných škôl zriadených na základe medzivládnych zmlúv.
K bodu 14
Predmetným ustanovením sa zrušuje kompetencia stavovských a profesijných organizácií vytvárať plány potrieb trhu práce a zavádza sa ich spolupráca s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny pri tvorbe analýz a prognóz vývoja na trhu práce.
K bodu 15
Ide o vypustenie z dôvodu duplicitného predkladanie požiadaviek na kvalifikovanú pracovnú silu stavovskou alebo profesijnou organizáciou v nadväznosti na jej súčinnosť pri spracúvaní analýz a prognóz o vývoji na trhu práce. Ide o zníženie administratívnej záťaže.
K bodu 16
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na novelizáciu príslušného ustanovenia zákona č. 596/2003 Z. z., ktorá je aktuálne v legislatívnom procese.
K bodu 17
Rozširuje sa kompetencia stavovských a profesijných organizácií vyjadrovať sa nielen k obsahu záverečnej skúšky a k obsahu odbornej zložky maturitnej skúšky ale aj k obsahu absolventskej skúšky.
K bodu 18
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na prijatie zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2011 Z. z.
K bodu 19
Rozširuje sa povinnosť stavovských a profesijných organizácií zabezpečovať odbornú prípravu svojich delegovaných zástupcov na záverečné skúšky a odborné zložky maturitných skúšok o odbornú prípravu delegovaných zástupcov na absolventskú skúšku.
K bodu 20
Zavádza sa nová povinnosť pre stavovské a profesijné organizácie vypracúvať metodiku účasti svojich zástupcov na ukončovaní štúdia na stredných odborných školách.
K bodu 21 a 22
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na ustanovenie bodu 14.
K bodu 23
Predmetným ustanovením sa upravuje režim rozhodovania Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR podľa § 3 ods. 1 písm. e).
K Čl. II až VI
Zavádza sa nová kompetencia komôr navrhovať svojich zástupcov okrem predmetových maturitných komisií v stredných odborných školách a skúšobných komisií pri záverečných skúškach v stredných odborných školách aj do skúšobných komisií pri absolventských skúškach.
K Čl. VII
K bodu 1 a 2
Vzhľadom na novú kompetenciu samosprávneho kraja určovať počty tried prvého ročníka stredných škôl pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku v jeho územnej pôsobnosti, ktorá vychádza z analýz a prognóz o vývoji na trhu práce, z dôvodu prístupnosti k týmto analýzam a prognózam, sa ustanovuje povinnosť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny a úradom práce sociálnych vecí a rodiny zverejňovať ich na svojom webovom sídle.
K bodu 3
Predmetným ustanovením sa rozširuje pôsobnosť výboru pre otázky zamestnanosti o schvaľovanie analýz a prognóz o vývoji trhu práce v územnej pôsobnosti príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
K Čl. VIII
Navrhovaným novelizačným článkom sa zosúlaďuje pôsobnosť stavovských organizácií v zdravotníctve s úlohami, ktoré majú plniť podľa zákona o odbornom vzdelávaní a príprave ako aj podľa školského zákona.
K Čl. IX
K bodu 1
Predmetné ustanovenie bližšie určuje postup riaditeľa strednej odbornej školy pri prerokúvaní školského vzdelávacieho programu pre odborné vzdelávanie so zamestnávateľmi.
K bodu 2
Predmetným ustanovením sa dopĺňa školský vzdelávací program v stredných odborných školách o profil absolventa, ktorý bude obsahovať požadované vedomosti, zručnosti a schopnosti absolventa príslušného študijného alebo učebného odboru.
K bodom 3, 4 a 29
Navrhuje sa upraviť stupeň vzdelania žiakov praktickej školy.
K bodu 5
Navrhovanou zmenou sa spresňuje súčasná právna úprava vzhľadom na odklad plnenia povinnej školskej dochádzky. Navrhuje sa, aby o odklade začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky mohol rozhodnúť riaditeľ školy pre každé dieťa, ktoré dovŕšilo šesť rokov veku a nedosiahlo školskú spôsobilosť bez ohľadu na to, či pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia.
K bodu 6
Navrhovaná úprava spresňuje predmetný príspevok z dôvodu nejednotného výkladu v aplikačnej praxi.
K bodom 7 až 9, 12 a 13
Navrhuje sa určiť počet detí v materskej škole, žiakov v základnej škole a strednej škole, o ktorý je možné zvýšiť maximálny počet detí a žiakov v triedach týchto škôl. O zvýšení počtu detí a žiakov v uvedených školách rozhodne riaditeľ školy, ak na to vytvorené hygienické, požiarne a bezpečnostné požiadavky v príslušnej triede. Súčasne sa určujú aj dôvody prekročenia maximálnych počtov detí a žiakov v triedach uvedených škôl.
K bodu 10
Rozširuje sa možnosť pre všetky základné školy s malým počtom žiakov na prvom stupni organizovať vzdelávanie spájaním viacerých ročníkov. V súčasnosti mohli takúto organizáciu využívať len základné školy s ročníkmi prvého stupňa.
K bodom 11, 14 a 38
Navrhovanými zmenami sa spresňuje a modifikuje platná právna úprava v kontexte vytvárania nového systému registra žiakov, detí a poslucháčov. Navrhuje sa nahradenie troch doterajších registrov jedným centrálnym pri ponechaní oprávnenia spracúvať dotknuté údaje v informačných systémoch aj pre školy, školské zariadenia a miestnu štátnu správu v školstve. Spresňujú a dopĺňajú sa spracúvané údaje a upravuje sa proces zaznamenávania údajov do centrálneho registra.
Kompetenciu vo veci vedenia centrálneho registra sa navrhuje ponechať ministerstvu školstva. Prístup k zaznamenaným údajom bude rozšírený pri zachovaní doterajšej neverejnosti registra, aj pre potreby iných orgánov verejnej moci a iných osôb, na plnenie ich úloh podľa osobitných predpisov. Predmetné zmeny majú potenciál výrazne prispieť k zavedeniu prehľadných a korektných podkladov najmä pre oblasť financovania regionálneho školstva.
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa zber a spracovanie údajov o zákonnom zástupcovi žiaka a to z dôvodu na účely medzinárodného porovnávania (PISA) napr. údaj o dosiahnutom vzdelaní je potrebný pre posúdenie vplyvu dosiahnutého vzdelania rodičov na stupeň vzdelania detí, otvorenosť výchovnovzdelávacieho procesu aj pre deti z rodín s nižším stupňom dosiahnutého vzdelania rodičov a princíp rovnosti šancí.
Údaje, pri ktorých došlo k zmene budú v podobe pred touto zmenou podľa navrhovanej právnej úpravy aj naďalej spracúvané v registri, a to pre potreby štatistiky a trendových analýz a prognóz.
K bodu 15
Štúdium jednotlivých predmetov spôsobuje v aplikačnej praxi mnoho problémov, ktoré sa týkajú najmä organizácie a spôsobu tohto typu štúdia. V súčasnosti podľa zákona existujú iné formy a organizácie výchovy a vzdelávania, ktoré nahradzujú štúdium jednotlivých predmetov napr. vzdelávanie podľa individuálneho učebného plánu a externá forma štúdia.
K bodu 16
Návrh zákona opätovne zavádza možnosť získania nižšieho stredného vzdelania na strednej odbornej škole pre žiakov, ktorí ukončili základnú školu v nižšom ako deviatom ročníku. Zavádza sa tak ľahšia dostupnosť takýmto žiakom nastúpiť do prvého ročníka vzdelávacieho programu poskytujúceho stredné odborné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie.
K bodu 17
Rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie, na základe ktorého sa ustanovia typy stredných odborných škôl, ktoré budú mať oprávnenie používať prívlastok v názve. Na túto zmenu nadväzuje aj novelizácia príslušného ustanovenia v zákone č. 596/2003 Z. z. v legislatívnom procese.
Zároveň sa dopĺňa povinnosť Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR ustanoviť sústavu odborov vzdelávania pre stredné školy všeobecne záväzným právnym predpisom po dohode aj s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, čo v doterajšej právnej úprave absentovalo.
K bodu 18
Navrhovaná úprava spresňuje predmetný príspevok z dôvodu nejednotného výkladu v aplikačnej praxi.
K bodu 19 a 32
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 40.
K bodu 20
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 16.
K bodom 21 až 23
Navrhovanými ustanoveniami sa zavádzajú nové predpoklady pre prijatie žiaka do prvého ročníka štvorročného vzdelávacieho programu gymnázia a do prvého ročníka päťročného bilingválneho štúdia, ktorými priemerný prospech do 2,0 z povinných vyučovacích predmetov na konci druhého polroku štúdia predposledného ročníka štúdia na základnej škole a na konci prvého polroku posledného ročníka štúdia na základnej škole. Zároveň sa zavádza požiadavka na splnenie tejto podmienky priemerného prospechu i na konci druhého polroku posledného ročníka štúdia. Uvedené predpoklady pre prijatie sa nevzťahujú na prijatie žiakov do prvého ročníka osemročného vzdelávacieho programu gymnázia, nakoľko je postačujúca hranica 5% počtu žiakov pre prijatie z daného populačného ročníka v zmysle ustanovenia § 64 ods. 4 zákona a konanie prijímacej skúšky. Taktiež v zmysle ustanovenia § 55 ods. 1 zákona sa v praxi na prvom stupni základných škôl uplatňuje v mnohých prípadoch slovné hodnotenie a nie hodnotenie klasifikáciou.
Upravujú sa aj predpoklady pre prijatie žiaka do prvého ročníka vzdelávacieho programu úplného stredného odborného vzdelávania, ktorými priemerný prospech do 2,75 z povinných vyučovacích predmetov na konci druhého polroku štúdia predposledného ročníka štúdia na základnej škole a na konci prvého polroku posledného ročníka štúdia na základnej škole. Zároveň sa zavádza požiadavka na splnenie tejto podmienky priemerného prospechu i na konci druhého polroku posledného ročníka štúdia. Uvedené predpoklady pre prijatie sa nevzťahujú na prijatie žiakov do prvého ročníka osemročného vzdelávacieho programu konzervatória, nakoľko v zmysle ustanovenia § 55 ods. 1 zákona sa v praxi na prvom stupni základných škôl uplatňuje v mnohých prípadoch slovné hodnotenie a nie hodnotenie klasifikáciou. Taktiež sa nevzťahujú na prijatie žiakov do prvého ročníka šesťročného vzdelávacieho programu vyššieho odborného vzdelávania v konzervatóriu vzhľadom na poslanie tohto druhu strednej školy, ktorým je predovšetkým poskytovať komplexné umelecké a umelecko-pedagogické vzdelanie.
K bodu 24 a 25
Predmetná úprava nadväzuje na zmenu mechanizmu určovania počtu tried prvých ročníkov stredných škôl pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku. Z dôvodu sfunkčnenia tohto nového nastavenia určovania počtu tried je zároveň potrebné upraviť jednotlivé termíny v tomto procese.
K bodu 26
Mení sa možnosť prijať žiaka na štúdium študijného odboru bez prijímacej skúšky. Na štúdium študijného odboru strednej odbornej školy bude možné bez prijímacej skúšky prijať len žiaka,
ktorý v celoslovenskom testovaní žiakov deviateho ročníka základnej školy dosiahol v každom predmete samostatne úspešnosť najmenej 90%.
K bodu 27
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na zrušenie legislatívnej skratky pôvodne zavedenej v § 7 ods. 2.
K bodu 28
Predmetným ustanovením sa vytvára jednotný prístup v účasti zástupcov stavovských a profesijných organizácií na záverečných skúškach, odborných zložkách maturitných skúšok a absolventských skúškach. Členom príslušnej skúšobnej komisie bude zástupca stavovskej alebo profesijnej organizácie, ak ho na túto skúšku príslušná stavovská alebo profesijná organizácie deleguje.
K bodu 29
Definuje sa zloženie skúšobnej komisie aj pre odborné učilištia.
K bodom 31, 34 až 37
Navrhuje sa znížiť počet druhov školských zariadení na záujmové vzdelávanie. Školské strediská záujmovej činnosti sa navrhujú zo zákona vypustiť a transformovať na centrá voľného času. Obsah výchovno-vzdelávacej činnosti v týchto dvoch školských zariadeniach je podobný, líšia sa najmä hranicou veku detí, ktorým poskytujú záujmové vzdelávanie. Školské strediská záujmovej činnosti poskytovali záujmové vzdelávanie žiakom škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a v centrách voľného času osobám do 30 rokov veku. Táto zmena je zapracovaná aj do zberu údajov na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
K bodu 32
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na novelizačný bod 17.
K bodu 38
S prihliadnutím na aplikačnú prax a za účelom zosúladenia predmetnej právnej úpravy so zákonom č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov sa navrhovanou zmenou ustanovujú údaje potrebné na zabezpečenia plnenia úloh Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.
K bodu 40
Navrhovaná úprava obsahuje prechodné ustanovenia v nadväznosti na zmeny tohto návrhu zákona.
K bodu 41
Navrhuje sa zjednotiť v tomto zákone terminológiu v súvislosti s názvom elokovaného pracoviska, ktorá sa používa v zákone č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K Čl. X
Ustanovenie upravujúce účinnosť.
Bratislava 27. júna 2012
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Dušan Čaplovič v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu SR