DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR predkladá materiál do legislatívneho procesu ako iniciatívny návrh.
Účelom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, je najmä prostredníctvom novely
a) zákona č. 597/2003 Z. z.
upraviť zber údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam,
rozšíriť okruh aktivít, na ktoré môže ministerstvo poskytnúť dotáciu,
upraviť výšku pokút za porušenie zákona,
spresniť účel použitia príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky,
poskytovať účelové finančné prostriedky zriaďovateľom stredných odborných škôl a dotácie zriaďovateľom školských zariadení, ktoré pôsobia ako centrá odborného vzdelávania a prípravy,
b) zákona č. 596/2003 Z. z.
umožniť územnej samospráve určovať vo všeobecne záväznom nariadení podrobnosti financovania základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku a deň v mesiaci, v ktorom územná samospráva poskytne finančné prostriedky neštátnym zriaďovateľom a vlastným školám a školským zariadeniam financovaných z výnosu dane obcí (vyšších územných celkov),
možnosť navrhnúť aj ďalšie kritériá, ktoré môže obec /vyšší územný celok zohľadniť pri určovaní výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia,
evidovať elokované pracoviská v sieti a umožniť im vznikať len na území príslušného kraja,
explicitne uviesť do zákona účastníka konania vo veci zaradenia, vyradenia a pri zmenách v sieti,
zmeniť dátum predkladania žiadostí o vyradenie, zaradenie a pri zmenách v sieti,
upraviť výnimky pri zaraďovaní škôl, školských zariadení, stredísk praktického vyučovania a pracovísk praktického vyučovania a pri zmenách v sieti,
určiť dátum začatia činnosti školy, školského zariadenia, strediska praktického vyučovania a pracoviska praktického vyučovania zaradeného do siete na 1. september okrem zariadení školského stravovania a výnimiek pri zaradení,
explicitne do zákona uviesť, v ktorých prípadoch sa pri rozhodovaní postupuje podľa zákona o správnom konaní,
spresniť podmienky výkonu Štátnej školskej inšpekcie,
zjednotiť dĺžku funkčného obdobia riaditeľa, podmienky jeho vymenovania, prerušenie výkonu funkcie riaditeľa a vymenovanie nového riaditeľa na dobu prerušenia výkonu funkcie riaditeľa,
vytvoriť možnosť pre krajské školské úrady zriaďovať stredné odborné školy, ktoré budú poskytovať odborné vzdelávanie a prípravu v odboroch vzdelávania s tak nízkym požadovaným počtom absolventov v rámci jednotlivých regiónov, že by bolo odborné vzdelávanie a príprava v tomto odbore vzdelávania pre samosprávne kraje nerentabilné,
spresňuje sa ustanovenie upravujúce normatívy materiálno-technického a priestorového zabezpečenia stredných odborných škôl, stredísk praktického vyučovania, školských hospodárstiev, stredísk odbornej praxe a pracovísk praktického vyučovania,
spresňuje sa zloženie rady školy.
Návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny ani sociálny vplyv, informatizáciu spoločnosti a pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Žiadne
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Určenie normatívov materiálno-technického a priestorového zabezpečenia stredných odborných škôl, stredísk praktického vyučovania, školských hospodárstiev, stredísk odbornej praxe a pracovísk praktického vyučovania možno vnímať ako pozitívum z hľadiska vytvorenia štandardných podmienok pre výchovno-vzdelávací proces žiakov stredných odborných škôl. Pre zriaďovanie nových škôl a školských zariadení je možné
považovať ako negatívum počiatočné náklady daného subjektu na zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu z dôvodu zabezpečenia plnenia normatívov.
Pozitívny i negatívny vplyv možno predpokladať v dôsledku aktivít Štátnej školskej inšpekcie, ktorá kontroluje vhodnosť a účelnosť priestorov, materiálno-technického vybavenia a didaktickej techniky používaných vo výchovno-vzdelávacom procese v súlade s vymedzeným určením normatívov materiálno-technického a priestorového zabezpečenia (tzn. rozsah priestorovej, materiálnej a prístrojovej vybavenosti stredných odborných škôl, stredísk praktického vyučovania, školských hospodárstiev, stredísk odbornej praxe a pracovísk praktického vyučovania).
Rozsah nákladov na materiálno-technické a priestorové zabezpečenie sa nedá špecifikovať, nakoľko v súčasnosti sa tieto normatívy pripravujú.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Žiadne
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Žiadne
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Žiadne
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Znenie odseku 2 sa upravuje vzhľadom na novelu zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá je v súčasnosti predložená do legislatívneho procesu. Cieľom zmeny je, aby sa triedy prvých ročníkov, ktoré neurčí prostredníctvom VZN samosprávny kraj a ich nasledujúce ročníky nefinancovali z prostriedkov štátu ale z vlastných zdrojov zriaďovateľa.
K bodom 2 a 9
Navrhuje sa, aby Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR mohlo poskytnúť krajským školským úradom finančné prostriedky určené na kapitálové výdavky na nákup strojov, prístrojov, zariadení, techniky, náradia a osobných automobilov pre materské školy, školské zariadenia a školy v ich zriaďovateľskej pôsobnosti. Finančné prostriedky na kapitálové výdavky boli v minulosti prideľované KŠÚ, obciam a VÚC podľa počtu žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie. Obciam a VÚC sa tieto finančné prostriedky premietli do výnosu dane.
K bodu 3
Predmetným ustanovením sa umožní Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovať účelové finančné prostriedky stredným odborným školám a dotácie školským zariadeniam, ktoré pôsobia ako centrá odborného vzdelávania a prípravy. Účelové finančné prostriedky budú prideľované v rámci rozpočtovej kapitoly ministerstva na základe žiadosti zriaďovateľa o financovanie rozvojového projektu alebo dotácie v nadväznosti na ministerstvom zverejnenú výzvu.
K bodu 4
Navrhuje sa spresniť účel použitia príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky. Cieľom návrhu je použiť príspevok na prácu s deťmi materských škôl, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky.
K bodom 5 a 6
Návrh zmeny súvisí s rozšírením okruhu aktivít, na ktoré môže ministerstvo poskytnúť dotáciu. Do zoznamu aktivít sa navrhuje doplniť organizačné zabezpečenie celoslovenských súťaží pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení a podpora prevádzky a ďalšieho rozširovania dátovej infraštruktúry, ktorú používajú školy a školské zariadenia. Cieľom zmien je podporiť aktivity v tejto oblasti, ktoré môžu byť prínosom pre skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu v školách a v školských zariadeniach.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmenu názvu zoznamu študijných odborov a učebných odborov, ktoré nad rozsah plánu potrieb trhu práce vypustením slova „plánu“ a zavedenie nového zoznamu nedostatkových študijných odborov a nedostatkových učebných odborov.
K bodu 9
Vypustenie ustanovenia súvisí s riešením zberu údajov na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam samostatným ustanovením § 7a.
K bodu 10
Úprava súvisí so zmenou ustanovenia § 76 Zákonníka práce a s vložením nového ustanovenia § 76a do tohto zákona prostredníctvom zákona č. 257/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Na základe tohto ustanovenia ministerstvo poskytuje zriaďovateľom škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, na základe ich žiadosti, finančné prostriedky na odchodné. Do zákona sa explicitne uvádza účel, na ktorý sa poskytnú finančné prostriedky, a zároveň sa aktualizuje odkaz na príslušný právny predpis Zákonník práce.
K bodu 11
V ustanovení § 7a sa upravuje zber údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam. Na základe týchto údajov sa rozdeľuje výnos dane z príjmov fyzických osôb podľa § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nariadenia vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
Pri zbere údajov o počte žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl a detí materských škôl a školských zariadení sa navrhuje
- zohľadniť vek detí, žiakov a poslucháčov v týchto školách a školských zariadeniach,
- princíp rovnosti v poskytovaní finančných prostriedkov zo strany štátu na dieťa materskej školy alebo školského zariadenia, žiaka základnej umeleckej školy a poslucháča jazykovej školy.
Napríklad: V súčasnosti štát pridelí na dieťa, ktoré absolvuje 3 hodiny záujmového vzdelávania v centre voľného času u jedného zriaďovateľa približne 192 eur, ale na dieťa, ktoré absolvuje po 1 hodine záujmového vzdelávania u 3 rôznych zriaďovateľov centier voľného času, približne 3 x 192 eur, t.j. 576 eur.
Zmenou zbieraných údajov sa navrhuje odstrániť tento stav.
Na zamedzenie viacnásobného vykazovania toho istého žiaka, poslucháča alebo dieťaťa sa navrhuje, aby dieťa, žiaka alebo poslucháča mohol uviesť do zberu údajov len jeden zriaďovateľ základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia v jednej základnej umeleckej škole, v jednej jazykovej škole, v jednej materskej škole alebo v jednom školskom zariadení. Nakoľko sa jedná o originálne kompetencie, obec na svojom území usmerní školy a školské zariadenia ako budú postupovať pri vykazovaní žiaka, poslucháča alebo dieťaťa, ak navštevujú
viac škôl a školských zariadení toho istého druhu. V budúcnosti sa počíta so zavedením centrálneho registra, ktorý bude slúžiť aj na vyššie uvedený účel.
V prípade centier voľného času sa navrhuje prideľovať finančné prostriedky obciam na záujmové vzdelávanie v týchto školských zariadeniach podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce vo veku od 5 do 14 rokov k 1. januáru kalendárneho roku, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje. Cieľom tejto zmeny je stabilizovať množinu detí, ktoré sa do počtu detí v centrách voľného času budú započítavať. Počet detí v centrách voľného času sa z roka na rok zvyšuje aj napriek zmene metodiky v roku 2010 pre jeho zber. Zvyšovaním počtu detí v centrách voľného času sa zvyšuje aj objem finančných prostriedkov pre tieto školské zariadenia, a to na úkor objemu finančných prostriedkov pre ostatné školy a školské zariadenia financované z výnosu dane obcí.
Ostatné údaje (počet všetkých žiakov základných škôl (vrátane špeciálnych), päťročných a osemročných gymnázií, osemročných konzervatórií) súvisia s rozdeľovaním finančných prostriedkov na stravovanie.
Lehoty na zber údajov sa nenavrhujú meniť.
K bodu 12
Úprava ustanovenia súvisí s vložením nového ustanovenia § 7a do zákona. Podrobnejšie uvedené v komentári k § 7a.
K bodu 13
Úprava ustanovenia súvisí s aktualizáciou výšky pokút za porušenie zákona. Pri ukladaní pokút podľa tohto zákona postupuje orgán dohľadu podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Oproti súčasnému zneniu tohto ustanovenia sa ďalej navrhuje, aby aj krajské školské úrady, ktoré vykonávajú dohľad nad dodržiavaním zákona, mohli pri výkone kontroly udeliť pokutu, a to najmä v súvislosti so zberom údajov o počte žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl a detí materských škôl a školských zariadení podľa § 7a. Vzhľadom k tomu, že dohľad nad dodržiavaním zákona budú vykonávať dva subjekty, v novom odseku 5 sa určuje, kto rozhodne o udelení pokuty. Na ukladanie pokút sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
K bodu 14
Vložením nového ustanovenia § 9d sa umožňuje použiť údaje, ktoré budú predmetom zberu údajov na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam v roku 2013.
K Čl. II
K bodom 1 až 3
Navrhovanými ustanoveniami sa nastavuje rovnaké funkčné obdobie pre všetkých riaditeľov bez rozdielu zriaďovateľa. V tomto ustanovení sa špecifikujú prípady, kedy odvolaný riaditeľ sa nemôže zúčastniť výberového konania.
Súčasne sa v odseku 5 aktualizujú predpoklady, ktoré musí riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia spĺňať ku dňu výberového konania okrem predpokladov určených
v § 34 ods. 2 zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 390/2011 Z. z.
K bodu 4
Zavádza sa ďalší inštitút dôvodu na odvolanie riaditeľa školy alebo školského zariadenia, ktorého absencia v predmetnom ustanovení v praxi spôsobovala nejednoznačnosť aplikácie. Pôvodné znenie § 3 ods. 7 písm. d) riešil odvolanie riaditeľa školy, ak nespĺňa kvalifikačné predpoklady podľa odseku 5. Takéto odvolanie bolo v praxi nevykonateľné, nakoľko do výberového konania na riaditeľa školy sa mohol prihlásiť len taký uchádzač, ktorý spĺňal predpoklady podľa odseku 5. Z uvedeného dôvodu sa pôvodné znenie písm. d) vypúšťa a je nahradené novým inštitútom.
K bodu 5
Aktualizuje sa terminológia v súvislosti s možnosťou odvolania riaditeľa školy alebo školského zariadenia a dopĺňa sa ďalšia možnosť na odvolanie riaditeľa za neabsolvovanie funkčného inovačného vzdelávania.
K bodu 6
Spresňuje sa odkaz na dôvody odvolania riaditeľa podľa odseku 7.
K bodu 7
Navrhujú sa dôvody na prerušenie výkonu funkcie riaditeľa a navrhuje sa, aby zriaďovateľ počas dôvodov na prerušenie výkonu funkcie riaditeľa mohol nového riaditeľa určiť vymenovaním, bez výberového konania.
K bodom 8 až 10
Navrhuje sa upraviť terminológia podmienok výberového konania na riaditeľa a ostatných vedúcich zamestnancov školy alebo školského zariadenia.
K bodom 11, 53 a 54
Pri aplikácii uvedeného ustanovenia v súvislosti s preneseným výkonom štátnej správy dochádzalo k nejednotným výkladom niektorých ustanovení, ktoré riešili prenesený výkon štátnej správy iba z pohľadu financovania štátom, a nie rozhodovacie kompetencie v rámci preneseného výkonu štátnej správy. Z uvedeného dôvodu navrhované ustanovenie explicitne určuje, na ktoré ustanovenia súvisiace s rozhodovaním sa vzťahuje zákon o správnom konaní.
K bodu 12
Aktualizuje sa terminológia vzhľadom na zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodom 13, 15, 18 a 20
Vypustenie ustanovenia súvisí s transformáciou školských stredísk záujmovej činnosti na centrá voľného času. Zmeny zapracované do novely zákona č. 245/2008 Z. z.
o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá je v súčasnosti v legislatívnom procese v rámci novely zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodom 14 a 19
V ustanovení § 6 ods. 12 a v ustanovení § 9 ods. 12 sa navrhujú povinnosti pre územnú samosprávu (obce a vyššie územné celky) v oblasti financovania základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení. V cirkevných a súkromných školách a školských zariadeniach financujú náklady na deti, žiakov a poslucháčov do 15 rokov veku obce a nad 15 rokov veku VÚC.
Navrhuje sa, aby územná samospráva určovala sama prostredníctvom všeobecného záväzného nariadenia podrobnosti financovania základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku a deň v mesiaci, v ktorom územná samospráva poskytne neštátnym zriaďovateľom a vlastným školám a školským zariadeniam financovaných z výnosu dane obcí (vyšších územných celkov) finančné prostriedky na mzdy a prevádzku.
Pri určovaní vlastných pravidiel musí územná samospráva dodržať všetky platné predpisy v oblasti školstva, napríklad školský zákon a podobne.
Súčasne sa určujú aj ďalšie kritériá, ktoré môže obec /vyšší územný celok zohľadniť pri určovaní výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.
Pri určovaní týchto kompetencií sa vychádzalo zo skutočnosti, že podiely na daniach v správe štátu vlastným príjmom obce/vyššieho územného celku a zo skutočnosti, že o týchto príjmoch rozhoduje obec/vyšší územný celok samostatne 5 ods. 1 a 3 a § 6 ods. 1 a 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Ďalej sa navrhuje, aby každá obec si financovala náklady na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce v centrách voľného času, bez rozdielu veku vo vlastných centrách voľného času, v neštátnych centrách voľného času na deti do 15 rokov veku. Tento návrh vychádza zo zberu údajov na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam ustanovenom v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
Explicitne sa v zákone uvádza, kto poskytuje finančné prostriedky na stravovanie detí materských škôl a žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie (kedy obec a kedy vyšší územný celok).
Ďalej sa navrhuje, aby územná samospráva (obce a vyššie územné celky) oznamovala výšku finančných prostriedkov na kalendárny rok nielen neštátnym zriaďovateľom základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, ale aj základným umeleckým školám, jazykovým školám, materským školám a školským zariadeniam vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti a aby im poskytovala mesačne finančné prostriedky na kalendárny rok určených vo všeobecne záväznom nariadení.
K bodom 16
Navrhovanou úpravou sa upresňuje termín vzniku školského úradu a zároveň sa určuje dátum, ktorý je rozhodujúci pre počet žiakov v súvislosti so vznikom školského úradu.
K bodu 17
Aktualizujú sa kvalifikačné predpoklady, ktoré musí zamestnanec školského úradu spĺňať na výkon činností podľa vyhlášky SR č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov.
K bodu 21
Vytvára sa možnosť pre krajské školské úrady zriaďovať stredné odborné školy, ktoré budú poskytovať odborné vzdelávanie a prípravu v odboroch vzdelávania s tak nízkym požadovaným počtom absolventov v rámci jednotlivých regiónov, že by bolo odborné vzdelávanie a príprava v tomto odbore vzdelávania pre samosprávne kraje nerentabilné. Takéto stredné odborné školy budú poskytovať odborné vzdelávanie a prípravu nielen pre daný región ale pre celú Slovenskú republiku.
K bodu 22
S cieľom zabezpečiť informovanosť stavovských a profesijných organizácií o počte komisií a o mieste a dátume konania skúšok sa zavádza povinnosť krajským školským úradom písomne poskytnúť túto informáciu v termíne do siedmich kalendárnych dní od termínu na vymenovanie predsedov určeného školským zákonom.
K bodu 23
Explicitne sa uvádza do zákona, kto metodicky riadi a usmerňuje školské úrady zriadené obcou a VÚC. I v súčasnosti metodiku riešil krajský školský úrad, avšak táto kompetencia absentovala v zákone.
K bodom 24 až 31
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na spresnenie textu. Zároveň sa upravuje zoznam opatrení, ktoré vydáva Štátna školská inšpekcia.
K bodu 32
Povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie škôl obsahujú štátne vzdelávacie programy. Štátny vzdelávací program pre odborné vzdelávanie vymedzuje povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie pre skupinu odborov vzdelávania. Vzhľadom na skutočnosť, že každý odbor vzdelávania špecifické požiadavky na materiálno-technické a priestorové zabezpečenie, upresňuje sa ustanovenie upravujúce normatívy. Normatívy materiálno-technického a priestorového zabezpečenia vymedzia povinný rozsah priestorovej, materiálnej a prístrojovej vybavenosti stredných odborných škôl, stredísk praktického vyučovania, školských hospodárstiev, stredísk odbornej praxe a pracovísk praktického vyučovania podľa jednotlivých odborov vzdelávania. V nadväznosti na túto zmenu sa upravuje
kompetencia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorá spočíva vo vydávaní a zverejňovaní normatívov materiálno-technického a priestorového zabezpečenia. Spresnenie záväznosti normatívov zároveň umožní Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR vyradiť zo siete škôl a školských zariadení školy a školské zariadenia, o ktorých vyradenie zo siete škôl a školských zariadení požiada hlavný školský inšpektor, ak zistí závažné nedostatky v oblasti materiálno-technického a priestorového zabezpečenia.
K bodu 33
V súvislosti s navrhovanými zmenami v zákone č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov súvisiacimi s určovaním počtu tried prvých ročníkov stredných škôl vyšším územným celkom sa navrhuje, aby ministerstvo konalo vo veci určenia počtu tried vo vzťahu k VÚC len pri nedostatkových odboroch vzdelávania, ak taká potreba vznikne.
K bodu 34
Aktualizujú sa údaje evidované v sieti vzhľadom na terminológiu používanú v školskom zákone a sieť sa dopĺňa o evidovanie elokovaných pracovísk.
K bodom 35 a 36
Navrhuje sa, aby sa žiadosti o zaradenie do siete predkladali do 31. marca kalendárneho roka, ktorý predchádza roku, v ktorom byť škola, školské zariadenie, stredisko praktického vyučovania alebo pracovisko praktického vyučovania zriadené. Upravuje sa udeľovanie výnimky z termínu iba na prípady organizačných zmien ako je napríklad spojenie s MŠ alebo zriadenie spojenej školy. Aktualizuje sa obsah žiadosti zriaďovateľa o zaradenie školy, školského zariadenia, strediska praktického vyučovania a pracoviska praktického vyučovania do siete.
Pri konaní vo veci zaradenia do siete ministerstvo koná podľa správneho poriadku. Z dôvodu spresnenia postavenia účastníka konania v tomto konaní sa konkrétne pomenúva, kto je účastníkom konania vzhľadom na nejednoznačné výklady uvedené v tomto zákone v spojení so zákonom o správnom konaní.
Navrhuje sa termín začatia činnosti školy, školského zariadenia, strediska praktického vyučovania alebo pracoviska praktického vyučovania na 1. september okrem zariadení školského stravovania a na výnimky, ktorých termín začatia činnosti určí ministerstvo z dôvodu prideľovania finančných prostriedkov zriaďovateľom škôl a školských zariadení.
Ukladá sa povinnosť krajským školským úradom pri rozhodovaní o zaradení školy do siete, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, ak nie je jej zriaďovateľom, zaslať vyjadrenie ministerstvu podľa štruktúry určenej v § 16 ods. 7. V tomto ustanovení sa spresňujú kritéria na rozhodovanie ministerstva pri zaraďovaní škôl, školských zariadení, stredísk praktického vyučovania alebo pracovísk praktického vyučovania do siete.
K bodu 37
V tomto ustanovení sa spresňujú kritéria na rozhodovanie ministerstva pri zaraďovaní škôl, školských zariadení, stredísk praktického vyučovania alebo pracovísk praktického vyučovania do siete.
K bodu 38
Spresňujúca legislatívno-technická úprava v nadväznosti na obsah štátnych vzdelávacích programov a súvisiaca s textáciou § 14 ods. 6 písm. e).
K bodu 39
Pri rozhodovaní o vyradení zo siete ministerstvo školstva postupuje podľa správneho poriadku. Z dôvodu spresnenia postavenia účastníka konania v tomto konaní sa konkrétne pomenúva, kto je účastníkom konania. Napríklad vo veci vyradenia zo siete návrh na vyradenie zo siete podľa § 17 ods. 1 môže predkladať zriaďovateľ, krajský školský úrad alebo hlavný školský inšpektor. Pri predložení krajským školským úradom alebo hlavným školským inšpektorom dochádzalo k nejasnostiam, kto je účastníkom konania. V skutočnosti sa jedná o predloženie podkladov na začatie konania vo veci vyradenia zo siete a konanie sa začína z podnetu správneho orgánu, teda ministerstva. Z dôvodu jasnosti a zrozumiteľnosti bolo potrebné pozitívne vymenovať účastníka konania.
K bodom 40 a 49
Navrhované doplnenie ustanovenia § 17 umožní predchádzať situáciám, keď ministerstvo nemá informáciu o tom, že zriaďovateľ je v likvidácii, dôjde k jeho zrušeniu a následne k zániku, pričom škola alebo školské zariadenie oficiálne stále zaradené do siete. Z uvedeného dôvodu sa upravuje povinnosť pre zriaďovateľa súkromnej školy alebo súkromného školského zariadenia, aby okamžite po svojom zrušení na základe dobrovoľného rozhodnutia, zo zákona, rozhodnutia súdu alebo správneho orgánu alebo na základe právnej skutočnosti, tento fakt oznámil ministerstvu, ktoré ex offo vyradí školu alebo školské zariadenie zo siete. Následne po vyradení môže dôjsť k zrušeniu školy alebo školského zariadenia ešte pred zánikom zriaďovateľa. Zároveň sa zavádza sankcia za porušenie uvedenej povinnosti.
K bodom 41 až 45
Obdobne ako pri zaradení do siete a vyradení zo siete, aj pri rozhodovaní ministerstva o zmenách v sieti sa explicitne určuje, kto je účastníkom konania. Navrhuje sa, aby sa žiadosti o zmenu v sieti predkladali do 31. marca kalendárneho roka, ktorý predchádza roku, v ktorom byť škola, školské zariadenie, stredisko praktického vyučovania alebo pracovisko praktického vyučovania zriadené. Súčasne sa upravuje uplatnenie výnimky pri zmene v sieti, a to v súvislosti so zaradením nového učebného alebo študijného odboru.
Zriadenie alebo zrušenie elokovaného pracoviska sa uskutočňuje prostredníctvom zmeny v sieti rovnakým postupom, ako keď zriaďovateľ požiada o zaradenie ďalšieho odboru vzdelávania pre existujúcu strednú školu. V ustanovení sa určuje aj obsah žiadosti pre zaradenie alebo vyradenie elokovaného pracoviska. Elokované pracoviská vznikajú v iných priestoroch, ako priestory škôl a školských zariadení, a v súčasnosti nie na ne kladené žiadne požiadavky z hľadiska bezpečnosti práce, hygienických
požiadaviek a požiarnej ochrany a tiež nie určené požiadavky na ich materiálno-technickú vybavenosť, avšak poskytujú výchovu a vzdelávanie rovnako ako školy a školské zariadenia, na ktoré sa tieto požiadavky kladú, a preto je potrebné, aby sa tieto atribúty požadovali aj od elokovaných pracovísk.
Okrem toho sa navrhuje, aby elokované pracoviská vznikali iba na území kraja, kde sa škola alebo školské zariadenie nachádza, a to najmä z dôvodu financovania originálnych kompetencií vyššími územnými celkami. Vyššie územné celky dostávajú finančné prostriedky na školstvo podľa počtu obyvateľov na území samosprávneho kraja vo veku 15 18 rokov podľa stavu k 1. januáru kalendárneho roka, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje.
K bodu 46
Zmenou predmetného ustanovenia sa umožňuje stredným odborným školám uvádzať vo svojom názve prívlastok zodpovedajúci študijným a učebným odborom, v ktorých poskytujú odborné vzdelávanie a prípravu. V prípade existujúcich názvov stredných odborných škôl zriaďovateľ pri takejto úprave názvu bude postupovať podľa § 18.
K bodu 47
Explicitne sa do zákona uvádza zloženie rady školy a školského zariadenia vo vzťahu ku všetkým zriaďovateľom škôl a školským zariadeniam podľa druhu školy alebo školského zariadenia. Zároveň sa upravuje zloženie rady školy pri strednej odbornej škole, kde sa navrhuje, aby zriaďovateľ delegoval za seba do rady školy aj jedného zástupcu stavovskej organizácie s odbornou spôsobilosťou, ak ho stavovská organizácie nominuje. V prípade, ak stavovské organizácie pre konkrétnu SOŠ navrhnú viacerých zástupcov, o zástupcovi do rady školy za stavovské organizácie rozhodne zriaďovateľ a následne ho deleguje.
K bodu 48
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s legislatívnou zmenou odvolania delegovaného člena rady školy alebo rady školského zariadenia zriaďovateľom.
K bodu 50
Ustanovenie sa navrhuje vypustiť vzhľadom na navrhované zmeny v ustanoveniach § 6 ods. 12 a § 9 ods. 12.
K bodom 51 a 52
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na rozsah pôsobnosti zákona vo vzťahu k neštátnym školám alebo školským zariadeniam a ich zriaďovateľom.
K bodu 55
Nakoľko navrhovanou novelou sa v sieti zavádza evidencia elokovaných pracovísk, navrhovaným prechodným ustanovením sa určujú pravidlá k už existujúcim elokovaným pracoviskám z dôvodu ich riadnej evidencie, ktorá v doteraz platnom zákone absentovala.
Vloženie ustanovenia § 39d súvisí s § 3 ods. 2, určením rovnakého (5 ročného) funkčného obdobia pre riaditeľov škôl a školských zariadení aj pre neštátnych zriaďovateľov škôl a školských zariadení.
V navrhovanom ustanovení § 39e sa upravuje proces rozhodovania v správnom konaní pred účinnosťou tejto novely zákona.
V navrhovanom znení § 39f sa upravuje určenie výšky finančných prostriedkov základným umeleckým školám, jazykovým školám, materským školám a školským zariadeniam na dieťa, žiaka a poslucháča zo strany územnej samosprávy.
Zároveň sa doplnilo aj určenie výšky finančných prostriedkov na žiaka neštátnej základnej umeleckej školy, dieťa materskej školy, poslucháča jazykovej školy a dieťa školského zariadenia územnou samosprávou v období rokov 2013 až 2015.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia v súvislosti s § 9d v čl. I a ostatné ustanovenia nadobúdajú účinnosť od 1. januára 2013.
Bratislava 27. júna 2012
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Dušan Čaplovič v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu SR