DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády SR návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). Návrh zákona sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2012 2016, ktorého základným cieľom je zabezpečenie trvalého a udržateľného hospodárskeho rastu Slovenskej republiky pri súčasnej konsolidácii verejných financií.
V súlade s nevyhnutnosťou zabezpečiť pre strednodobú konsolidáciu zvýšenie podielu verejných príjmov na HDP, pričom dôraz sa kladie na tie dane, ktoré čo najmenej znižujú disponibilné príjmy nízkopríjmových občanov ako aj s ohľadom na ochranu verejného zdravia, sa navrhuje:
-posunúť zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov, a to z marca 2013 na október 2012,
-mierne zvýšiť sadzbu spotrebnej dane z tabakových výrobkov,
-ustanoviť lehotu pre dopredaj cigariet zdanených súčasnou sadzbou spotrebnej dane.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu, pričom podľa ESA 95 sa v roku 2012 predpokladá neutrálny vplyv na rozpočet z dôvodu, že sa v nadväznosti na obmedzenie predaja cigariet predpokladá uvedenie menšieho množstva cigariet do daňového voľného obehu pred dátumom zvýšenia sadzby spotrebnej dane. V roku 2013 sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 8,147 mil. eur, v roku 2014 vo výške 8,514 mil. eur, v roku 2015 vo výške 8,871 mil. eur a v roku 2016 vo výške 9,217 mil. eur.
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Predkladaný návrh nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodným zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
(ESA 95)
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
8,147
8,514
8,871
9,217
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) nemá vplyv na financovanie verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka financovanie návrhu (tabuľka č. 2) nepredkladá.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona:
-posúva sa zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov, a to z marca 2013 na október 2012,
-mierne sa zvyšuje sadzba spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
Zvyšuje sa sadzba spotrebnej dane z tabakových výrobkov nasledovne:
-zvýšenie špecifickej časti spotrebnej dane z cigariet z 58 eur/1000 kusov na 59,50 eura/1000 kusov (čo predstavuje zvýšenie o 2,59%) a zvýšenie minimálnej sadzby dane z cigariet z 88,50 eura na 91 eur/1000 kusov (čo predstavuje zvýšenie o 2,82%),
-zvýšenie sadzby spotrebnej dane z cigár a cigariek zo 75,56 eura/1000 kusov na 77,37 eura/1000 kusov (čo predstavuje zvýšenie o 2,4%),
-zvýšenie sadzby spotrebnej dane na tabak zo 69,44 eura/kg na 71,11 eura/kg (čo predstavuje zvýšene o 2,4%).
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona nemá vplyv na objem aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 – objem aktivít nepredkladá.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - výdavková časť (tabuľka č. 5) nepredkladá.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (ESA 95, v mil. eur)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Daňové príjmy (132001)1
8,147
8,514
8,871
9,217
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
8,147
8,514
8,871
9,217
Sociálne vplyvy – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Predpokladá sa, že navrhované zvýšenie sadzby dane na tabakové výrobky bude mať priamo negatívny vplyv na domácnosti fajčiarov, a to zvýšením ceny za krabičku cigariet o zhruba 0,10 eura (vrátane DPH).
Kvantifikujte:
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
HICP v %:
2012: 0, 01
2013: 0, 03
2014 - 2016: 0
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Bez vplyvu.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Bez vplyvu.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Návrhom budú ovplyvnené všetky osoby registrované alebo evidované colným úradom, ktoré uvádzajú tabakové výrobky do daňového voľného obehu ako aj osoby, ktoré tabakové výrobky predávajú alebo ponúkajú na predaj konečnému spotrebiteľovi.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Posun zvýšenia sadzby spotrebnej dane z marca 2013 na október 2012 môže mať vplyv na plánovanie hospodárenia dotknutých spoločností, najmä čo sa týka zvýšených nákladov v súvislosti s obmedzením dopredaja cigariet už v tomto roku.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Posun zvýšenia sadzby spotrebnej dane z marca 2013 na október 2012 môže mať vplyv na plánovanie hospodárenia dotknutých spoločností, najmä čo sa týka zvýšených nákladov v súvislosti s obmedzením dopredaja cigariet už v tomto roku.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu ?)
Bez vplyvu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladajú sa žiadne spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 113 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
-nariadenie Rady (ES) č. 389/2012 zo 2. mája 2012 o administratívnej spolupráci v oblasti
spotrebných daní a zrušení nariadenia 2073/2004 (Ú.v. EÚ L 121, 8.5. 2012),
2.nelegislatívne akty:
-smernica Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z
tabakových výrobkov (kodifikované znenie) (Ú.v. EÚ L 176, 5.7. 2011),
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 2006/79/ES z 5. októbra 2006 o oslobodení od daní pri dovoze malých
zásielok tovaru neobchodného charakteru z tretích krajín (Ú. v. EÚ L 286, 17.10.2006),
- smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú osoby
cestujúce z tretích
krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. EÚ L 346, 29. 12. 2007),
-smernica Rady 2008/118/ES z 16. decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných
daní a o zrušení smernice 92/12/EHS (Ú. v. EÚ L 9, 14.1. 2009) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje smernica
Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. EÚ L 197, 29.7.2009),
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex
Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 450/2008 z 23. apríla 2008 , ktorým sa
ustanovuje Colný kódex Spoločenstva (modernizovaný Colný kódex) (Ú. v. L 145, 4.6.2008),
-rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES zo 16. júna 2003
o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Ú. v. L 162, 1.7. 2003),
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora (druhá komora) vo veci C - 140/05, Amalia Valeško proti Zollamt Klagenfurt, rok 2006,
-rozhodnutie Súdneho dvora (prvá komora) vo veci C - 197/04, Komisia Európskych spoločenstiev proti Spolkovej republike Nemecko, rok 2005
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Bezpredmetné.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica 2011/64/EÚ bola prebratá do zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani
z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií SR.
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Z dôvodu konsolidácie verejných financií sa navrhuje mierne zvýšiť sadzbu dane z tabakových výrobkov.
K bodu 2
Navrhuje sa upraviť zúčtovanie odberu a použitia kontrolných známok v prípade odňatia povolenia na prevádzkovanie daňového skladu alebo povolenia prijímať tabakové výrobky z iného členského štátu v pozastavení dane, alebo v prípade vyradenia z evidencie dovozcov cigariet, ktoré vyplynulo z praxe.
K bodom 3 a 4
Legislatívno-technická úprava ustanovenia.
K bodu 5
Potreba navrhovanej úpravy vyplynula z praxe. Prevádzkovateľ daňového skladu, ktorý v rámci svojej podnikateľskej činnosti prijíma, skladuje alebo vydáva tabakovú surovinu, nebude v zmysle návrhu zákona povinný požiadať aj o zaradenie do evidencie obchodníkov s tabakovou
surovinou vzhľadom k tomu, že je colným úradom registrovaný a colný úrad u neho vykonáva daňový dozor.
K bodu 6
Z praxe vyplynula povinnosť úpravy predmetného ustanovenia tak, aby správca dane bol oprávnený vykonávať daňový dozor nielen pri distribúcii kontrolných známok ale aj pri nakladaní s nimi daňovými subjektmi.
K bodom 7 až 11
Z dôvodu mimoriadnej finančnej situácie s cieľom konsolidovať verejné financie sa navrhuje, aby pôvodne ustanovená lehota zvýšenia spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa posunula z 1. marca 2013 na 30. september 2012.
V nadväznosti na úpravu sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa navrhuje ustanoviť jednomesačnú lehotu pre dopredaj cigariet zaťažených súčasnou sadzbou spotrebnej dane v daňovom voľnom obehu a umožniť vrátenie dane maximálne do výšky daňovej povinnosti, ktorá vznikla z množstva tabakových výrobkov v spotrebiteľskom balení cigariet v mesiaci september 2012.
K článku II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňa 30. septembra 2012, okrem bodu 1, ktorý nadobúda účinnosť 1.októbra 2012.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 27. júna 2012.
Peter Kažimír, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky