Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Predloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov. Navrhovateľka v spotrebiteľskej praxi zmonitorovala závažné nedostatky právnej úpravy podomového a zásielkového predaja, ktoré spôsobujú, že nekalým konaním predávajúcich poškodzované práva spotrebiteľov.
Navrhované zmeny spočívajú v:
predĺžení zákonnej lehoty na odstúpenie pre spotrebiteľa,
zavedení povinnosti dodávateľa vrátiť spotrebiteľovi bezodkladne zaplatenú kúpnu cenu alebo jej časť po odstúpení od zmluvy,
zákaze podmieňovať uzavretie zmluvy predchádzajúcim zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti,
explicitnom vymedzení novej formy podomového predaja,
zavedení povinnosti predávajúceho pri tovare a službách, na ktorých predaj a poskytovanie je potrebná iná licencia ako koncesovaná živnosť, uzavierať zmluvu so spotrebiteľom v zastúpení zamestnancom s adekvátnou odbornou praxou a minimálne stredným odborným vzdelaním.
Navrhované legislatívne zmeny vyplývajú z potrieb aplikačnej praxe. Navrhovateľka poukazuje na konkrétne prípady poškodzovania práv občanov Slovenskej republiky, konkrétne prípad spoločnosti Kronix, s.r.o., ktorá pred Vianocami roku 2011 vyzbierala od spotrebiteľov peniaze za tovar, ktorý mala dodať, tento však nedodala. V poradí ďalším sporným prípadom, ktorým je motivovaná navrhovaná právna úprava je postup spoločnosti dodávajúcej energiu a plyn, ktorá pri uzavieraní zmlúv uviedla spotrebiteľov do omylu a takto dosiahla, že spotrebitelia v omyle zmluvy uzavreli uzavieranie zmlúv zabezpečovali dobrovoľníci, ktorí nemali s predávajúcim nijaký zmluvný vzťah a boli organizovaní cez agentúrne služby. Zvyšné zmeny vyplývajú tiež z negatívnych skúseností pri vrátení zaplatenej kúpnej ceny, konania obchádzajúceho podomový predaj a podobne.
2
Navrhovaná úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, nebude mať vplyv na zamestnanosť, ani na tvorbu pracovných miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskych spoločenstiev.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Helena Mezenská
2.Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona: je v práve Európskej únie upravený
a)v primárnom práve
čl. 169 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (pôvodný článok 153 ZES)
b)v sekundárnom práve
Smernica rady 85/557/EHS z 20. decembra 1985 o ochrane spotrebiteľa pri zmluvách uzatváraných mimo prevádzkových priestorov (Ú. v. ES L 372, 31.12. 1985);
transpozícia zákon č.108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji;
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Hamilton C 412/06
- Smernica rady 85/557/EHS z 20. decembra 1985 o ochrane spotrebiteľa pri zmluvách uzatváraných mimo prevádzkových priestorov (Ú. v. ES L 372, 31.12. 1985); Smernicu Rady z 20. decembra 1985 85/577/EHS na ochranu spotrebiteľa pri zmluvách uzatváraných mimo prevádzkových priestorov treba vykladať tak, že vnútroštátny zákonodarca je oprávnený stanoviť, že právo na odstúpenie od zmluvy zakotvené v článku 5 ods. 1 tejto smernice môže byť v prípade, že spotrebiteľovi bola poskytnutá chybná informácia týkajúca sa uplatnenia tohto práva, uplatnené najneskôr do jedného mesiaca od úplného poskytnutia zmluvných plnení vyplývajúcich z dlhodobej úverovej zmluvy oboma zmluvnými stranami;
Faccini Dori C 91/92
- Smernica rady 85/557/EHS z 20. decembra 1985 o ochrane spotrebiteľa pri zmluvách uzatváraných mimo prevádzkových priestorov (Ú. v. ES L 372, 31.12. 1985); vylúčenie priameho horizontálneho účinku smernice; nepriamy účinok smernice:
a) Článok 1 ods. 1 a články 2 a 5 smernice Rady 85/577/EHS z 20. decembra 1985 o ochrane spotrebiteľa pri zmluvách uzatváraných mimo prevádzkových priestorov bezpodmienečné a dostatočne presné, pokiaľ ide o určenie
4
oprávnených osôb a minimálnej lehoty, v ktorej musí byť odstúpenie od zmluvy oznámené.
b) Ak v stanovenej lehote nie prijaté opatrenia na prebratie smernice 85/577, spotrebitelia nemôžu založiť na samotnej smernici právo na odstúpenie od zmluvy voči predajcom, s ktorými uzavreli zmluvu, a domáhať sa tohto práva pred vnútroštátnym súdom. Vnútroštátny súd je však povinný tak pri uplatňovaní ustanovení vnútroštátneho práva, ktoré boli prijaté skôr ako smernica, ako aj tých, ktoré boli prijaté neskôr, vykladať ich, pokiaľ možno, s prihliadnutím na znenie a účel smernice.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: transpozícia Smernice 83/2011/EÚ
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplný
5
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 5 ods. 1)
S ohľadom na dikciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 83/2011/EÚ o právach spotrebiteľov a praktické skúsenosti sa zavádza nová forma podomového predaja. V tejto súvislosti sa preto dopĺňa iba demonštratívny výpočet v § 5 ods. 1 zákona č. 108/2000 Z. z.
K bodu 2 (§ 6a)
Popri zákaze podomového predaja v prípade koncesovaných živností sa navrhuje zaviesť nový § 6a. Navrhuje sa právna úprava, podľa ktorej ak ide o podomový predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, na ktorých predaj alebo poskytovanie sa vyžaduje iné oprávnenie, povolenie alebo oznámenie podľa osobitného predpisu, musí zmluvu so spotrebiteľom uzavrieť osoba, ktorá aspoň úplné stredné odborné vzdelanie a odbornú prax v oblasti, ktorá je predmetom zmluvného vzťahu, a je obchodným zástupcom predávajúceho. V prípade, ak nebude táto podmienka splnená zavádza sa sankcia neplatnosti spotrebiteľskej zmluvy. Navrhované ustanovenie reaguje na praktiky zneužívajúce spotrebiteľa pri uzavieraní zmlúv, kedy boli spotrebitelia uvádzaní omylu nekvalifikovanými zástupcami predávajúceho.
K bodu 3 (§ 7 ods. 1)
Namiesto sedem dňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy sa navrhuje zaviesť lehota 14 pracovných dní. Uvedená zmena je v súlade s novou smernicou Európskej únie 83/2011/EÚ.
K bodu 4 (§ 7)
Zavádza sa nová klauzula, podľa ktorej predávajúci nesmie predaj tovaru, vrátane jeho dodania alebo poskytnutie služby spotrebiteľovi podmieňovať predchádzajúcim zaplatením ceny za tovar alebo službu.
K bodu 5 (§ 8 ods. 2)
Namiesto sedem dňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy sa navrhuje zaviesť lehota 14 pracovných dní. Uvedená zmena je v súlade s novou smernicou Európskej únie 83/2011/EÚ.
K bodu 6 (§ 8 ods. 3)
6
Precizuje sa povinnosť dodávateľa vrátiť spotrebiteľovi bezodkladne zaplatenú kúpnu cenu alebo jej časť po odstúpení od zmluvy.
K bodu 7 (§ 8)
Podľa ustanovenia § 560 Občianskeho zákonníka sa zavádza oprávnenie spotrebiteľa, podľa ktorého, ak predávajúci nevráti spotrebiteľovi cenu alebo preddavok zaplatený za tovar alebo za službu v lehote podľa odseku 3 § 8 zákona č. 108/2000 Z. z., je spotrebiteľ oprávnený vrátenie tovaru predávajúcemu odoprieť do doby, keď predávajúci spotrebiteľovi zaplatenú cenu alebo preddavok za tovar alebo službu vráti.
K bodu 8 (§ 10)
Zavádza sa nová klauzula, podľa ktorej predávajúci nesmie predaj tovaru, vrátane jeho dodania alebo poskytnutie služby spotrebiteľovi podmieňovať predchádzajúcim zaplatením ceny za tovar alebo službu.
K bodu 9 (§ 12 ods. 1)
Namiesto sedem dňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy sa navrhuje zaviesť lehota 14 pracovných dní. Uvedená zmena je v súlade s novou smernicou Európskej únie 83/2011/EÚ.
K bodu 10 (§ 12 ods. 4)
Precizuje sa povinnosť dodávateľa vrátiť spotrebiteľovi bezodkladne zaplatenú kúpnu cenu alebo jej časť po odstúpení od zmluvy.
K čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. novembra 2012.