DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič, Erika Jurinová, Martin Fecko, Jozef Viskupič.
Podstatou návrhu je zavedenie povinnosti predávajúceho, resp. poskytovateľa služby, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, ktorú spotrebiteľ skutočne zaplatí. V praxi totiž často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť. Súčasťou návrhu je aj zabezpečenie výkonu dohľadu nad predmetným ustanovením.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Súlad návrhu zákona s právom EÚ je uvedený v doložke zlučiteľnosti.
Predpokladaný dopad návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, pán Igor Matovič
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve –
- čl. 12 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, podľa ktorého požiadavky ochrany
spotrebiteľa sa zohľadnia pri definovaní a uskutočňovaní iných politík a činností EÚ.
- čl. 169 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, v ktorom je upravené, že Únia
v snahe podporiť záujmy spotrebiteľov a zabezpečiť vysokú úroveň ich ochrany,
prispieva k ochrane ich zdravia, bezpečnosti a hospodárskych záujmov, ako aj
k podpore ich práva na informácie, osvetu a vytváranie združení na ochranu ich
záujmov. Členské štáty môžu zachovať alebo zaviesť prísnejšie ochranné opatrenia
ako upravuje EÚ, avšak tieto musia byť zlučiteľné so zmluvami.
b) v sekundárnom práve –
- Smernica Rady 90/314/EHS z 13. júna 1990 o balíku cestovných, dovolenkových a
výletných služieb, ktorá v čl. 3 ods. 1 upravuje, že pre ľubovoľný popisný materiál,
ktorý sa vzťahuje na balík služieb a je dodávaný spotrebiteľovi zo strany organizátora
alebo maloobchodníka platí, že cena tohto balíka služieb a akékoľvek ďalšie
podmienky, ktoré sa uplatnia na zmluvu, nesmú obsahovať zavádzajúce informácie.
Cena a primerané informácie musia byť v brožúre uvedené čitateľným,
pochopiteľným a presným spôsobom, a sú pre organizátora záväzné.
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých
obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou
sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a
Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady
(ES) č. 2006/2004 ("smernica o nekalých obchodných praktikách"), ktorá v čl. 2
definuje pojmy ako obchodné praktiky či podstatné narušenie ekonomického
správania spotrebiteľa a v čl. 6 upravuje klamlivé činnosti
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/114/ES z 12. decembra 2006 o
klamlivej a porovnávacej reklame (kodifikované znenie), ktorá v čl. 2 písm. b)
definuje pojem „klamlivá reklama“ a v čl. 3 písm. b) upravuje jej posudzovanie,
najmä vo vzťahu k niektorým v nej obsiahnutých informáciách, napr. aj týkajúcich sa
ceny alebo spôsobu jej výpočtu.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Uvedené smernice sú už prebrané v právnom poriadku Slovenskej republiky.
b) K predmetnej problematike v súčasnosti nie je začatý postup Európskej komisie ani
konanie proti Slovenskej republike na Súdnom dvore Európskej únie.
3
c) Uvedené smernice sú už prebrané, napr. v Občianskom zákonníku č. 40/1964 Zb.,
zákone č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií
a cestovných agentúr či zákone o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z..
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Prijatím navrhovanej zmeny očakávame pozitívny vplyv na štátny rozpočet v dôsledku ustanovenia v § 11, ktorý upravuje sankcie a dopĺňa pokuty za reklamy zájazdu. Nie je možné presne kvantifikovať pozitívne dopady.
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa nový pojem reklama zájazdu“, definuje sa konečná cena zájazdu. Týmto opatrením sa eliminuje doplácanie sprostredkovateľovi za služby, o ktorých zákazník vopred nevedel.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s prísnejšou navrhovanou úpravou.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona a to konkrétnym dňom, ktorý je vybraný tak, aby po schválení a aj následnej publikácií v Zbierke zákonov sa s obsahom novely včas jeho adresáti mali možnosť oboznámiť a zabezpečiť realizáciu právnych noriem v ňom ustanovených.