DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, pán Igor Matovič
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve –
- čl. 12 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, podľa ktorého požiadavky ochrany
spotrebiteľa sa zohľadnia pri definovaní a uskutočňovaní iných politík a činností EÚ.
- čl. 169 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, v ktorom je upravené, že Únia
v snahe podporiť záujmy spotrebiteľov a zabezpečiť vysokú úroveň ich ochrany,
prispieva k ochrane ich zdravia, bezpečnosti a hospodárskych záujmov, ako aj
k podpore ich práva na informácie, osvetu a vytváranie združení na ochranu ich
záujmov. Členské štáty môžu zachovať alebo zaviesť prísnejšie ochranné opatrenia
ako upravuje EÚ, avšak tieto musia byť zlučiteľné so zmluvami.
b) v sekundárnom práve –
- Smernica Rady 90/314/EHS z 13. júna 1990 o balíku cestovných, dovolenkových a
výletných služieb, ktorá v čl. 3 ods. 1 upravuje, že pre ľubovoľný popisný materiál,
ktorý sa vzťahuje na balík služieb a je dodávaný spotrebiteľovi zo strany organizátora
alebo maloobchodníka platí, že cena tohto balíka služieb a akékoľvek ďalšie
podmienky, ktoré sa uplatnia na zmluvu, nesmú obsahovať zavádzajúce informácie.
Cena a primerané informácie musia byť v brožúre uvedené čitateľným,
pochopiteľným a presným spôsobom, a sú pre organizátora záväzné.
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých
obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou
sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a
Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady
(ES) č. 2006/2004 ("smernica o nekalých obchodných praktikách"), ktorá v čl. 2
definuje pojmy ako obchodné praktiky či podstatné narušenie ekonomického
správania spotrebiteľa a v čl. 6 upravuje klamlivé činnosti
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/114/ES z 12. decembra 2006 o
klamlivej a porovnávacej reklame (kodifikované znenie), ktorá v čl. 2 písm. b)
definuje pojem „klamlivá reklama“ a v čl. 3 písm. b) upravuje jej posudzovanie,
najmä vo vzťahu k niektorým v nej obsiahnutých informáciách, napr. aj týkajúcich sa
ceny alebo spôsobu jej výpočtu.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Uvedené smernice sú už prebrané v právnom poriadku Slovenskej republiky.
b) K predmetnej problematike v súčasnosti nie je začatý postup Európskej komisie ani
konanie proti Slovenskej republike na Súdnom dvore Európskej únie.