Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Dôvodom predloženia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, je šetrenie prostriedkov štátneho rozpočtu a tiež nutnosť, v súčasnej ekonomickej situácii, prinútiť efektívnejšie hospodáriť aj politické strany.
Mechanizmus, na základe ktorého sa majú znižovať príspevky politickým stranám vyplácané zo štátneho rozpočtu, je založený na progresivite zdaňovania pri dani z príjmov, aj keď tento mechanizmus bol použitý len ako inšpirácia. Pri vyšších zárobkoch obratoch sa zvyšuje aj suma zisku po zdanení. Pri progresívnom spôsobe zdanenia, kedy daňový subjekt prekročí určitú hornú hranicu, nastupuje vyššia sadzba dane. Vláda vo svojich plánoch oznámila zavedenie progresivity pri zdaňovaní a zavedení druhej sadzby dane.
Podobne, pri vyššom volebnom zisku rastie suma príspevkov zo štátneho rozpočtu, ktoré politický subjekt počas volebného obdobia dostávať. Navrhuje sa, aby po dosiahnutí určitej hranice, v tomto prípade 10 % platných odovzdaných hlasov pre konkrétny politický subjekt resp. volebnú koalíciu, sa znižovala suma príspevku zo štátneho rozpočtu o 25%. Pôjde teda o akúsi „obrátenú progresivitu“, kde sa so zvyšujúcou sumou nezvyšuje sadzba dane, ale kde sa so zvyšujúcim počtom volebných hlasov znižuje suma vyplácaného štátneho príspevku.
Tento mechanizmus sa nedotýka malých, slabých politických strán, ktoré majú stále potenciál rastu; naopak, solidarizuje to veľké strany s vysokým volebným ziskom, ktoré zo štátneho rozpočtu na svoju činnosť dostanú menej, no stále budú ďalej fungovať. Do systému financovania politických strán sa tak zavádza obdoba tej formy solidarity, aká je obsiahnutá v návrhu na progresívne zdaňovanie fyzických osôb.
Návrh zákona tak prinúti politické subjekty hospodárnejšie využívať finančné prostriedky, ktoré im prináležia zo zákona, na druhej strane šetria štátne finančné prostriedky, ktoré môžu byť využité na iné potrebné účely. Návrh zákona má teda pozitívny vplyv na verejné financie.
Predložený návrh zákona pozitívny vplyv na štátny rozpočet, nemá vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1:
Za doterajšie ustanovenia sa vkladá nový § 28a, ktorý upravuje podmienky a spôsob zníženia príspevkov zo štátneho rozpočtu určený politickým stranám a koalíciám na ich činnosť. Stanovuje sa hranica 10 % platných odovzdaných hlasov vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NRSR“). Vzhľadom na to, že strany a koalície majú nárok na štátny príspevok od zisku 3 % platných odovzdaných hlasov a vzhľadom na zvyčajné výsledky volieb do NRSR v Slovenskej republike predkladateľ zato, že ide o rozumne zvolenú hranicu.
Pri dosiahnutí volebného zisku minimálne 10 % platných odovzdaných hlasov sa znižuje suma príspevkov zo štátneho rozpočtu poskytovaná podľa tohto zákona o jednu štvrtinu, teda o 25 %. Toto ustanovenie platí tak pre politické strany a politické hnutia, ako aj pre volebné koalície, ktoré sa zúčastnili volieb, pri zachovaní všetkých ostatných podmienok stanovených zákonom.
K bodu 2:
Upravujú sa prechodné ustanovenia k navrhovanému zákonu. Keďže voľby do NRSR sa uskutočnili v marci 2012, politickým stranám, ktoré splnili zákonné požiadavky, boli príspevky zo štátneho rozpočtu vypočítané a začali byť vyplácané. Preto sa stanovuje, že znížené vyplácanie príspevkov zo štátneho rozpočtu podľa tohto zákona sa začne v roku 2013, teda od budúceho rozpočtového roku do konca volebného obdobia, ktoré je plánované do roku 2016. Vyplácané príspevky zo štátneho rozpočtu pre rok 2012 v pôvodne vypočítanej výške tak do konca roku 2012 zostávajú nedotknuté.
Čl. II
Účinnosť zákona sa stanovuje na 1. januára 2013.