DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
V súčasnosti právny poriadok Slovenskej republiky neupravuje možnosť stredoškolského štúdia formou šesťročných gymnázií ako študijného programu úplného stredného všeobecného vzdelania.
Predkladaný návrh zákona vychádza z výsledkov experimentálneho overovania šesťročného gymnaziálneho štúdia, ktoré prebiehalo počas 17 rokov na Gymnáziu Viliama Paulinyho – Tótha v Martine, ktorého cieľom bolo získať čo najviac relevantných údajov o koncepcii šesťročného štúdia, zistiť či je z hľadiska rozvoja žiakov a dosiahnutých výsledkov efektívna a efektívnejšia ako v gymnáziách s inou koncepciou a dĺžkou štúdia. Predmetom experimentálneho overovania bol návrh novej formy obsahového zamerania prijímacích skúšok, učebný plán a učebné osnovy povinných predmetov, nimi determinovaný výchovno-vzdelávací proces, jeho výsledky a realizácia koncepcie maturitnej skúšky. Gestorom Experimentálneho overovania bol Štátny pedagogický ústav v Bratislave.
Učebné osnovy pre šesťročné gymnázium boli vypracované uvážlivo s dôrazom kladeným najmä na medzipredmetové vzťahy využívajúc delenie tried na skupiny pri maximálnom zaradení experimentov, aby teoretické a praktické vedomosti tvorili ucelenú sústavu poznatkov.
Na základe výsledkov experimentálneho overovania koncepcie šesťročného štúdia v gymnáziu a koncepcie maturitnej skúšky na uvedenom type gymnaziálneho štúdia, sa dospelo k záverom, že pôjde o efektívny model stredoškolského vzdelávania, ktorý žiackej časti populácie poskytne kvalitné vzdelanie, adekvátne jej študijným a intelektovým schopnostiam.
V zmysle výsledkov experimentálneho overovania sa tiež dospelo k záverom, že šesťročné štúdium by malo byť otvorené len na školách s veľmi dobrými pedagogickými a výchovnými výsledkami. V žiadnom prípade nie ako súčasť základných škôl, prípadne ako samostatné školy. V nadväznosti na vypracované učebné osnovy podľa ktorých sa v 5. a 6. ročníku volia voliteľné predmety by bolo vhodné aby sa otvorili minimálne 2 triedy optimálne 3 – 4 triedy v danom roku.
Účelom predkladaného návrhu zákona je teda zaradenie šesťročnej formy štúdia do koncepcie študijných programov stredných škôl ako úplného stredného všeobecného vzdelania poskytovaného na gymnáziách, a tým vytvoriť optimálne podmienky programu vzdelávania pre nadaných a talentovaných žiakov vo veku 12 rokov a pripraviť ich pre úspešné štúdium na vysokých školách, a to nielen doma, ale aj v zahraničí.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na rozpočtovú kapitolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a rozpočet vyšších územných celkov, v ktorých územnom obvode sa bude zriaďovať šesťročné gymnázium.
Navrhovaný zákon je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a