DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Sulík, Juraj Miškov, Ľubomír Galko a Daniel Krajcer.
Predmetný návrh predkladáme s ohľadom na súčasnú ekonomickú situáciu a tiež s ohľadom na dlhodobé výhody, ktoré môže priniesť. Sme presvedčení, že poslanci Národnej rady Slovenskej republiky by sa mali výraznejšie podieľať na konsolidácii verejných financií nie len prijímaním takých opatrení, ktoré sa týkajú iných segmentov verejnej správy alebo obyvateľov Slovenskej republiky, ale mali by sami prispieť šetrením nákladov na činnosť Národnej rady Slovenskej republiky. Jedným zo spôsobov je práve zníženie počtu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na 100. Takéto zníženie počtu poslancov v prípade jeho schválenia môže po nasledujúcich parlamentných voľbách znamenať úsporu až 13 mil. eur v priebehu jedného štvorročného volebného obdobia. Uvedená suma zodpovedá však iba priamym nákladom na plat poslanca a jeho asistenta. Náklady štátneho rozpočtu Slovenskej republiky by sa v tomto ohľade však znížili podľa nášho názoru výraznejšie, pretože okrem uvedených nákladov sú priamo poslancom ešte poskytované rôzne technické prostriedky, výpočtová technika, ubytovanie a zľavy, ktoré sú im poskytované na cestovanie vlakom. Zároveň sú politickým stranám za poslancov poskytované ďalšie príspevky za mandát a tiež príspevky na činnosť poslaneckého klubu, ktoré sa odvíjajú od počtu poslancov.
Rovnako sme toho názoru, že by išlo o pozitívny signál verejnosti v čase hospodárskej krízy, kedy sa ich konsolidačné opatrenia prijímané Národnou radou Slovenskej republiky bezprostredne dotýkajú a znamenajú pre obyvateľov vyššie výdavky alebo nižšie príjmy.
Nepredpokladáme, že by zníženie počtu poslancov mohlo znefunkčniť prácu Národnej rady Slovenskej republiky či už v pléne alebo vo výboroch. Sme si vedomí, že funkcia poslanca so sebou prináša viaceré povinnosti, ako členstvo vo výboroch, príprava legislatívnych návrhov, odborné posudzovanie návrhov zákonov predložených vládou, ale aj reprezentáciu NR SR v zahraničí, a napriek tomu viacerí poslanci v súčasnosti stíhajú vykonávať viaceré volené funkcie. Nemyslíme si, že v prípade zníženia počtu poslancov by sa znížila kvalita práce NR SR, skôr predpokladáme, že by si viacerí poslanci museli zvoliť len jednu funkciu, ktorú by vykonávali, pretože by mali viacej povinnosti vyplývajúcich z funkcie poslanca. Uvedené by prispelo k tomu, že poslanec by sa práci v Národnej rade Slovenskej republiky vedel plnohodnotne venovať.
Nižší počet poslancov Národnej rady Slovenskej republiky môže prispieť k efektívnejšiemu rozhodovaniu tohto kolektívneho orgánu, pretože môže byť jednoduchšie dosiahnuť konsenzus a rýchlejšie reagovať na zmeny v hospodárskej a spoločenskej situácii v Slovenskej republike. Je samozrejme, že tým nechceme povedať, že budeme limitovať politickú diskusiu o vhodných riešeniach alebo znižovať kvórum na vstup politickej strany do Národnej rady Slovenskej republiky vo voľbách.
Podobný návrh nedávno prijali v Maďarsku, jeho obsahom bolo zníženie počtu poslancov v ich jednokomorovom parlamente z 386 na maximálne 200 pri počte obyvateľov