1/2
Predkladacia správa
Dohoda o vytvorení funkčného bloku vzdušného priestoru stredná Európa (ďalej len „dohoda“) bola podpísaná 5. mája 2011 v Brde pri meste Kranj (Slovinská republika). Vláda Slovenskej republiky vyslovila súhlas s dohodou 11. januára 2012.
Cieľom predkladanej dohody je vytvoriť funkčný blok vzdušného priestoru, stanoviť pravidlá a postupy pre jeho zavedenie, prevádzkovanie a ďalší rozvoj s cieľom dosiahnuť súlad s iniciatívou „Jednotného európskeho vzdušného priestoru (SES)“ a vytvoriť príslušné riadiace štruktúry.
Uzatvorenie dohody nemá vplyv na výkon štátnej suverenity členských štátov vo vzdušnom priestore nad vlastným územím, rovnako neobmedzuje a neovplyvňuje výsostné práva štátov súvisiace so zabezpečením obrany a bezpečnosti vo svojom vzdušnom priestore.
Žiadne z ustanovení predkladanej dohody sa nedotýka práv a povinností zmluvných štátov na základe „Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve“, ktorý bol podpísaný 7. decembra 1944 v Chicagu alebo na základe iných medzinárodných dohôd, v ktorých sú zmluvnými stranami.
Zmluvné štáty sa dohodli, že niektoré články dohody budú vykonávať predbežne podľa článku 24, ods. 1, medzi všetkými signatármi počas obdobia odo dňa jej podpisu do rozhodujúceho dňa, s výnimkou ustanovení článkov 5, 12, 14, 16 - 19, 21 a 22. Slovenská republika vykonáva dohodu predbežne. Oznam o jej predbežnom vykonávaní bol publikovaný oznámením MZV SR v Zbierke zákonov SR č. 185/2011 v zmysle jeho redakčnej zmeny.
V súlade s článkom 24 „Predbežné vykonávanie“ ods. 4, signatári, ktorí dohodu neratifikujú najneskôr k rozhodujúcemu dňu (t. j. do 30. júna 2012) budú mať od tohto dátumu do ratifikácie právo zúčastňovať sa na schôdzach Rady FAB CE a iných orgánov len ako pozorovatelia bez hlasovacích práv, čím sa predísť umelému zdržiavaniu vytvorenia funkčného bloku vzdušného priestoru (ďalej len „FAB“).
Dohodou boli vytvorené orgány FAB-u, ktoré oprávnené vydávať rozhodnutia, prípadne opatrenia týkajúce sa vykonávania dohody. Z dôvodu, aby bolo všetkým signatárskym štátom zabezpečené rovnaké právo aktívnej účasti na rozhodovacom procese od podpisu dohody, bolo potrebné umožniť jej predbežné vykonávanie.
Týmto sa predíde situácii, kedy by o skutočnostiach týkajúcich sa vzdušného priestoru všetkých signatárskych štátov rozhodovali iba tie štáty, v ktorých nadobudla dohoda platnosť. Zvolené riešenie zodpovedá záujmu Slovenskej republiky nevzdať sa práva spolurozhodovať o všetkých záležitostiach dohody, ktoré sa môžu priamo i nepriamo týkať vzdušného priestoru Slovenskej republiky. Aktívna účasť na tvorbe rozhodnutí orgánov FAB-u je tiež v súlade s požiadavkou ochrany štátnych záujmov Slovenskej republiky.
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) 550/2004 členské štáty povinné do 4. decembra 2012 prijať všetky potrebné opatrenia, aby zabezpečili vykonanie funkčných blokov vzdušného priestoru. Z uvedeného dôvodu si stanovili účastnícke štáty dátum rozhodujúceho dňa na 30. júna 2012, na zaistenie vzniku FAB-u a zároveň jeho vykonávania. Členský štát, ktorý tak neurobí, sa vystavuje riziku infringementu zo strany Európskej komisie, avšak na základe vyššie uvedeného nástroja neohrozí ostatné štáty.
Dohoda je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou všeobecnej povahy a zároveň je medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, preto sa pred ratifikáciou vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
2/2
Dohoda je podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon, a ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb a po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom, má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.