1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD-4835/2011
597a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 597) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 597) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 730 z 1. decembra 2011 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 335 z 1. decembra 2011,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 115 z 1. decembra 2011;
IV.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci prijal tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V názve návrhu zákona sa za slová „ktorým sa“ vkladajú slová „mení a“.
K čl. I
2. Vkladajú sa nový 1. bod až 5. bod, ktoré znejú:
„1. V § 14 odsek 2 znie:
„(2) Dobrovoľne nemocensky poistená osoba môže byť fyzická osoba po dovŕšení 16 rokov veku, ktorá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt, povolenie na prechodný pobyt24) alebo povolenie na trvalý pobyt,25) ak
a) nemá priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %,
b) nie je poberateľom invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku a
c) je súčasne dobrovoľne dôchodkovo poistená a dobrovoľne poistená v nezamestnanosti.“.
2. V § 19 odsek 2 znie:
3
„(2) Dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti môže byť
a) fyzická osoba, ktorá je súčasne dobrovoľne nemocensky poistená a dobrovoľne dôchodkovo poistená,
b) samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt, povolenie na prechodný pobyt24) alebo povolenie na trvalý pobyt25) a
1. je povinne nemocensky poistená a povinne dôchodkovo poistená alebo
2. prerušené povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby z dôvodu uvedeného v § 26 ods. 4 prvej vete.“.
3. § 23 vrátane nadpisu znie:
„§ 23
Vznik a zánik dobrovoľného nemocenského poistenia, dobrovoľného dôchodkového poistenia alebo dobrovoľného poistenia v nezamestnanosti
Dobrovoľné nemocenské poistenie, dobrovoľné dôchodkové poistenie alebo dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti (ďalej len „dobrovoľné poistenie“) vzniká odo dňa prihlásenia sa na dobrovoľné poistenie, najskôr odo dňa podania prihlášky, a zaniká dňom odhlásenia sa z dobrovoľného poistenia, najskôr odo dňa podania odhlášky. Dobrovoľné poistenie zaniká aj odo dňa, v ktorom nie splnené podmienky podľa § 14 ods. 2, § 15 ods. 4 a § 19 ods. 2 a 3.“.
4. V § 53 sa slová „60 %“ nahrádzajú slovami „65 %“.
5. V § 138 odsek 4 znie:
„(4) Vymeriavací základ poistenca, ktorý je
a) súčasne dobrovoľne nemocensky poistený, dobrovoľne dôchodkovo poistený a dobrovoľne poistený v nezamestnanosti, je ním určená suma,
b) súčasne dobrovoľne dôchodkovo poistený a dobrovoľne poistený v nezamestnanosti, je ním určená suma,
c) dobrovoľne dôchodkovo poistený alebo dobrovoľne poistený v nezamestnanosti, je ním určená suma.“.
Doterajší text návrhu zákona sa označuje ako 6. bod.
3. V novo označenom 6. bode sa v úvodnej vete slová „a 293by, ktoré vrátane nadpisu“ nahrádzajú slovami „až 293ca, ktoré vrátane nadpisov“.
4
4. V novo označenom 6. bode sa vkladá nový § 293bx, ktorý znie:
„§ 293bx
Ak nárok na materské vznikol pred 1. januárom 2012 a trvá aj po 31. decembri 2011, suma materského sa určí za obdobie po 31. decembri 2011 podľa zákona účinného od 1. januára 2012.“.
Doterajšie § 293bx a 293by sa označujú ako § 293by a 293bz.
5. V novo označenom 6. bode sa vkladá § 293ca, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293ca
Prechodné ustanovenie k právnej úprave účinnej od 1. februára 2012
(1) Dobrovoľne nemocensky poistenej osobe a dobrovoľne poistenej osobe v nezamestnanosti, ktorým toto dobrovoľné poistenie malo trvať po 31. januári 2012, dobrovoľné poistenie zaniká od 1. februára 2012, ak odsek 2 neustanovuje inak.
(2) Dobrovoľne nemocensky poistená osoba, ktorej vzniklo dobrovoľné nemocenské poistenie pred 1. februárom 2012, toto poistenie trvalo k 31. januáru 2012 a k tomuto dňu nezískala 270 dní dobrovoľného nemocenského poistenia, je dobrovoľne nemocensky poistená podľa zákona účinného do 31. januára 2012 aj po 31. januári 2012 do dňa podania odhlášky z dobrovoľného nemocenského poistenia, najdlhšie do dňa, v ktorom získa 270 dní nemocenského poistenia.
(3) Fyzickej osobe, ktorá sa prihlási na dobrovoľné poistenie podľa zákona účinného od 1. februára 2012 najneskôr do 29. februára 2012, vzniká dobrovoľné poistenie odo dňa, ktorý uvedie v prihláške, najskôr od 1. februára 2012.
(4) Ak poistencovi dobrovoľné nemocenské poistenie zaniklo podľa odseku 1 a vzniklo od 1. februára 2012 toto poistenie je nepretržité.“.
6. V tejto súvislosti sa vykonajú úpravy v účinnosti (Čl. II) s tým, že sa navrhuje, aby z bodu 2 navrhované novelizačné body 1 3, 5 a z bodu 5 novonavrhovaný § 293ca nadobudli účinnosť 1. februára 2012.
Uvedeným návrhom sa zavádza nová právna úprava dobrovoľného poistenia.
Fyzickým osobám sa umožňuje využiť možnosť komplexného sociálneho poistenia na všetky sociálne udalosti kryté sociálnym poistením (choroba, staroba, smrť a nezamestnanosť).
Dobrovoľné dôchodkové poistenie sa zachováva podľa súčasnej právnej úpravy.
Možnosť dobrovoľného poistenia v nezamestnanosti môže využiť len povinne nemocensky poistená a povinne dôchodkovo poistená samostatne zárobkovo činná osoba.
5
Súčasne sa navrhuje právna úprava vymeriavacieho základu na platenie poistného v nadväznosti na novo definovaný osobný rozsah dobrovoľného poistenia. Navrhuje sa, aby si dobrovoľne poistená osoba mohla určiť jeden vymeriavací základ na všetky druhy dobrovoľného poistenia, ktorým bude podliehať.
Na zlepšenie materiálnych podmienok rodín s malými deťmi sa navrhuje od 1. januára 2012 zvýšenie materského zo súčasných 60 % na 65 % vymeriavacieho základu.
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje použitie právnych predpisov, ak nárok na materské vznikol pred účinnosťou tohto zákona.
V nadväznosti na tieto zmeny v dobrovoľnom poistení samostatné dobrovoľné nemocenské poistenie a samostatné dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti zaniká 1. februára 2012 a pre prihlásenie sa na nový druh dobrovoľného poistenia od 1. februára 2012 sa navrhuje jednomesačná lehota.
S cieľom zachovať princíp právnej istoty sa navrhuje, aby dobrovoľné nemocenské poistenie, ktoré vzniklo pred 1. februárom 2012 mohlo pokračovať od 1. februára 2012 do získania potrebného obdobia poistenia na nárok na nemocenské dávky.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch 1 6 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Zoltána Horvátha na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní a treťom čítaní v Národnej rade
6
Slovenskej republiky a informovanie Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 116 z 1. decembra 2011.
Bratislava 1. decembra 2011
Július B r o c k a v. r.
predseda výboru