Dôvodová správaVládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nadväzuje na zámer vlády vyjadrený potrebou konsolidácie verejných financií a postupného znižovania deficitu verejných financií.
V článku I sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Predložený návrh zákona o dani z príjmov je vypracovaný ako iniciatívny, ktorého cieľom je predovšetkým udržanie efektívneho, jednoduchého a neutrálneho daňového systému v oblasti dane z príjmov ako aj konsolidácia verejných financií. Navrhované úpravy sú zamerané najmä na:
▪zrušenie disproporcie pri odpisovaní hmotného majetku v závislosti od spôsobu jeho obstarania, t.j. obstaranie z vlastných zdrojov, na úver a finančným prenájmom tak, aby všetok hmotný majetok počnúc rokom 2012 bol odpisovaný za rovnakých podmienok,
▪uplatnenie len pomernej časti ročného odpisu v 1. roku odpisovania hmotného majetku, ktorá zodpovedá počtu mesiacov, počas ktorých sa tento majetok používal (od zaradenia do užívania do konca zdaňovacieho obdobia),
▪technické úpravy týkajúce sa výpočtu základu dane fyzických osôb z dôvodu rozčlenenia príjmov na aktívne a pasívne a možnosti uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane len z aktívnych príjmov.
V článku II sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve“).
Návrh zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je v súlade s dosiahnutou dohodou, podľa ktorej územná samospráva súhlasí so začlenením do navrhovaného ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ako aj participáciou na konsolidácií verejných financií. Územná samospráva však trvá na splnení základnej podmienky zachovať súčasný systém financovania originálnych kompetencií prostredníctvom podielu na dani z príjmov fyzických osôb a teda požaduje neprijať návrh zákona o rozpočtovom určení výnosu niektorých daní územnej samospráve, ktorého základom je práve prechod z jednej dane na mix daní.
V predloženom návrhu zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je v zmysle dohody upravený podiel na dani z príjmu fyzických osôb pre územnú samosprávu z 93,8% na úroveň 87,3%, z toho pre obce z 70,3% na 65,4% a VÚC z 23,5 % na 21,9 %. Očakávaný príjem z tejto dane do rozpočtov samospráv by mal v roku 2012 dosiahnuť sumu 1,685 miliardy €, z toho pre obce 1,263 miliardy € a vyššie územné celky 0,422 miliardy €, čo predstavuje zmenu medziročného nárastu v budúcom roku oproti pôvodne navrhovaným 3 % na cca 7%. Podkladom pre stanovenie percentuálneho podielu obcí a VÚC bola novembrová prognóza daňových príjmov.