NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD-3612/2011
500a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 500) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 656 z 18. októbra 2011 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákon odporučili schváliť
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 333 z. 22.novembra 2011,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 100 z 23. novembra 2011.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto návrhy:
1.Za Čl. II sa vkladá nový Čl. III , ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 453/2004 Z. z., zákona č. 613/2004 Z. z., zákona č. 614/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 305/2005 Z. z., zákona č. 471/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., zákona č. 675/2006 Z. z., zákona č. 532/2007 Z. z., zákona č. 139/2008 Z. z., zákona č. 562/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 572/2009Z. z., zákona č. 373/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 120/2011 Z. z. a zákona č. 180/2011 Z. z sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 10 ods. 12 sa slová „ak príslušný orgán rozhodol o zastavení výplaty prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa podľa osobitného predpisu.20d) nahrádzajú slovami „ak príslušný orgán vydal rozhodnutie o určení osobitného príjemcu prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa podľa osobitného predpisu20d) z dôvodu, že dieťa riadne neplní povinnú školskú dochádzku.“.
3
2.V § 25 ods. 3 sa za slová „písomnej žiadosti občana“ vkladá čiarka a slová „žiadosti občana podanej elektronickými prostriedkami podpísanej zaručeným elektronickým podpisom“.
3.V § 29 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo podať úradu o týchto zmenách do ôsmich dní oznámenie elektronickými prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom“.
V tejto súvislosti sa vykoná prečíslovanie pôvodných článkov.
Odôvodnenie k bodu 1
Právna úprava sa navrhuje v nadväznosti na zmeny prijaté v čl. V zákona č. 180/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov a v znení zákona č. 551/2010 Z. z. a ktorým m sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý nadobudol účinnosť od 1. júla 2011. Zmenu je potrebné prijať z dôvodov, že nadobudnutím účinnosti novely zákona sa nevydávajú rozhodnutia o zastavení výplaty prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa v prípade, ak z písomnej informácie o školskej dochádzke poskytovanej školou vyplynie, že dieťa zanedbáva plnenie školskej dochádzky.
Ustanovenie § 10 ods. 12 zákona č. 599/2009 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi určuje, že dávka podľa § 10 ods. 9 nepatrí, ak príslušný orgán rozhodol o zastavení výplaty prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa. Teda účelom ustanovenia bolo, aby dávka pre dieťa plniace povinnú školskú dochádzku nepatrila deťom, ktoré si povinnú školskú dochádzku riadne neplnia. Zákonom č. 180/2011 Z. z. sa stalo ustanovenie nevykonateľným. Navrhuje sa, aby rozhodnutie o zastavení prídavku na dieťa a príplatku k prídavku nahradilo rozhodnutie o určení osobitného príjemcu na prídavok na dieťa a príplatok k prídavku, ktoré vydáva príslušný orgán práve z dôvodov, že dieťa povinnú školskú dochádzku zanedbáva.
V danom prípade ide o legislatívno-technický návrh na zosúladenie dvoch právnych predpisov a nebude mať finančný dopad.
Odôvodnenie k bodom 2 a 3
V bodoch dva a tri sa navrhuje úprava, ktorá vytvorí podmienky na elektronizáciu štátnej správy na úseku poskytovania pomoci v hmotnej núdzi formou dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke, konkrétne umožnením komunikácie občanov s úradmi práce, sociálny vecí a rodiny prostredníctvom elektronických prostriedkov, ako podávanie žiadosti o pomoc v hmotnej núdzi, ktorá súvisí s nárokom, výškou a výplatou dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke, ohlasovacia povinnosť občana a pod. bez potreby osobnej návštevy príslušného úradu.
4
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.Článok IX znie:
„Čl. IX
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2012 okrem prvého bodu v čl. III, ktorý nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.“.
Navrhuje sa posunutie účinnosti z dôvodu zmien v harmonograme projektu elektronizácie služieb Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, podľa ktorého je plánovaný začiatok ostrej prevádzky nového Informačného systému IS RSD 31. júla 2012.
Je vo všeobecnom záujme, aby prvý bod čl. III zákona výnimočne nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov a to z dôvodov, že za daného právneho stavu ustanovenie § 10 ods. 12 zákona č. 599/2003 Z. z. je nevykonateľné. Cieľom návrhu je, aby sa dávka podľa ustanovenia § 10 ods. 9 zákona č. 599/2003 Z. z. poskytovala len deťom, ktoré si plnia riadne povinnú školskú dochádzku.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 2 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Natáliu Blahovú na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní a treťom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky a informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
5
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 109 z 23. novembra 2011.
Bratislava 23. novembra 2011
Július Brocka v. r.
predseda výboru