2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Navrhovaná právna úprava ustanovuje financovanie všetkých obecných zariadení sociálnych služieb, a to bez ohľadu na to, či boli zriadené alebo založené pred alebo po 1. júli 2002, t.j. decentralizácii sociálnych služieb na územnú samosprávu, z účelovej dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Ide celkom o 217 zariadení sociálnych služieb s celkovou kapacitou 8 932 miest (vrátane cca 85 zariadení, ktoré sú v súčasnosti financované zo Všeobecnej pokladničnej správy). Predpokladané náklady na financovanie uvedených zariadení na rok 2012 predstavujú 32 084 304 eur. Kvantifikácia vplyvov na ďalšie roky (2013 a 2014) vychádza z predpokladaného medziročného nárastu počtu prijímateľov sociálnej služby o cca 7 %.
Rovnako sa v návrhu zákona ustanovuje osobitný spôsob financovania neverejných poskytovateľov sociálnej služby v nocľahárni, zariadení pre seniorov, v zariadení opatrovateľskej služby a v dennom stacionári obcami z účelovej dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Ide o 101 zariadení sociálnych služieb s počtom miest 2644 (podľa údajov k 31. decembru 2010). Predpokladané náklady na financovanie uvedených zariadení na rok 2012 predstavujú 9 774 816 eur. Kvantifikácia vplyvov na ďalšie roky (2013 a 2014) vychádza z predpokladaného medziročného nárastu počtu prijímateľov sociálnej služby o cca 7 %.
Vplyv na rozpočty obcí vychádza zo skutočnosti, že obec bude naďalej verejným poskytovateľom týchto sociálnych služieb a bude poskytovať osobitný finančný príspevok pre neverejných poskytovateľov vybraných druhov sociálnych služieb, avšak financovaných zo štátneho rozpočtu vo výške určenej zákonom o sociálnych službách (príloha č. 4a a 6). Táto skutočnosť sa prejaví vo zvýšení príjmov obcí.
Dopad právnej úpravy sa na strane druhej prejaví vo zvýšení výdavkov štátneho rozpočtu na poskytovanie finančného príspevku obciam (obec ako poskytovateľ sociálnej služby resp. ako zriaďovateľ alebo zakladateľ zariadenia sociálnych služieb ustanoveného druhu) vo výške zákonom určeného príspevku (príloha č. 4a). Ďalej ide o zvýšenie výdavkov štátneho rozpočtu na poskytovanie finančných príspevkov neverejným poskytovateľom do rozpočtov obcí.
Výsledný vplyv na štátny rozpočet sa oproti kvantifikácií uvádzanej v tabuľkách zníži o objem finančných prostriedkov vynakladaných už od roku 2002 zo štátneho rozpočtu z kapitoly všeobecnej pokladničnej správy na zariadenia sociálnych služieb, ktoré boli predmetom delimitácie z príslušných orgánov štátu do samosprávnej pôsobnosti obcí pri decentralizácií (cca 85 nariadení s celkovou výškou účelovej dotácie na rok 2011 vo výške 27,5 mil. eur vrátane kapitálových výdavkov).
Rozpočtové dôsledky ďalších navrhovaných právnych úprav sa prejavia priaznivo v znížení výdavkov rozpočtov obcí a vyšších územných celkov a v zvýšení ich príjmov z platenia