Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je na základe poznatkov získaných z jeho vykonávania upraviť ďalšie podmienky týkajúce sa rozdelenia obce. Návrh reaguje na dianie v niektorých obciach, v ktorých nastali nezhody medzi obyvateľmi v častiach obcí navzájom územne nesúvisiacich, ako aj na nespokojnosť s činnosťou orgánov obce vo veciach nesprávneho a nespravodlivého nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom obce.
Zákon o obecnom zriadení v § 2a ods. 5 ustanovuje podmienky na rozdelenie obce. Tieto podmienky však príliš reštriktívne a obmedzujúce, najmä vo vzťahu k takým prípadom, v ktorých by rozdelením obce boli lepšie zabezpečované oprávnené potreby jej obyvateľov.
Z uvedených dôvodov je zámerom navrhovanej právnej úpravy umožniť odčlenenie časti obce, ak orgány obce porušujú pri jej správe finančnú disciplínu, čím zároveň dochádza k nepriaznivému vplyvu na uspokojovanie životných potrieb obyvateľov v obci. Odčleniť časť obce od pôvodnej obce bude možné na základe petície skupiny oprávnených voličov časti obce, ktorá sa chce osamostatniť a následného miestneho referenda, ktoré sa vykoná len v dotknutej časti obce. V prípade nečinnosti obce pri vyhlasovaní miestneho referenda o odčlenení časti obce sa navrhuje pôsobnosť obvodnému úradu zabezpečiť namiesto obce a na jej trovy úlohy súvisiace s miestnym referendom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. Je tiež v súlade s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, najmä s Európskou chartou miestnej samosprávy (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 336/2000 Z. z.).
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V nadväznosti na ústavu sa vymedzujú jednotlivé druhy územných zmien obce, pri ktorých dochádza k zásahu do integrity obce. Zároveň sa spresňuje postup, ktorý predchádza vydaniu nariadenia vlády o týchto územných zmenách obce.
K bodu 2
Ustanovenie je žiaduce upraviť, pretože podľa katastrálneho zákona orgány štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností nerozhodujú o zmene územia obce (jej hranice), ale o zmene hranice katastrálneho územia v rámci územia obce.
K bodu 3
Navrhuje sa ustanoviť výnimku z podmienok týkajúcich sa rozdelenia obce. Ide o prípad, keď orgány obce alebo niektorý z nich, porušujú zákon o obecnom zriadení alebo iný právny predpis. Dôsledkom toho dochádza k nespravodlivému a často aj nezákonnému nakladaniu s finančnými prostriedkami, čo vplyv na plnenie základných úloh obce vo vzťahu k časti obyvateľov alebo k niektorej jej časti.
K bodu 4
V procese zlúčenia obcí alebo rozdelenia obce je potrebné podľa zákona o obecnom zriadení uzavrieť príslušné verejnoprávne dohody, ktoré upravujú právne pomery dotknutých obcí po vykonaní územnej zmeny. Problematiku je žiaduce doplniť o zákonnú lehotu, v ktorej je potrebné uzavrieť predmetné dohody, ako aj vymedziť okruh oprávnených osôb, ktoré budú aktívne legitimované podať návrh na začatie konania súdu, aby rozhodol o splnení tejto zákonnej povinnosti.
K bodu 5
Umožňuje sa ustanovenému kvóru oprávnených voličov časti obce domáhať sa prostredníctvom petície vyhlásenia miestneho referenda o odčlenení tejto časti obce.
K bodu 6
Ak obecné zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum na základe petície oprávnených voličov časti obce, môžu sa ho zúčastniť iba oprávnení voliči tej časti obce, ktorá sa hodlá odčleniť od obce.
K bodu 7
Ide o úpravu, ktorá súvisí s bodom 6 návrhu zákona. Nevypustením ustanovenia by došlo k nežiaducej duplicite.
K bodu 8
Ustanovenia o zisťovaní výsledkov miestneho referenda sa rozširujú o prípad, keď sa miestne referendum uskutočnilo v časti obce. V tomto prípade sa zisťujú jeho výsledky logicky iba v časti obce, ktorá sa chce osamostatniť.
K bodu 9
Pri úprave problematiky miestneho referenda je účelné ustanoviť náhradný mechanizmus pre situáciu, ak obecné zastupiteľstvo odmietne vyhlásiť na základe petície skupiny oprávnených voličov časti obce miestne referendum o odčlenení tejto časti obce, hoci
3
tak podľa zákona o obecnom zriadení malo urobiť. Preto sa navrhuje zveriť príslušnému obvodnému úradu kompetenciu namiesto obce na návrh oprávnených osôb a na náklady obce vykonať miestne referendum. Obvodný úrad bude postupovať pri organizácii miestneho referenda podľa príslušných ustanovení zákona o obecnom zriadení a súvisiaceho všeobecne záväzného nariadenia obce.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.