Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zámerom tejto novely je vylepšiť a zjednodušiť podmienky individuálneho, domáceho vzdelávania žiakov na prvom stupni ako aj umožniť tento druh vzdelávania na druhom stupni základnej školy.
Individuálna forma vzdelávania alebo tzv. domáce vzdelávanie existuje na Slovensku niekoľko rokov a rovnako ako v iných krajinách, kde dlhšiu tradíciu dosahuje veľmi dobré výsledky.
Podľa viacerých svetových štúdií deti vzdelávané doma rodičmi (alebo rodičmi vybranou osobou) rovnako sociálne a emočne vyspelé ako ich rovesníci navštevujúci školu, v priemere dosahujú podstatne lepšie výsledky a zapájajú sa do verejného života preukázateľne vo väčšej miere než zvyšok populácie. Veľkou prednosťou domáceho vzdelávania je individuálna forma výučby, ktorá umožňuje sa úplne prispôsobiť špecifikám dieťaťa.
Dlhoročná skúsenosť s touto formou vzdelávania v iných krajinách ako aj realizovaný experiment v Českej republike potvrdzujú, že domáce vzdelávanie je vhodné tak pre žiakov prvého stupňa ako aj druhého stupňa základnej školy. Zároveň nie je potrebné, aby rodičia mali na túto prácu špeciálne vzdelanie. Existujú totiž združenia rodičov, ktorí si navzájom pri výučbe detí pomáhajú a v prípade potreby prizývajú externistov.
Hoci táto forma vzdelávania získava vo svete čoraz viac popularity, domáce vzdelávanie nevedie k hromadnému odchodu detí zo škôl.
Pokiaľ ide o kontrolu úrovne, kvality a podmienok vzdelávania, v legislatíve iných krajín sa táto kontrolná činnosť zvykne posúvať na čo najnižšiu úroveň. Nie je dôvodom, aby sa kontrola vykonávala dvomi orgánmi či inštitúciami a úplne postačuje kontrola zo strany školy, ktorá vydala povolenie na individuálnu formu vzdelávania a kde je žiak každého polroka preskúšaný.
Ani na Slovensku a ani v Českej republike neboli doposiaľ zistené prípady zneužitia tejto formy vzdelávania, kedy by sa dieťaťu zo strany rodičov nedostávalo potrebné vzdelanie. Formu domáceho vzdelávania si totiž vyberajú rodičia, ktorým mimoriadne záleží na vzdelaní ich detí a na prostredí, v ktorom vyrastajú.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákona nebude mať dopad na environmentálnu oblasť, ani vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Osobitná časť :
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa ponechať režim povoľovania individuálneho vzdelávania vo vzťahu k žiakom podľa § 24 ods. 2 písm. a) alebo c) a vo vzťahu k ostatným žiakom základnej školy sa navrhuje upraviť možnosť individuálneho vzdelávania ako nárokovateľnú, pri splnení podmienok, ktoré sa uvádzajú v žiadosti o povolenie individuálneho vzdelávania. Dôvodom je snaha o odstránenie možnosti nepovolenia individuálneho vzdelávania, ak sú naň splnené podmienky podľa zákona.
K bodu 2
Navrhuje sa umožniť individuálne vzdelávanie aj vo vzťahu k žiakom druhého stupňa základnej školy, keďže limitovanie individuálneho vzdelávania na prvý stupeň základnej školy nemá vecné opodstatnenie.
K bodu 3
Nadväzne na rozšírenie okruhu žiakov základnej školy, ktorým je možné povoliť individuálne vzdelávanie, aj na žiakov druhého stupňa, sa navrhuje upraviť podmienka minimálneho dosiahnutého vzdelania osoby, ktorá toto vzdelávanie vykonáva či pôjde o zákonného zástupcu alebo inú osobu. Vzhľadom na rozdielnosť v náročnosti výučby sa navrhuje ustanoviť minimálnu podmienku stredoškolského vzdelania s maturitou pre prvý stupeň a vysokoškolského bakalárskeho vzdelania pre druhý stupeň základnej školy.
K bodu 4
Ide o legislatívno-technickú úpravu a vypustenie nadbytočného textu predmetného ustanovenia.
K bodu 5
Navrhuje sa zveriť oprávnenie na kontrolu podmienok a kvality individuálneho vzdelávania predmetnej škole a nie školskej inšpekcii, nakoľko ona udeľuje povolenie na tento druh vzdelávania a žiak na kmeňovej škole absolvuje pravidelné skúšanie. Zároveň platí, že podľa osobitného predpisu zákona č.296/2003 inšpekcia kontroluje školy a školské zariadenia.
K bodu 6
Zmena v podmienke zrušenia povolenia individuálneho vzdelávania za cieľ predĺžiť obdobie, počas ktorého by sa mala posudzovať kvalita tohto vzdelávania s ohľadom na výsledky a prospech žiaka. Dôvodom je, aby potenciálny neúspech v hodnotení za jedno hodnotiace obdobie, ktorý môže mať príčiny nielen v kvalite domáceho vzdelávania, nebol automaticky dôvodom na jeho zrušenie, ale bol daný väčší priestor na posúdenie kvality a výsledkov tohto vzdelávania.
K bodu 7
Ide o legislatívno-technickú zmenu, nadväzujúcu na úpravu v bode 5 novely.
K bodu 8
Vypustenie povinnosti uhrádzať odmenu je odôvodnené tým, že neexistuje žiaden legitímny dôvod na strane štátu, aby individuálne vzdelávanie upravoval nevyhnutne ako odplatný vzťah. Navrhuje sa preto toto ustanovenie vypustiť a ponechať dohodu o odmene za individuálne vzdelávanie plne na rozhodnutí osôb, ktoré ho budú zabezpečovať.
K Čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. marca 2012, keďže predmetné zmeny si nevyžiadajú osobitnú legisvakančnú lehotu.