Dôvodová správaVšeobecná časť
Zámerom tejto novely je vylepšiť a zjednodušiť podmienky individuálneho, domáceho vzdelávania žiakov na prvom stupni ako aj umožniť tento druh vzdelávania na druhom stupni základnej školy.
Individuálna forma vzdelávania alebo tzv. domáce vzdelávanie existuje na Slovensku už niekoľko rokov a rovnako ako v iných krajinách, kde má dlhšiu tradíciu dosahuje veľmi dobré výsledky.
Podľa viacerých svetových štúdií sú deti vzdelávané doma rodičmi (alebo rodičmi vybranou osobou) rovnako sociálne a emočne vyspelé ako ich rovesníci navštevujúci školu, v priemere dosahujú podstatne lepšie výsledky a zapájajú sa do verejného života preukázateľne vo väčšej miere než zvyšok populácie. Veľkou prednosťou domáceho vzdelávania je individuálna forma výučby, ktorá umožňuje sa úplne prispôsobiť špecifikám dieťaťa.
Dlhoročná skúsenosť s touto formou vzdelávania v iných krajinách ako aj realizovaný experiment v Českej republike potvrdzujú, že domáce vzdelávanie je vhodné tak pre žiakov prvého stupňa ako aj druhého stupňa základnej školy. Zároveň nie je potrebné, aby rodičia mali na túto prácu špeciálne vzdelanie. Existujú totiž združenia rodičov, ktorí si navzájom pri výučbe detí pomáhajú a v prípade potreby prizývajú externistov.
Hoci táto forma vzdelávania získava vo svete čoraz viac popularity, domáce vzdelávanie nevedie k hromadnému odchodu detí zo škôl.
Pokiaľ ide o kontrolu úrovne, kvality a podmienok vzdelávania, v legislatíve iných krajín sa táto kontrolná činnosť zvykne posúvať na čo najnižšiu úroveň. Nie je dôvodom, aby sa kontrola vykonávala dvomi orgánmi či inštitúciami a úplne postačuje kontrola zo strany školy, ktorá vydala povolenie na individuálnu formu vzdelávania a kde je žiak každého polroka preskúšaný.
Ani na Slovensku a ani v Českej republike neboli doposiaľ zistené prípady zneužitia tejto formy vzdelávania, kedy by sa dieťaťu zo strany rodičov nedostávalo potrebné vzdelanie. Formu domáceho vzdelávania si totiž vyberajú rodičia, ktorým mimoriadne záleží na vzdelaní ich detí a na prostredí, v ktorom vyrastajú.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákona nebude mať dopad na environmentálnu oblasť, ani vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.