V navrhovanom zákone o cestnej doprave ide predovšetkým o vykonanie:-nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave;
-nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1071/2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá týkajúce sa podmienok, ktoré je potrebné dodržiavať pri výkone povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy;
- nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1072/2009 o spoločných pravidlách prístupu nákladnej cestnej dopravy na medzinárodný trh;
-nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1073/2009 o pravidlách prístupu na medzinárodný trh autokarovej a autobusovej dopravy;
-nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 181/2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave.
Druhým dôvodom tejto zmeny je skutočnosť, že Európska únia upustila od paralelnej úpravy pravidiel podnikania v cestnej doprave v prípadoch, keď potrebné pravidlá sú upravené mnohostrannými medzinárodnými zmluvami (európskymi dohovormi) a závermi medzinárodných organizácií. Preto navrhovaný zákon o cestnej doprave musí vytvoriť potrebné vnútroštátne nadväznosti aj na:
-Európsku dohodu o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí ADR;
-Dohovor Organizácie spojených národov o právach osôb so zdravotným postihnutím;
-Dohodu o medzinárodnej preprave cestujúcich autokarmi a autobusmi INTERBUS;
-závery Európskej konferencie ministrov dopravy CEMT/ECMT.
Vzhľadom na uvedené navrhovaný zákon upravuje predovšetkým kompetencie vnútroštátnych orgánov verejnej správy na vykonanie citovaných nariadení Európskeho parlamentu a Rady a citovaných medzinárodných zmlúv, ako aj sankcie za porušovanie ustanovených pravidiel. To je vždy ponechané na vnútroštátnu právnu úpravu.
Ak teda vznikajú vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ide v prvom rade o vplyvy, ktoré vznikajú z dôvodu povinnej priamej aplikácie nariadení Európskeho parlamentu a Rady, ako aj o vykonávanie mnohostranných medzinárodných zmlúv.
Smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktoré sú uvedené v zozname preberaných právnych aktov EÚ, boli už prevzaté zákonom č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov. Zákon by mal upravovať prístup k výkonu povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy, pravidlá podnikania v cestnej doprave, zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia v pravidelnej autobusovej doprave, postavenie dopravcov a cestujúcich v autobusovej doprave a v taxislužbe, podmienky prepravy nebezpečných vecí, rýchlo sa kaziacich potravín, nadrozmerných a nadmerných vecí a živých zvierat a verejnú správu v cestnej doprave.