Príloha č. 13.a
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu v €
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
R 2011
r 2012
r 2013
r 2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
77 109 159
105 676 563
108 628 985
v tom:
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
- vplyv na rozpočet MPSVR SR
- vplyv na rozpočet zdravotníckych zariadení financovaných zo zdrojov zdravotného poistenia
0
0
1 465 038
65 296 987
2 019 799
89 391 515
2 088 472
91 790 246
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Prepočet medziročného rastu vychádza z predpokladanej inflácie vo výške 3 %.
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
R 2011
r 2012
r 2013
r 2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
+ 77 109 159
+ 105 676563
+ 108 628985
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania – verejné zdravotné poistenie
0
+ 65 296 987
+ 89 391 515
+ 91 790 246
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
+ 77 109 159/0
+ 105 676563 /0
+ 108 628985/0
Príloha č. 13.a
2
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR finančné prostriedky súvisiace so zmenami premietnutými do návrhu zákona nie kryté v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na roky 2012 2014. Výdavky predstavujú dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu.
Uvedený návrh zákona rozpočtovo nekrytý vplyv na schválený rozpočet verejnej správy ako aj na kapitolu MPSVR SR v súvislosti s úpravou odmeňovania zamestnancov v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately:
V euro
2012 2013 2014
Verejné financie
11 812 172 16 285 048 16 838 739
Z toho kapitola MPSVR SR
1 465 038 2 019 799 2 088 472
Upozorňujeme aj na skutočnosť, že zvýšené finančné nároky na rozpočty obcí a samosprávnych krajov vzniknú nie len v súvislosti s priamymi zmenami v uvedenom návrhu, ale aj v súvislosti s vyššími finančnými prostriedkami pre neverejných poskytovateľov odvíjajúcich sa od priemerných prevádzkových nákladov zariadení verejnej správy.
Finančné nároky uvedené v doložke finančných vplyvov v materiáli predloženom na rokovanie vlády je potrebné spresniť, aby zohľadňovali vyššie uvedené sumy v plnom rozsahu.
Vplyv návrhu nie je krytý v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na roky 2012 – 2014.
Následne žiadame deklarovať ako budú zabezpečené zvýšené výdavky pre územnú samosprávu.
Zdravotnícke zariadenia financované zo zdrojov zdravotného poistenia - finančné prostriedky súvisiace so zmenami premietnutými do návrhu zákona nie kryté v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR na roky 2012 2014. Výdavky predstavujú dopad na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy.
Príloha č. 13.a
3
Poznámka:
V tabuľke č. 1 vyčíslené iba dopady týkajúce sa zvýšenia miezd sestier a pôrodných asistentiek. Skutočný dopad uplatnenia návrhu zákona v zdravotníckych zariadeniach financovaných zo zdrojov zdravotného poistenia však bude vyšší. V roku 2012 (od 1. apríla 2012) skutočný dopad nebude predstavovať len 65 296 987 eur, ale celkovo najmenej vo výške 150 000 000 eur, nakoľko v zmysle platnej právnej úpravy zamestnávatelia povinní primerane upraviť odmeňovanie aj ostatných zamestnancov vykonávajúcich práce s porovnateľnou mierou zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti, a to v rovnakých alebo porovnateľných pracovných podmienkach a pri dosahovaní rovnakej alebo porovnateľnej výkonnosti a výsledkov práce. Z uvedeného dôvodu sa zvýšia požiadavky zdravotníckych zariadení na pokrytie týchto zvýšených nákladov zdravotnými poisťovňami (zohľadnenie ceny práce v cene výkonov).
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona upravuje minimálne mzdové nároky sestier a pôrodných asistentiek v zdravotníckych zariadeniach a v zariadeniach sociálnej starostlivosti, ktorých odmeňovanie sa bude riadiť príslušnými ustanoveniami Zákonníka práce. Rieši problematiku nízkeho mzdového ohodnotenia sestier a pôrodných asistentiek a ich stabilizácie.
Návrh budú implementovať poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zariadenia sociálnej starostlivosti, u ktorých sestry a pôrodné asistentky vykonávajú svoje povolanie v pracovnom pomere.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Príloha č. 13.a
4
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR:
Vplyv na výdavky verejnej správy sa týka zamestnancov v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Návrh bude mať vplyv na mzdové príjmy zdravotných sestier odmeňovaných v súčasnosti podľa 553/2003. V zariadeniach sociálnych služieb ide približne o 2 660 zdravotných sestier a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately o 440 zdravotných sestier s priemerným mesačným zárobkom 625 eur Vychádzame z predpokladu, že priemerná prax zdravotnej sestry je 21 rokov (podľa prílohy návrhu zákona 8. Platový stupeň, t.j. minimálny mzdový nárok 822,90 eur) Podľa údajov zverejnených SKSaPA približne 1/3 sestier a pôrodných asistentiek špecializáciu. Minimálny mzdový nárok sa podľa návrhu zákona zvyšuje v tomto prípade o 66 eur mesačne, t.j. 888,90 eur /mesačne.
V prípade účinnosti zákona od 1.4.2012 je odhadovaný dopad na verejné financie vo výške 8 245 722 eur v roku 2013 a 2014 10 994 296 eur .V prípade valorizácie minimálnej mzdy v roku 2013 a 2014 očakávame vyšší dopad na verejné financie.
Rezort zdravotníctva:
Pre výpočet vplyvov na verejné financie boli použité údaje zo štatistického výkazu M(MZ SR)1-01 Ročný výkaz o počte a štruktúre pracovníkov v zdravotníctve za rok 2009, ktorý spracováva Národné centrum zdravotníckych informácií.
V roku 2009 v zdravotníckych zariadeniach v SR pracovalo 104 678 pracovníkov, z toho:
-32 710 sestier, z toho:
o sestry bez špecializácie: 21 203
o sestry s certifikátom: 450
osestry so špecializáciou: 11 057
v tom: 1 141 vedúcich pracovníkov,
-1 769 pôrodných asistentiek z toho:
Príloha č. 13.a
5
o pôrodné asistentky bez špecializácie: 809
o pôrodné asistentky s certifikátom: 28
o pôrodné asistentky so špecializáciou: 932
v tom: 53 vedúcich pracovníkov.
Z predmetných štatistických výkazov k dispozícii údaje o vekovej štruktúre týchto zdravotníckych povolaní. Nie však k dispozícii ďalšie údaje potrebné pre presný výpočet dopadov týkajúcich sa uplatňovania ich diferencovaných mzdových nárokov v závislosti od dĺžky ošetrovateľskej praxe (počet detí, doba prerušenia výkonu zdravotníckeho povolania).
Podkladom pre výpočet dopadov na očakávaný nárast mzdových výdavkov boli údaje o výške a zložení Ø mesačnej mzdy za 1. polrok 2011 sestier a pôrodných asistentiek zo štatistického výkazu M(MZ SR) 2-04 o zamestnancoch a o zložení mzdových prostriedkov v zdravotníctve, ktorý štvrťročne spracováva Národné centrum zdravotníckych informácií. V porovnaní so štatistickým zisťovaním M (MZ SR) 1-01 je okruh spravodajských jednotiek užší a neobsahuje údaje o odmeňovaní zamestnancov iných rezortov a neštátnych zdravotníckych zariadení. Z dostupných informácií však vyplýva, že úroveň odmeňovania sestier a pôrodných asistentiek týchto zariadení je ešte nižšia. Z uvedeného dôvodu predstavuje výška vyčíslených dopadov na verejné financie len úroveň minimálneho odhadu.
Za 1. polrok 2011 priemerná mesačná mzda sestier v zdravotníckych zariadeniach v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti MZ SR a VÚC, miest a obcí financovaných zo zdrojov zdravotných poisťovní, vrátane náhrad za pracovnú pohotovosť, predstavovala 758,99 , z toho zákonné nároky podľa § 121 (práca nadčas), § 96 (pracovná pohotovosť), § 122 (sviatok), § 123 (nočná práca), § 124 (mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce) predstavovali spolu 81,71 (10,77 %) a základná zložka mzdy (minimálny mzdový nárok) 677,28 € (89,23 %).
Za 1. polrok 2011 priemerná mesačná mzda pôrodných asistentiek v zdravotníckych zariadeniach v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti MZ SR a VÚC, miest a obcí financovaných zo zdrojov zdravotných poisťovní, vrátane náhrad za pracovnú pohotovosť, predstavovala 726,85 €, z toho zákonné nároky podľa § 121 (práca nadčas), § 96 (pracovná pohotovosť), § 122 (sviatok), § 123 (nočná práca), § 124 (mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce) predstavovali spolu 57,56 (7,92 %) a základná zložka mzdy (minimálny mzdový nárok) 669,29 € (92,08 %).
Na základe predloženého návrhu zákona sa priemerný minimálny mzdový nárok sestry (vo väzbe na vekovú štruktúru sestier v roku 2009) zvyšuje nasledovne:
-u sestier bez špecializácie na 771 €
-u sestier s certifikátom na 804 €
-u sestier so špecializáciou na 837 €
-u vedúcich pracovníkov na 886,65 €.
Očakávaný mesačný nárast z titulu zvýšenia minimálneho mzdového nároku u sestier prestavuje:
Mzdy mesačne: 3 859 647,65€
Poistné a príspevok do poisťovní (34,95 %): 1 348 946,85 €
Príloha č. 13.a
6
Spolu mesačne: 5 208 594,50 €.
Na základe predloženého návrhu zákona sa priemerný minimálny mzdový nárok pôrodnej asistentky (vo väzbe na vekovú štruktúru pôrodných asistentiek v roku 2009) zvyšuje nasledovne:
-u pôrodných asistentiek bez špecializácie na 786 €
-u pôrodných asistentiek s certifikátom na 819 €
-u pôrodných asistentiek so špecializáciou na 852 €
-u vedúcich pracovníkov na 903,90 €.
Očakávaný mesačný nárast z titulu zvýšenia minimálneho mzdového nároku u pôrodných asistentiek prestavuje:
Mzdy mesačne: 271 275,20 €
Poistné a príspevok do poisťovní (34,95 %): 94 810,68 €
Spolu mesačne: 366 085,88 €.
Kvantifikácia výdavkov na zvýšenie základných zložiek mzdy (minimálne mzdové nároky) spolu za sestry a pôrodné asistentky:
Rok 2012 (od 01.04.2012)
Mzdy: + 4 130 922,85 €
Poistné a príspevok do poisťovní: + 1 443 757,54 €
Výdavky mesačne spolu: + 5 574 680 €
Od 01.04.2012: + 50 172 123 €
Na základe predloženého návrhu zákona sa priemerný mzdový nárok sestry a pôrodnej asistentky v porovnaní s výškou mzdy za 1. polrok 2011 zvýši v priemere o 23,89 %.
V porovnaní s doterajšou výškou minimálnych mzdových nárokov podľa § 120 Zákonníka práce sa minimálny mzdový nárok sestier a pôrodných asistentiek zvýši nasledovne:
Povolanie
Doterajší zaručený mzdový nárok podľa § 120 Zákonníka práce v €
Nový minimálny mzdový nárok v závislosti od dĺžky ošetrovateľskej praxe v €
Nárast v závislosti od dĺžky ošetrovateľskej praxe
v €
od
do
od
do
sestra/PA absolventka
507,20
640,00
640,00
132,80
132,80
sestra/PA
507,20
666,20
928,00
159,00
420,80
sestra/PA špecialistka
570,60
732,20
994,00
161,60
423,40
sestra/PA manažérka
634,00
766,13
1 067,20
132,13
433,20
Príloha č. 13.a
7
V nadväznosti na zvýšené minimálne mzdové nároky (základné zložky mzdy) sa očakáva ďalšie zvýšenie v súvislosti s vyplácaním ďalších zákonných nárokov podľa § 121 (práca nadčas), § 96 (pracovná pohotovosť), § 122 (sviatok), § 123 (nočná práca), § 124 (mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce) vo výške 662 756 (v porovnaní s 1. polrokom 2011 zvýšenie o 23,89 %).
Kvantifikácia výdavkov na vyššie uvedené ďalšie zákonné nároky:
Rok 2012 (od 01.04.2012)
Mzdy: + 662 756 €
Poistné a príspevok do poisťovní: + 231 633 €
Výdavky mesačne spolu: + 894 389 €
Od 01.04.2012: + 8 049 505 €
Kvantifikácia osobných výdavkov na rok 2012 (od 01.04.2012) celkom:
Mzdy: + 4 793 678,85 €
Poistné a príspevok do poisťovní: + 1 675 390,76 €
Výdavky mesačne spolu: + 6 469 069,61 €
Od 01.04.2012: + 58 221 626 €
Kvantifikácia osobných výdavkov na rok 2013 celkom:
Mzdy: + 4 937 489,22 €
Poistné a príspevok do poisťovní: + 1 725 652,48 €
Výdavky mesačne spolu: + 6 663 141,70 €
Ročne + 79 957 700 €
Kvantifikácia osobných výdavkov na rok 2014 celkom:
Mzdy: + 5 085 613,89 €
Poistné a príspevok do poisťovní: + 1 777 422,06 €
Výdavky mesačne spolu: + 6 863 035,95 €
Ročne + 82 356 431 €
S ohľadom na skutočnosť, že v zdravotníckych zariadeniach spolu so sestrami a pôrodnými asistentkami poskytujú zdravotnú starostlivosť a zabezpečujú poskytovanie zdravotnej starostlivosti ďalší zdravotnícki pracovníci (zdravotnícke povolania podľa osobitného predpisu) a nezdravotnícki pracovníci s porovnateľným vzdelaním, resp. odbornou spôsobilosťou podľa osobitného predpisu, ktorí vykonávajú práce s porovnateľnou mierou zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti, a to v rovnakých alebo porovnateľných pracovných podmienkach a pri dosahovaní rovnakej alebo porovnateľnej výkonnosti a výsledkov práce, mzda sestier a pôrodných asistentiek sa pre zamestnávateľov stane východiskom pre odmeňovanie ostatných pracovníkov zdravotníckych zariadení (právo na rovnaké zaobchádzanie, odmeňovanie, nediskrimináciu, právo na rovnakú mzdu za rovnakú prácu alebo za prácu rovnakej hodnoty). V roku 2009 v zdravotníckych zariadeniach v SR pracovalo 104 678 pracovníkov, z toho 32 710 sestier a 1 769 pôrodných asistentiek.
V nadväznosti na uvedené možno očakávať zvýšenie a uplatňovanie nárokov na zvýšenie miezd týchto zamestnancov v porovnateľnej výške, t.j. o 23,89 %.
Príloha č. 13.a
8
V zdravotníckych zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti (príspevkové organizácie) a zakladateľskej pôsobnosti (akciové spoločnosti, neziskové organizácie a spoločnosti s r.o.) Ministerstva zdravotníctva SR, VÚC, miest a obcí financovaných zo zdrojov zdravotných poisťovní za 1. polrok 2011 pracovalo 53 081 pracovníkov, z toho: 19 597 sestier a 1 176 pôrodných asistentiek. Očakávaný nárast z titulu zvýšenia miezd zamestnancov týchto zdravotníckych zariadení v nadväznosti na zvýšenie minimálneho mzdového nároku sestier a pôrodných asistentiek od 01.04.2012 do 31.12.2012 možno očakávať najmenej vo výške 150 000 000 eur. Presná kvantifikácia tohto nárastu nie je možná. Z uvedeného dôvodu sa zvýšia požiadavky zdravotníckych zariadení na pokrytie týchto zvýšených nákladov zdravotnými poisťovňami (zohľadnenie ceny práce v cene výkonov).
Príloha č. 13.a
9
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Bežné výdavky (600)
8 245 722
10 994 296
10 994 296
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
6 135 210
8 180 280
8 180 280
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 110 512
2 814 016
2 814 016
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príloha č. 13.a
10
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2011
2012
2013
2014
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
3 100
3 100
3 100
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
Príloha č. 13.a
11