18
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 3)
Ustanovenie, ktoré vypočítava údaje obsiahnuté v občianskom preukaze, sa dopĺňa o elektronický čip.
K bodu 2 (§ 4a a 4b)
Ustanovujú sa náležitosti elektronického čipu. Tento čip bude obsahovať v prvom rade údaje, ktoré sa zapisujú do občianskeho preukazu. Okrem toho sa umožňuje zápis aj ďalších údajov, ktoré sa však budú zapisovať na základe osobitného predpisu, ktorým je napríklad zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Tento novelizačný bod v ďalšom ustanovení definuje bezpečnostný osobný kód, ktorý spolu s občianskym preukazom slúži k potvrdeniu totožnosti držiteľa pri elektronickej komunikácii s informačnými systémami verejnej správy, inými fyzickými osobami alebo právnickými osobami. Tento princíp je založený na elektronickej identite uloženej a bezpečne chránenej v čipe občianskeho preukazu, pričom údaje z občianskeho preukazu je technicky možné prečítať len so súhlasom občana zadaním bezpečnostného osobného kódu. V rámci výkonu procesov verejnej správy prostredníctvom internetu je bezpečnostný osobný kód nevyhnutným autentifikačným a identifikačným prvkom, vďaka ktorému chránené tak subjekty verejnej správy, ako aj fyzické osoby a právnické osoby. Údaje z občianskeho preukazu bude technicky možné prečítať len so súhlasom občana zadaním bezpečnostného osobného kódu a súčasným priložením občianskeho preukazu k čítaciemu zariadeniu kariet. Len oprávnení poskytovatelia služieb a fyzické osoby a právnické osoby budú môcť požiadať o prečítanie údajov z občianskeho preukazu, pričom bude zabezpečené prostredníctvom príslušného certifikátu, ktoré z údajov budú z občianskeho preukazu prečítané a odovzdané poskytovateľovi služieb.
Zavádza sa možnosť zmeny bezpečnostného osobného kódu občanom, a to na okresnom riaditeľstve formou osobného kontaktu s pracovníkom alebo samostatne prostredníctvom informačného kiosku umiestnenom na pracovisku a vybavenom aplikačno-programovým vybavením na zmenu bezpečnostného osobného kódu v prípade, ak občan nechce alebo nemôže uskutočniť takúto zmenu priamo z „domu“ prostredníctvom internetového pripojenia. „Iným miestom“ sa rozumie aj zavádzanie integrovaných obslužných miest, ktoré by mali byť v budúcnosti vytvorené najmä na obecných a mestských úradoch. Občan bude môcť uskutočniť zmenu bezpečnostného osobného kódu aj prostredníctvom internetu, čítačky dokladov a aplikácie, ktorú ministerstvo vnútra uverejní na svojej webovej stránke.
K bodu 3 (§ 5 ods. 1 a 5)
Vypúšťa sa ustanovenie o príslušnosti na podanie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu, pretože príslušnosť je rozdielna pri vydaní prvého občianskeho preukazu a pri vydaní nového občianskeho preukazu. Taktiež sa vypúšťa ako nepotrebné ustanovenie o predkladaní fotografií.
K bodu 4 (§ 5 ods. 4)
Vypúšťa sa posledná veta týkajúca sa vydávania občianskych preukazov občanom starším ako 60 rokov, a teda občianskych preukazov s neobmedzenou dobou platnosti, pretože občiansky preukaz slúži aj ako cestovný doklad v rámci Európskej únie.
19
Ustanovenie rozširuje možnosti občana pri prevzatí nového občianskeho preukazu, a to prevzatím občianskeho preukazu na ktoromkoľvek okresnom riaditeľstve, ktorý občan uviedol pri podaní žiadosti. Umožňuje sa tiež doručovanie občianskeho preukazu na adresu na území Slovenskej republiky obdobne, ako je to v zákone č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v prípade doručovania osvedčenia o evidencii vozidla po zriadení služby zavedenej na tento účel.
K bodu 5 (§ 5 ods. 5)
Ustanovenie rozširuje možnosť na požiadanie občana vydať občiansky preukaz urýchlene do dvoch pracovných dní. Takáto možnosť bude podliehať zvýšenému správnemu poplatku.
K bodu 6 (§ 5 ods. 6)
Ustanovenie rozširuje možnosti prevzatia občianskeho preukazu zákonným zástupcom osoby, ktorá podala žiadosť o vydanie občianskeho preukazu.
K bodu 7 (§ 6 ods. 1)
Ustanovuje sa miesto vydávania prvého občianskeho preukazu pre osoby pri dovŕšení 15. roku veku, pričom sa jedná o okresné riaditeľstvo v územnom obvode, v ktorom tento občan trvalý pobyt. Dôvodom takéhoto riešenia je preverenie totožnosti maloletého a jeho zákonného zástupcu.
K bodu 8 (§ 7 ods. 1)
Ustanovenie rozširuje možnosť požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu na ktoromkoľvek Okresnom riaditeľstve Policajného zboru, pre ktorý sa občan rozhodne.
K bodu 9 (§ 7 ods. 2 písm. e))
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 10 (§ 7 ods. 3 písm. c))
Rozširujú sa dôvody na vydanie nového občianskeho preukazu, ak je tento platný, ale jeho elektronický čip nie je funkčný.
K bodu 11 (§ 10 ods. 1 písm. c))
Týmto ustanovením sa neplatnosť občianskeho preukazu rozširuje aj na prípady, kedy je porušená jeho celistvosť.
K bodu 12 (§ 10 ods. 3)
Ustanovuje sa, že zničenie alebo poškodenie elektronického čipu, neplatné alebo nesprávne údaje zapísané v elektronickom čipe, neoprávnene vykonané zmeny a zmena údajov zapísaných v elektronickom čipe nemá za následok neplatnosť občianskeho preukazu. Dôvodom je, že občianskym preukazom bude možné naďalej preukazovať totožnosť občana.
K bodu 13 (§ 11 ods. 1 písm. j))
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
20
K bodu 14 (§ 11 ods. 1 písm. m))
Zavádza sa povinnosť odovzdať občiansky preukaz pri podaní žiadosti o vydanie nového občianskeho preukazu, ak občan požiadal o doručenie občianskeho preukazu doručovateľskou službou.
K bodom 15 a 17 (§ 12 ods. 1 a § 15 ods. 3)
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením Železničnej polície.
K bodu 16 (§ 14 ods. 1 písm. m))
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 18 (§ 17a)
Ide o prechodné ustanovenia, v ktorých sa ustanovuje, že do 30. novembra 2012 bude možné vydávať občianske preukazy bez elektronického čipu, a to z dôvodu možných technických komplikácií spojených so zavádzaním elektronického čipu, príp. pre možné predĺženie verejného obstarávania.
V odseku 2 sa v súlade so zásadou právnej istoty ustanovuje, že okresné riaditeľstvo Policajného zboru vydá občanovi občiansky preukaz podľa právnych predpisov účinných v čase podania žiadosti.
V odseku 3 sa stanovuje, že všetky platné občianske preukazy vydané pred účinnosťou novely zákona ostávajú v platnosti až do dňa uvedeného v občianskom preukaze.
V odseku 4 sa zakotvuje, že občianske preukazy, ktoré boli vydané podľa doterajších predpisov s neobmedzenou dobou platnosti zostávajú v platnosti bez akéhokoľvek obmedzenia.
Možnosť vydania nového občianskeho preukazu namiesto platného súčasného občianskeho preukazu bez elektronického čipu, ako aj ustanovenie miesta podania žiadosti o vydanie občianskeho preukazu u občanov, ktorým boli občianske preukazy vydané do 30. júna 2008, t.j. do doby, kým nebola zavedená elektronická evidencia vydaných občianskych preukazov, sú obsahom odsekov 5 a 6.
K bodu 19
Z dôvodu vhodnosti sa legislatívna skratka ,,príslušný úrad” nahrádza novou legislatívnou skratkou ,,okresné riaditeľstvo”.
K Čl. II
Vzhľadom na to, že sa dopĺňajú správne poplatky v súvislosti s vydávaním občianskych preukazov, vznikla potreba zmeniť a doplniť aj zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. V zákone o správnych poplatkoch sa dopĺňa položka 22a, ktorou sa stanovujú správne poplatky pri podaní žiadosti o vydanie občianskeho preukazu a doručenie občianskeho preukazu službou zavedenou na tento účel.
21
K Čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2012.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 2. novembra 2011.
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Daniel Lipšic v. r.
minister vnútra
Slovenskej republiky